Lyskontakt til køretøj

Kontakt forlysgte til Top bilmærker
- Kontakt forlysgte VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Kontakt forlysgte AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- CITROЁN C4
- Kontakt forlysgte SKODA FABIA
- FORD MONDEO
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- Kontakt forlysgte BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-klasse
- TOYOTA YARIS
- TOYOTA AYGO
- Kontakt forlysgte CITROЁN C3
- TOYOTA AVENSIS
- OPEL CORSA
- OPEL ASTRA
Er Lyskontakt defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sjælden, men vigtig: Lysets kontakt
Lyskontakten plejede at være en meget almindelig del på enhver bils instrumentbræt. Generelt var det en treleddet kontakt til at tænde for parkeringslys og forlygterne. Nu om dage i de fleste moderne biler er lyskontaktens funktion en af de mange kontaktmuligheder på rattets multifunktionelle kontakt. Ældre biler har stadig den klassiske kontakttype. Forskellige lys aktiveres ved forskellige kontakter: Det bagerste tågelys, det forreste tågelys, haveriblink, blinklys og kabinelyset har stadig traditionelle kontakter. De produceres og monteres på den traditionelle metode.
Drej, træk, flip
Gennem det sidste årti har bilproducenterne fremstillet alle mulige variationer af lyskontakter: Trykknapper, vippekontakter, omskifterkontakter, drejekontakter, kontakter, der hives i – fantasien og kreativiteten i interiørets design kendte ingen grænser på dette område. Teknisk set er en lyskontakt en meget enkel konstruktion, der består af en flerdelt plastikkasse med adskillige kobberkontakter indeni. Kontaktenheden åbner og lukker disse kontakter efter behov.
Med kabelsko bagpå er kontakten forbundet til ledningsnettet i bilen. Hvis kontakten til lyset ikke er monteret i en ny bil som ekstraudstyr på rattet, er det generelt indbygget som en dreje/trække multikontakt. Disse kan være ret dyre alt efter bilmodellen. For eksempel tager Mercedes-Benz 300 euro for en ny del. I billigere biler som fx Volkswagen eller Opel koster kontakter med de samme funktioner 50-70 euro.
Defekter på lyskontakter
Lyskontakter er generelt bygget til at vare et vist antal af brug. Dog testes de under ideelle og konstante forhold. Muligvis kan en kontakt i teorien holde til brug mere end tusinde gange, men i praksis fejler den efter 8 år i bilen. Måden kontakten slides på afhænger desuden meget af designet. De typiske kontakter fra tidligere tider som fx i Opel kunne nemt gå i stykker, hvis der blev brugt for meget kraft. Plastikdelene kan knække af og ødelægge funktionen. Den mest almindelige defekt sker dog pga. at fugt trænger ind i kobberkontakterne, der før eller siden afbryder kontakten.
Reparation af lyskontakten
Særligt i vintage eller eksotiske biler kan en erstatning af en defekt kontakt være en stor udfordring. Det anbefales derfor at undersøge kontakten nærmere og forsøg at reparere den. Hvis det er en flerdelt kontakt, kan den normalt åbnes med en lille og flad skruetrækker. Hvis kontakterne kan nås, er det muligt at fjerne rustlaget fra kontakterne med bremserens, vatpinde eller i en nødsituation med skruetrækkeren. Kontakterne er også bøjet fra starten af for at give dem noget elasticitet, når de bruges.
Bøjningen strækkes lidt over tid og de skal bøjes tilbage. Med lidt tålmodighed og de rette værktøjer kan en defekt kontakt under de rette omstændigheder gøres funktionsdygtig igen. Når kontakten åbnes er det vigtigt at være meget forsigtig for ikke at skade eller ødelægge plastikhuset eller fanen. Skulle dette ske, kan kontakten nok ikke reddes. Dog er der moderne løsninger til dette.
Genskabelse af kontakter, der ikke er til rådighed
Genskabelse af plastikdele er ikke længere science fiction. Nu om dage har alle større byer mere end et sted med en 3D printer, der har værdifuld service for især mindre produkter som kontakthuse. Dog er denne service ikke just billig og kan kun svare sig i de tilfælde, hvor en kontakt ikke længere er på markedet.
Køb af en ny kontakt
Det tunge arbejde med at adskille og i sidste ende genskabe et kontakthus med printning skal kun gøres, hvis der ikke er andre muligheder. I de fleste biler findes der kontakter på vintagemarkedet og efterspørgslen er også sikret for de fleste ældre biler. En ny lyskontakt koster fra ca. 10 euro, men kan blive meget dyrere alt efter konstruktionen.