I et moderne bremsesystem modtager hovedbremsecylinderen kraften fra pedalen og bremseforstærkeren. Frem til hjulbremsecylinderen forstærkes kraften således, at bremseskiverne kan presses fra bremsebakkerne. Med ABS og bremseregulator fordeles bremsetrykket og forhindrer udskridning.
I bilen forhindrer forskellige filtre, at motorolie, hydraulikolie, brændstof og luft bliver forurenet. Olie skal opbygge tryk og skal dermed være fri for forurenende stoffer. Når brændstof er forurenet, forringes forbrændingen. Luften i kabinen holdes fri for støv, pollen og fugt ved hjælp af luftfiltre.
Via starteren fører batteriet strøm til tændspolen, som genererer højspænding. Denne spænding ledes direkte eller via strømfordeleren og tændingskabler til tændrørene, hvor den danner den gnist, der antænder luft og brændstof i cylinderen. Modstande i tændingssystemet modvirker afladning.
De komponenter, der forbinder karrosseriet og hjulene, sluttes sammen i chassiset. Dette omfatter styretøjet bestående af rataksel, rat og styreanlægget og således også servostyringen. Således vil chassiset til enhver tid kunne styres i den ønskede retning. Derfor er styringen gennem trækstænger på akslen enormt vigtig.
Bilers affjedring forhindrer svingninger og udbredelse af vibrationer. Uden fjedre, fjederben og støddæmpere begynder chassiset at gynge og vibrerer i lang tid. I den uafhængige affjedring støttes affjedringen af bærearme, kugleled, stabilisator, trækstænger og forskellige kontrolarme.
Via krumtapakslen genererer forbrændingsmotoren drejningsmomentet, som overføres til alle enheder og hjulene ved hjælp af remtræk. Med v-ribbede remme og tandremme overføres kraften til remskiver og dermed til alle særskilte aksler. Disse sliddele skal normalt udskiftes efter 100.000 km.
I bilen indtager det elektriske system en stor plads. Det begynder med batteriet, der forsyner belysningen og tændspolerne med strøm. Nettet af styringsmekanismer med sensorer fungerer heller ikke uden elektricitet. Generatoren sørger for strømforsyningen og kan forsyne yderligere enheder, f.eks. klimakompressoren og viskerne.
Med en drejeknap på ratakslen kan man tænde viskeren. Den bevæger viskerarmene i ensartet takt, og viskerbladene rengør forruden. Den udgør sammen med sprinklerdyser og viskermotoren rengøringssystemet i bilen. Vekslende vejr og afslidning af gummiet giver regelmæssigt slid.
Bagtøj og kobling er uløseligt forbundet med den opgave, det er at overføre det til enhver tid passende drejningsmoment til hjulene. Rotationshastigheden i gearkassen overføres via koblingsskiven til drivakslerne. Samtidig sker justeringen af transmissionen gennem akselleddene.
Karosseriet er den samlede struktur i en bil. Karrosseriet, der for det meste er selvbærende, er fremstillet af rustfrit stål, aluminium eller kunststor. Sammen med chassiset og motoren udgør det de væsentlige dele af bilen. Gennem vibrationer fra vejen kan det komme i svingninger og bliver derfor affjedret.
Fra brændstoftanken transporteres benzin eller diesel til forbrænding ved hjælp af brændstofpumpen, der ligesom sonden ligger og smøres i tanken. Forbindelsen består af slanger, hvortil også brændstoffilteret er tilsluttet. Af sikkerhedsmæssige årsager befinder tanken sig altid på afstand af motoren bag en fender.
I kabineindretningen vises komfort og luksus. Selv den enkleste indretning omfatter polstrede stole, tæppe fra førerhuset til bagagerummet og et armatur med rat, kontakter og betjeningselementer til belysning, varme og klimaanlæg. Først valget af stoffer viser luksus.
Klimaanlægget modtager strøm til klimakompressoren, men fungerer ellers uden ekstra energi, idet det genererer kold luft i kabinen gennem varmevekslingen. Via kompressoren føres kølemiddel gennem ekspansionsventilen til fordamperen og nedkøler dér luften via varmeveksling.
Under motorhjælmen genereres der varme, som af klimaanlægget kan anvendes til opvarmning og nedkøling. Disse områder fungerer ligesom vandkølingen gennem varmeveksling og kan således drives næsten uden strømtilførsel. Luften i motorrummet kan nedkøle kølevandet og opvarme kabinen.
Udstødningen, også kendt som udstødningssystemet, modtager udstødningsgasserne fra udstødningsventilen i manifolden, samler dem og fører dem gennem udstødningsrøret. Derved strømmer gasserne gennem den midterste lyddæmper og lydpotten, hvorved de taber varme, tryk og lyd. Det moderne udstødningssystem har en katalysator til rensning af udstødningsgasserne.
Slanger er meget brugt i biler på grund af de elastiske egenskaber. De er forstærket med vævede indlæg af metalfibre og kan derfor bruges til transport af brændstof, motorolie, kølervæske, hydraulikvæske mv. Temperaturpåvirkninger fører til slid i form af porøse steder og gør slanger utætte.