Bremseslange til din bil

Bremseslanger til Top bilmærker
- Bremseslange VW GOLF
- Bremseslange BMW 3-serie
- Bremseslanger VW PASSAT
- VW POLO
- Bremseslange BMW 5-serie
- Bremseslange SKODA OCTAVIA
- Bremseslanger AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bremseslange MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bremseslange FORD FOCUS
- Bremseslanger FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bremseslange MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bremseslange SKODA FABIA
- Bremseslanger AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bremseslange TOYOTA AYGO
- Bremseslange RENAULT CLIO
- Bremseslanger OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bremseslange defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Forsyning af tryk med bremseslangen
Bremseslangen er en lille, men vigtig komponent, der er fastgjort til bremsekaliberen. Den forbinder kaliberen med bremsekablet. Læs alt der er værd at vide om bremseslangen i denne artikel.
Bremsetryk for optimal effekt
Bremsesystemet i en bil er hydraulisk. Et lukket kredsløb fyldt med bremsevæske overfører trykket gennem hele bremsesystemet, og gør brug af det faktum, at væske ikke kan komprimeres. Det sammenlignelige lave tryk på bremsepedalen, forstærkes ved hjælp af bremseforstærkeren og det hydrauliske forhold mellem bremsen hovedcylinder og kaliberen. Derfor er det yderst vigtigt, at et bremsesystem er helt tæt.
Kompensering for bevægelse
Bremsesystemets tæthed gør brugen af stive slanger særlig effektiv. Det kræver en meget kraftig styrke at ødelægge et kobberrør. Bremsetrykket kommer ikke i nærheden af at kunne dette. Ikke desto mindre skal bremsetrykket på den ene eller anden måde overføres til bremsekaliberen. Kalibre sidder ved siden af hjulet. Baghjulene og deres kalibre bevæger sig hele tiden op eller ned. Forhjulene har også styrebevægelser. Bremseslanger sikrer en pålidelig og fleksibel forbindelse mellem bremserør og bremsekalibre.
Konstruktion af en bremseslange
En bremseslange består af en indre robust materiale, der er omgivet af et tykt gummilag. Gummilaget giver den nødvendige fleksibilitet for bremsetrykket. Ydermere er bremseslanger relativt billige at installere. Men gummi har ikke desto mindre flere ulemper.
Gummislanger er sensitive
Gummislanger holder generelt de første år på en bil. Men ved et dækskifte, anbefales det dog, at man tjekker bremseslangerne. Objekter der bliver kastet op, kan altid lave revner, hvilket forringer slangens stabilitet. Ydermere kan den indvendige stofmembran sprække. Dette mærkes hurtigt ved en betydelig forringet bremsestyrke. Ofte virker bremserne kun på én side. Bilen trækker i den retning, hvor bremsen stadig er intakt. En bremseslange med en udposning, viser en beskadiget indvendig membran.
Når gummislanger er stive eller beskadiget, bør de omgående udskiftes. Udskiftning er ikke særlig svær, selvom der er behov for noget ekspertise.
Mens du er ved det…
Der sker ikke noget ved at udskifte en slidt bremseslange med en ny gummikomponent. Men nu findes der dog en løsning med yderligere pålidelighed: stål-flex slanger. Disse bremseslanger har et ekstra lag flettet rustfrit stål, som ikke blot holder det indvendige gummilag sammen, men som også effektivt beskytter hele slangen mod udvendige skader. Alt i alt er monteringen af stål-flex slanger en simpel, hurtig og effektiv løsning, til at gøre din bil sikker - mens man forøger dens værdi.
Når bremseslangen skal udskiftes
Når bremseslangen udskiftes, skal bremsevæsken tjekkes. Det anbefales, at man udskifter dette, hvis det ikke er gjort for nyligt. En bremsevæske tester tjekker procenten af vand i olien. Efter udskiftning af slangerne, skal hele bremsesystemet udluftes.
Mærkeprodukter for sikkerhedsrelevante dele
Bremseslanger er, om enten de er lavet af gummi eller stål-flex, sikkerhedsrelevante komponenter. Det er derfor et tabu at vælge billige produkter. En ny mærke gummislange er tilstrækkelig billig, hvilket ikke gør det værd at vælge et billigt produkt. Opgraderingen til stål-flex slanger er på den anden side en god investering. Du kan forvente en pris på 20 - 40 euro per slange, for disse kvalitetskomponenter. Den ekstra udgift betaler sig dog tilbage som et klart plus i sikkerhedsområdet.