ABS føler til Top bilmærker

Glødelampe (glødepære)
(4825 varer)
Forlygter
(10000 varer)
Nummerpladelys
(1650 varer)
Baglygter
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Starter
(10000 varer)Er Abs føler (abs sensor) defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Styrbar hele tiden med ABS sensoren
ABS sensoren er en lille men meget vigtig del af bremsesystemet på moderne biler. Det er en del af ABS systemet, som sikrer, at bilen er til at styre i tilfælde af et nødstop.
Historien bag ABS
Selvom ABS lyder til at være et moderne og eksklusiv tilbehør, går dens oprindelse helt tilbage til 1902, da de første forsøg på området blev lavet på damptog. Det blev ekstra vigtigt, da det var nødvendigt for fly at lande ved høj fart. Fly blev ofte ustabile og trak til siden, når de bremsede op på asfalten. Problemet med blokerede hjul er, at køretøjet ikke længere kan styres. ABS eller blokeringsfri bremser var en rigtig god løsning på dette problem. Den første ABS installation var i en britisk sportsvogn JENSEN FF. Den tyske bilindustri installerede den første ABS i Mercedes S-klasse fra 1978. Senere fulgte BMW 7-serien. Derfra blev ABS hurtigt standard udstyr i de fleste mindre biler.
ABS’ens konstruktion samt placering af ABS sensoren
ABS’en består af en hjulhastigheds sensor, ABS ring og kontrolenhed. Teknisk set er ABS sensoren ret simpel: det er kun en magnetføler, som udsender et signal, når den nærmer sig et magnetisk felt. ABS ringens jernbelagte (eller perforerede) ring gør således: Sensoren registrerer permanent det magnetiske felt, som én efter én kommer til syne og forsvinder igen fra tand til tand eller perforering til perforering under normal kørsel. Denne frekvens overføres til styreenheden. Så længe ringen registrerer en konstant bevægelse på hjulet, lader ABS’en bremsen være. Hvis hjulet blokerer under bremsning, frigives blokeringen af bremsen i impulser, hvilket resulterer i en hakkende bremse. Dette gør det muligt for føreren at holde bilen under kontrol og undvige hindringer, hvis der bremses pludseligt.
Fejl og reparation af ABS sensoren
Er ABS sensoren defekt opfattes det med det samme. Kontrolenheden modtager ikke længere signaler og antager derfor, at hjulet er blokeret. Ved hvert forsøg på bremsning vil bremsen hakke, hvilket gør kørsel med defekte ABS meget ubehageligt og usikkert.
ABS sensoren kan være ødelagt indvendig, et kabel kan være frakoblet eller kontakten kan være rusten. Sensoren er placeret tæt på vejen og er derfor udsat for vejret og sprøjtende vand. En advarselslampe i kontrolpanelet lyser, hvis en defekt sensor registreres. Denne funktion er tilstrækkelig sensitiv og gør, at lampen lyser før sensoren går helt i stykker.
Det er meget let at udskifte sensoren. Hjulet fjernes, den gamle sensor skrues af og erstattes med en ny. Afstanden mellem sensoren og ABS ringen justeres igen med en måler. Efter at have forbundet kontrolenheden, bør systemet igen fungere. Enheden skal nogle gange programmeres i den nye sensor. Dette er et job for autoværksteder. Udskiftning af ABS sensoren betyder automatisk, at hele bremsesystemet skal tjekkes. Dette er en rigtig god lejlighed til at få tjekket bremseklodser med slidsensorer, bremseskiver, bremserør og slanger.
Pris for en ABS sensor
Tiderne hvor elektroniske komponenter kostede en formue er for længst forbi. En ABS sensor fra et kvalitetsmærke koster fra 7 EUR pr. stk. Grundet disse lave priser anbefales det at udskifte komponenter før de går i stykker som en sikkerhedsforanstaltning. Principielt er ABS sensorer ikke bygget til at kunne blive slidt op. Under ideelle forhold bør de kunne holde bilens levetid ud: 15 år eller 250.000 kilometer. Ikke desto mindre gør dens sårbare position den ikke egnet til så lang tids brug. Vi anbefaler derfor præventivt at udskifte ABS sensoren for hver 100.000 km. Dette gør, at bilen er sikker, bremseklar og styrbar.