Krumtapleje sæt til Top bilmærker
- Krumtapleje sæt VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Krumtapleje sæt AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Krumtapleje sæt SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Krumtapleje sæt OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Krumtapleje sæt MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

Motorolie
(4390 varer)
Bundprop & bundproppakning
(2762 varer)
Vandpumpe + tandremssæt
(8360 varer)
Pakninger
(10000 varer)
Topdækselpakning (ventildækselpakning)
(10000 varer)
Motorophæng & gearkasseophæng
(10000 varer)Er Plejlstangsleje defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
En del af bilens motors eftersyn: Hovedleje
Hovedlejet/plejlstangslejet er placeret mellem krumtapakslen og plejlstangen. Det sikrer en glat og fast glidende pasform for plejlstangen og korrekt motorgang. Nu om dage sker der stort set ikke skade på plejlstangen. Med moderne arbejdsmetoder kan plejlstangensleje undersøges, uden at motoren skal skilles ad.
Selvsmøring for maksimal levetid
Motorens levetid er markant forbedret indenfor de seneste tredive år. I gamle dage var biler klar til at blive skrottet efter 100.000 km. Nu om dage er tre gange så meget standard. Selv billige, kompakte biler kan klare 200.000 kilometer og meget mere med korrekt vedligeholdelse. En grund til den længere levetid ligger i fremskridtene i lejernes teknologi.
Hovedlejet er fremstillet i sintret bronze, der giver dem en solid overflade og en cellulær struktur. Den cellulære struktur giver plejlstangslejet selvsmørende egenskaber. Selv ved lavt olieniveau bliver lejernes skaller fyldt med olie som en svamp, der giver den fornødne smøring.
I et stykke for holdbarhed
Lægmænd har en tendens til at tænke på lejer som noget med kugler eller rullelejer. Den kraft, der er i en motor, tillader ikke små dele, som bruges i denne type af lejer. Afskallende kugler eller rullelejer ville skade hele motoren på få sekunder. Derfor, til knastakslens og plejlsstangslejer, bruges der såkaldte lejeskaller i et stykke. De består af to U-formede skaller, der placeres i beslag. Deres materiale giver dem større smørende egenskaber.
Defekter på plejlstangslejet
Et defekt plejlstangsleje kan ikke længere korrekt synkronisere de arbejdende kræfter i motoren. Det opbyggende tryk i forbrændingskammeret skubber med flere tusind bar på krumtapakslen, der grundet kontakt med gearkassen og drivhjulene skal fange et højt mod-moment. Dette giver dobbelt pres mod plejlstangslejet. Derfor er det endnu mere imponerende hvor længe disse enkle dele holder.
Dog hvis der opstår defekter, skal der reageres hurtigt. Slagene, der kommer fra motorrummet vil ellers ødelægge plejlstangslejet og krumtapakslen og på sigt ødelægge hele motoren. Et defekt plejlstangsleje viser sig med tikkende eller bankende lyde. I de fleste tilfælde er det allerede for sent. Det er bedre at foretage et forebyggende tjek på hovedlejet efter et vist antal kilometer.
Forebyggelse gennem olieanalyse
En billig og moderne procedure for at undersøge hovedlejet er olieanalyse. I forbindelse med olieskift vil en prøve af den gamle olie blive taget og sendt til et laboratorie. Der tjekkes det for afkradsede sliddele. Det giver mulighed for at konkludere om den generelle motortilstand. Et højt indhold af bronzeabrasion vil fx tyde på et slidt plejlstangsleje.
Udskiftning af plejlstangslejet
Udskiftning af plejsstangslejet er vitterligt ”open-heart surgery” for motoren. Generelt udskiftes plejlstangslejet kun ved en generel gennemgang af motoren. Samtidig udskiftes stempelringene, lejeskallerne til knastakslen og krumtapakslen. Hvis du kun ønsker at udskifte plejlstangslejet kan de ved normale overhead motorer nås gennem oliekarret.
Denne fjernes, hvorefter krumtapakslen med de påskruede plejlstænger er synlige. De kan nemt udskiftes, men særlig forsigtighed er påkrævet. Ellers er omfattende motorskade konsekvensen. Separate lejer er tilgængelige til ca. 20 euro. Udskiftning af hele sættet er altid anbefalelsesværdigt. Sliddet på alle hovedlejer sker samtidig, og derfor giver separate udskiftninger ikke mening. Udskiftning af hovedlejer kræver åbenlyst også et olieskift.