Knastaksel pakdåse til køretøj

Knastaksel pakdåse til Top bilmærker
- Knastaksel pakdåse VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Knastaksel pakdåse AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- CITROЁN C4
- Knastaksel pakdåse SKODA FABIA
- FORD MONDEO
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- Knastaksel pakdåse BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-klasse
- TOYOTA YARIS
- TOYOTA AYGO
- Knastaksel pakdåse CITROЁN C3
- TOYOTA AVENSIS
- OPEL CORSA
- OPEL ASTRA
Er Knastaksel pakdåse defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Den skjulte olie fanger: knastaksel olietætningsring
Knastaksel oliepakning, også kaldet "segl" er med til at forsegle knastakslen, når den forlader topstykket. Det forhindrer smøreolien i motoren i at undslippe. Akseltætning lækager betyder store huller i motorens drift. Dens reparation kræver en vis viden sammen med en rettidig udskiftning af tandremmen.
Der sidder akseltætning
Akseltætningen er inde topstykket bag kamremmens drivhjul. Knastakslen rager frem fra topstykket for at forbinde drivhjulet. Dens åbning er beskyttet ved hjælp af akseltætningen. Med andre ord, findes denne tætning er kun i køretøjer, der kontrolleres af tandremme. Udover tætningsringe på topstykket, så har disse køretøjer også oliepakninger på krumtapakslen. De kan også lække over tid.
Hvad er en "olie segl"?
Olietætningsringe eller sæler er specielt formede komponenter. De anvendes til at forsegle roterende aksler. Olie tætningsringen består af en fast gummiring suppleret med en smal omkredslæbe på dens inderside. På kvalitet versioner som er forbedret olietætningsringe er der klemkraft på den roterende aksel ved hjælp af en spiralfjeder.
Sådan opdager du en defekt olietætningsring
Den smalle kant inde olietætningen er meget følsom. Overophedning, ældning eller fremmedlegemer, der kommer ind vil hurtigt ødelægge pakningens overflade. Derefter mister pakningen sin effektivitet og smøreolie begynder at sive ud. På motorblokken vil du opdage det, ved at du ser olie i rillerne bag drivhjulet på topstykket. Afhængigt af hvor slemt aksel pakningen er beskadiget så vil olieudslippet være mindre eller alvorlig, alvorlig.
Men den olie, der bliver spredt rundt inde i motorrummet er meget skadeligt for alle hjælpeudstyr: tandremmen kan begynde at tabe kraft på grund af oliens smørende virkning og generator kan brænde sammen og andre komponenter kan også blive beskadiget betydeligt. Derfor skal man altid være sikker på at tjekke pakningen, så snart du opdager fejl på den, ikke ignorere den. Det kan dog stadig være meget vanskeligt at bytte denne komponent.
Sådan ordner du knastaksel olie tætningsringen
Trinene nedenfor for knastakslen olie seglring er meget generelle og erstatter aldrig en præcis instruktion til installation af en ny del.
Der er to måder at erstatte aksel pakningen. Disse er: erstatte olie pakning uden at fjerne knastakslen eller erstatte den ved at fjerne knastaksel. For et par år siden, kunne man kun udskifte aksel pakningen ved først at fjerne knastakslen. Man skal først fjerne ventildæksel, eftersom knastakselhjulet er montere på den modsatte side og derefter trække den ud fra knastakslens side.
Hvis køretøjet styres med hydrauliske ventilløftere, skal disse også fjernes i nogle tilfælde. Det er meget vigtigt, at du installerer de hydrauliske ventilløftere tilbage, præcis som de var før. Hvis du tilfældigvis blander de hydrauliske ventilløftere med hinanden, vil du finde det vanskeligt at tilpasse eller i princippet umuligt at justere ventilerne.
Når du har fjernet knastakslen, så skal du skubbe knastaksel olietætningsringen sidelæns. Så tager man den nye olietætningsring og trykker den på plads. Det er vigtigt at bruge det samme tryk omkring hele siden. Brug ærmet, så det vil være lettere at komme til det. Selvom en blød hammer anvendes som støtte, så du bør altid bruge buffer mellem hammeren og olie pakningen. Ellers risikerer du at beskadige den nye oliepakning.
Den anden måde at erstatte pakningen på uden at fjerne knastaksel betyder, at du har brug for et særligt værktøj. Dette har to små kroge, der tager underlæben og trækker oliepakningen ud af hullet ved hjælp af en wire. Der skal også bruges et særligt værktøj til at indsætte den nye oliepakning. Værktøjet gør det virkelig nemt for dig at udskifte akselpakninger på egen hånd.
Smart ekstra arbejde
Når du udskifter akselpakning, skal du løsne tandremmen og så kan du lige så god bytte den med det samme. Udfør større vedligeholdelsesarbejder på motoren, når du udskifter akselpakningen, med andre ord. Desuden kontroller krumtapakslen olie pakning, hver gang du tjekker kamaksel pakningen. Den aldres hurtigt og udsættes for den samme form for stress. Udskiftning det kan være en forebyggende foranstaltning, mens du kikke på de andre dele.
Billig kvalitet
En kvalitets olie tætningsring til knastakslen (fx fra FEBI Bilstein) koster omkring 6 EUR eller derover. På grund af, hvor svært det er at installere det, så bør du kun skal vælge det bedste materiale. Så er du sikker på at du får en olie tæt motor som kører langt i fremtiden.