Automatisk gearkasse olie til Top bilmærker
- Automatgearkasse olie VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Automatgearkasse olie AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Automatgearkasse olie SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Automatgearkasse olie OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Automatgearkasse olie MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

Hjulnav
(7431 varer)
Hjulleje & hjullejesæt
(10000 varer)
Stabilisatorarm (stabilisatorstang)
(10000 varer)
Bærearm
(10000 varer)
Bærekugle
(10000 varer)
Gearolie
(819 varer)Er Automatgearkasse оlie defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker og komfortabel rejse
Det såkaldte automatgear har først for nylig etableret sig i Tyskland og i hele Europa. Det har længe været betragtet som noget, der bare passer dovne eller klodsede kørere. Men i dag har der etableret sig godt og er nu tilgængelig i de fleste klasser af køretøjer, du kan forestille dig. Som for olie, dvs. automatgearkasseoilie, så skal den udskiftes i løbet af regelmæssig vedligeholdelse af automatisk gearkasse med intervaller på omkring 100.000km kørsel.
Hvornår du skal udskifte automatgearkasseolie?
De fleste skader af den automatiske transmission kan spores tilbage til sin smøring. Du kan høre en ubehagelig lyd, måske finde det svært at skifte eller controller kan tænde for nødprogram. Dette kan skyldes mangel på olie i den automatiske transmission eller allerede eksisterende olie mistet sin ellers lav viskositet med det resultat, at væsketrykket har nået en vis kritisk værdi.
Andre tegn på, at du har brug for at udskifte olien i den automatiske gearkasse:
- Øget brændstofforbrug
- Ufleksibel skiftevis
- Ustabil motorhastighed
Det anbefales med jævne mellemrum bytning af Automatgearkasseolie du følger nogen af disse. Hvis en lækage findes i den automatiske transmission, så du skal løse dette på samme tid som du bytter olie, da dette er et tegn til at erstatte det. Når olien kan sive ud, betyder det, at snavs kan komme ind. Så du skal ikke være uansvarligt med automatisk gearkasse. Hvis forbindelsen til køretøjet skal udskiftes, og det har en automatisk transmission så normalt skal du også dræne olien. En tredjedel af den resterende olie skal være fri for fremmed materiale, misfarvning og turbiditet. Hvis det ikke er, så er du nødt til at erstatte den for sikkerhed.
Skyl før olieskift
Hvis du allerede har lidt af de symptomer, der er beskrevet ovenfor med din utomatgearkasseolie så kan det anbefales, at du skylle den igennem. Det betyder, at du skyller transmission med stærke rengøringsmidler i en meget kort periode, og kan opløse aflejringer og fjerne dem fra det mekaniske system.
Når du har hævet op køretøjet på en lift platform tilsæt derefter gearkasse regøring til olien ved hjælp af en olie pistol. Blandingsinsuliner løsninger koster omkring € 15 pr liter. Det er billigere at blande den selv, men du skal følge instruktionerne til punkt og prikke. Hvis rengøring bliver for stærk, vil du ødelægge tætningselementer.
Køretøjet vil nu køre på almindelige gader med rengøringsmiddel i den automatiske transmission i 20 minutter. Jo flere gange de udveksles jo mere får rengøringsmidlet spredes gennem gearkassen at få arbejde til fuld effekt i hele systemet.
For at udskifte automatgearkasseolie
Udskiftning af automatgearkasseolie i køretøjer er ikke altid så nemt som normal olieskift. Men det er ikke umuligt, hvis du bare vil. Dette er nødvendigt:
- Tilstrækkelige mængder af nøjagtig automatgearkasseolie angivet af fabrikanten (normalt tilstrækkeligt med 5 liter)
- Et nyt oliefilter
- En stor olie pistol
- Bremse rengøring
- Klud eller toiletpapir
- Ny gearkasse pakning
- En spand til drænet olie
Det er vigtigt, at køretøjet er under driftstemperaturen hele tiden. Jo varmere olien er, jo mere flydende bliver den. Det betyder at olien hurtigt bliver drænet.
Først løsnes dækslet, og derefter placere spanden under aftapningsproppen og man løsner skruen. Mens den gamle gearolie løber ud, så skal du også åbne indløbs skruen. Dette forhindrer dannelse af et vakuum i gearkassen, og fremskynder dræning af den gamle olie. Når du tømme den gamle olie, så det skal være i en spand, som du nemt kan se i metalspåner, der kommer med.
Efter at olien er blevet drænet for at fjerne olien panden fra gearkassen og udskift oliefilteret. Husk altid at spænde olie dækslets skruer på tværs! Nu sprøjter du den åbne gearkasse med bremse rengøring. Ved rengøring vil dette middel fordampe og fjerne snavs. Det samme sker med afmonteret bundkarre. Glem ikke at fjerne magneten til rengøring.
Før genmontering gearkassen så, udskift oliefilter pakning. Disse er ofte fanget i vejledning ærmet. Vær forsigtig med aftrækkere eller skruetrækkere, så du ikke forårsage nogen fejl i ærmet.
Når du har fjernet emballagen for at få den nye oliefilter. Rengør begge tætningsflader olien panden grundigt, før du installerer den tilbage med den nye pakning, bruger også eventuelle nye skruer (disse kommer normalt sammen med den nye pakning). Skru olieaftapningsskruen på med en ny pakning.
Den nye olie hældes i gearkassen efter den er blevet afkølet. Brug olie pistol for dette. Når olien strømmer tilbage for at fylde bundkarret på. Men oliefilteret normalt ikke svulme op indtil nu. For at distribuere automatgearkasseolie i hele systemet, bør du have motoren i gang, mens køretøjet er på donkraft eller løfteplatform. Så lad dig bilen får kontakten mellem de forskellige redskaber med 10 sekunder pr skift. Så udfylde med lidt mere olie. Gentag denne proces, indtil du har nået automatgearkasseoliens anbefalede dosis. Stram derefter skruen med det anbefalede moment, og slut af med montering af dækslet.