Hovedcylinder-bremser til din bil

Hovedcylinder til bremsesystem til Top bilmærker
- Hovedcylinder-bremser VW GOLF
- Hovedcylinder-bremser BMW 3-serie
- Bremsehovedcylinder VW PASSAT
- VW POLO
- Hovedcylinder-bremser BMW 5-serie
- Hovedcylinder-bremser SKODA OCTAVIA
- Bremsehovedcylinder AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hovedcylinder-bremser MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hovedcylinder-bremser FORD FOCUS
- Bremsehovedcylinder FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hovedcylinder-bremser MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hovedcylinder-bremser SKODA FABIA
- Bremsehovedcylinder AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hovedcylinder-bremser TOYOTA AYGO
- Hovedcylinder-bremser RENAULT CLIO
- Bremsehovedcylinder OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Hovedcylinder-bremser defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
På toppen af det hydrauliske bremsesystem: hovedbremsecylinderen
Hovedbremsecylinderen er en central komponent af bremsesystemet, som konverterer den mekaniske kraft fra bremsepedalen og den pneumatiske kraft fra bremse boosteren til hydraulisk kraft, som overføres til bremse hydraulikcylindrene på det enkelte hjul uden yderligere tab. Fejler hovedbremsecylinderen, vil hele bremsesystemet være i fare.
Konstruktionen af en hovedbremsecylinder er en massiv stålkomponent med en stempelstang. Indeni har den fem boringshuller. Et af disse rummer stempelstangen, som skal kunne bevæge sig i cylinderen. Fire huller på siderne med udvendige skruegevind indeholder bremsestængerne. På toppen er ét eller to huller mere beregnet til ekspansionsbeholderen til bremsevæsken. Beholderen kan frakobles og monteres uafhængigt af hinanden eller alternativt integreres i master bremsecylinderen. Mellem stempelstangen og røret på hovedbremsecylinderen er der flere pakninger. Disse er komponentens svageste punkt.
Hovedbremsecylinderens funktion
Hovedbremsecylinderen er skruet godt fast i motorrummet. Dens stempelstang er forbundet med bremse boosteren. Når bremsen anvendes skubbes stempelstangen ind i hovedbremsecylinderen med en kraft på 2 bar, hvilket sætter væsken under tryk. Dette tryk overføres til den separate bremsecylinder helt uden at noget af trykket mistes. Denne fungerer på betingelse af, at der ikke er benzin, luft eller vand rører bremsevæsken.
Fejl på hovedbremsecylinderen
En hovedbremsecylinder har kun ét meget svagt punkt: pakningen mellem stempelstangen og det indvendige af bremsecylinderen. Fejler disse, kan hydraulisk væske sive ud i siden. Dette bemærkes når bremsetrykket forringes. Bremsepedalen skal være aktiveret for at dette virker. Alt i alt er køresikkerheden i en bil med defekte hovedbremsecylindere ikke længere garanteret. Cylinderen skal udskiftes hurtigst muligt.
Reparation af hovedbremsecylinderen
Før i tiden var standardreparationen på hovedbremsecylinderen udskiftning af pakninger. Teoretisk set er dette stadig muligt. Grundet garanti og den lave pris på denne del udskiftes hovedbremsecylinderen altid helt. Denne udskiftning kan være en smule vanskelig: der er fare for at luft kan trænge ind i bremsekablet. Vi anbefaler derfor følgende trin:
- Tjek mængden af vand i bremsevæsken med en teststrip. Nærmer mængden sig grænseniveauet, tømmes bremsevæsken fuldstændig, cylinderen udskiftes, og bremsesystemet fyldes med nyt bremsevæske. Ved at følge disse retningslinier opnår du en sikker og komplet reparation. Husk at udlufte bremsesystemet efter reparation er udført.
Udskiftning af en hovedbremsecylinder er meget enkel:
- de fire forbundne bremsekabler skrues af. Herefter skrues hovedbremsecylinderen af sin monteringsplade. Efterfølgende kan den trækkes fra bremse boosteren. For ekstra sikkerhed kan man anvende en split eller en ekstra møtrik. Afmonteringen er meget simpel og kan udføres af alle med blot simpelt værktøj.
Vi anbefaler altid at udskifte ekspansionsbeholderen samtidig med hovedbremsecylinderen. På denne måde har du altid en helt ny enhed og skal ikke bekymre dig om revner og lækage på disse komponenter.
Når bremsekablerne er skruet af og bremsesystemet udluftet, er det samtidig en god lejlighed til at få undersøgt ledninger og slanger. Ledningerne skal være rustfri. Slangerne bør ikke være sprøde eller porøse. Bidemærker fra dyr kan muligvis forekomme på disse dele. Udposninger ses efterhånden ikke så tit mere, men kan forekomme på de billigere bremseslanger. Her gælder samme regel: alt som virker mistænkelig skal udskiftes, ellers er selv den bedste hovedbremsecylinder nytteløs.
Pris for en ny hovedbremsecylinder
En hovedcylinder er en sikkerhedsrelevant komponent, hvor kun den bedste kvalitet bør bruges. Ringere produkter fra uautoriserede fabrikanter er altid en smule risikabelt. Priser fra 50 EUR for en højkvalitets hovedbremsecylinder fra en anerkendt fabrikant er på ingen måde overdreven.