0

0.00 kr.

#

Koblingen til alle bilmærker

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Topkvalitets reservedelskatalog til Koblingen

Brandede fabrikanter af Koblingen delar

  • LuK

Koblingen - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning

Koblingen er en vigtig komponent som overfører kraften fra motoren til gearkassen. Når den er trykket ned, sikrer koblingen en vedvarende og regelmæssig overførsel af energi, mens den slupne kobling fuldstændig overlader omdrejningerne til motoren. Mellem disse to tilstande skal koblingen skabe en velafbalanceret overførsel.

Koblingens konstruktion

Koblingen består hovedsageligt af et drivhjul og en koblingsplade berører en trykplade. Kraften fra svinghjulet overføres til koblingsskiven som på sin side overfører drejningsmomentet til motoren gennem et centralt placeret cylindrisk tandhjul. Koblingen indeholder også kabler og en omløbsmekanisme som er forbundet til koblingspedalen.

Defekter i koblingsenheden

En defekt kobling kan konstateres ved dårlig forbindelse mellem motoren og gearkassen. Hvis motoren laver en høj brølende lyd, når man kobler ud og hvis bilen bevæger sig langsomt fremad, er problemet sandsynligvis en defekt i koblingen. Koblingsskiven består af en central skive med friktionsbelægning på begge sider og er en sliddel. Dens belægning minder meget om den på skivebremser og slides på samme måde. Udrykkerlejet er en anden sliddel. Det er designet til at sikre gearspindlen rammer koblingspladen blødt. I tilfælde af defekter høres en brølende eller skramlende lyd. Endelig kan udrykkerlejet gå i stykker eller koblingskabler kan gå i stykker. Den mest almindelige defekt i koblingen er dog en slidt koblingsplade. Denne skal altid udskiftes sammen med udrykkerlejet. Levetiden for en koblingsplade er omkring benzinpumpen monteret 120.000 kilometer. Hvor hurtigt koblingspladen slides afhænger meget af din kørestil.

Sådan reparerer man koblingsenheden

Det er ikke svært at reparere en kobling, men desværre meget dyrt. Vi anbefaler at du ser denne reparation udført mindst en gang, før du præver selv. Reparationen går grundlæggende ud på at skille gearet fra motoren. Afhængig af bilen, skal motoren eventuelt tages ud. I så tilfælde anbefales det at udskifte samtlige dele, der indgår i at tage motoren ud, fx tandremmen, nu man er i gang. Når man tager motoren og koblingen ud, skal man tømme olien ud af begge systemer. Så her er en god anledning til at skifte olie, selvom olie til koblingen ikke er billig. Hvis koblingen kan tages ud uden at motoren tages ud, skal man for det meste i stedet afmontere forhjulet, drivakslen og kugleleddet. Her kan du også tjekke sporestangens endestykker og manchetterne for om de er spændt godt fast og fungerer som de skal og evt. udskifte dem. Udskiftning af koblingspladen kræver et specialværktøj som du nemt selv kan lave: En centreringsstift justerer koblingspladen præcist i midten af koblingsenheden. Dette er vigtigt da gearspindlen ellers ikke passer i den nye kobling. Du kan selv lave en centreringsstift af pakketape og et rør eller rund træpind med samme diameter som de indvendige tænder på koblingshjulet. Rul tapen omkring pinden indtil den har samme diameter som trykpladen. Nu kan du placere koblingspladen præcist i midten. Dette tager 2-3 timer for en specialist. Hobbymekanikere uden erfaring skal regne med at bruge hele dagen på denne reparation.

Find alle koblings dele på bildeleekspert.dk

I vores webbutik tilbyder vi alle nødvendige reservedele til udskiftning af koblingen. Du kan også finde et bredt udvalg af højkvalitets gearolie. Vi har også professionelle centreringsværktøjer, som gør det væsentligt nemmere at reparere koblingen.

Bestseller: de mest populære varer