0

0.00 kr.

#

Motor / remtræk til alle bilmærker

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Topkvalitets reservedelskatalog til Motor / remtræk

Brandede fabrikanter af Motor / remtræk delar

  • REINZ

Motor / remtræk - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning

Tandremmens funktion i motoren er at sikre at timingen mellem stempel og ventil altid er præcis. Derfor bruger man tandremmen som forbindelsesled mellem krumtap og knastaksel i motoren/tandrem.

Generel information om tandremmen

Tandremmen sikrer at krumtapaksel og knastaksel altid er synkroniseret. En tandrem er en flad rem eller bælte lavet af en gummi-glasfiber blanding, men tænder indvendigt. Disse tænder sidder på drivhjulene, som sidder på krumtapaksel og knastaksel. Afhængig af bilen kan tandremmen også drive andre komponenter som fx servopumpen, vandpumpen, og generatoren. Især vandpumpen er tit koblet på tandremmen og hjælper samtidig med at trimme tandremmen. Mange motortyper har alternativt separate tandremstrimmere, såkaldte mellemhjul.

Sådan udskiftes tandremmen

Uanset om det gælder vandpumpen eller mellemhjulet – når drivremmen udskiftes, skal man også skifte dem. Ikke desto mindre har meget komplicerede motortyper som boksermotorer eller V-motorer med to rækker cylindre ofte kun en tandrem. I dette tilfælde er tandremmen meget lang og svær at udskifte. I disse biltyper som fx Alfa Romeo 166, skal hele motoren tages ud for at udskifte tandremmen. I almindelige fire- eller sekscylindrede in-line motorer sidder tandremmen ved siden af motorblokken og kan udskiftes relativt nemt.
For at udskifte tandremmen, skal du overholde reparationsplanen meget nøje. Det vigtigste er at du sørger for ikke at ændrer på positionen mellem knastaksel og krumtapaksel, når du monterer den nye tandrem. Til dette formål laver man streger på tandremmen og på drivhjulet og på fatningerne til krumtapaksel og knastaksel, som skal passe sammen senere. Men selv når krumtapaksel og knastaksel ser ud tal at sidde perfekt ud for hinanden, kan en af dem hænde at være roteret præcis 360 grader. Derfor frakobler man altid først tændrørene når man udskifter tandremmen, så man kan dreje motoren rundt manuelt som test.
Tandremmen skal altid efterses med faste mellemrum eller hvis man har en mistanke om at det ikke fungerer optimalt. På brugte biler kan du tjekke tandremmen bare ved at kigge på den. Hvis glasfibervævet er flosset eller er begyndt at revne, skal tandremmen skiftes. Dog kan selv et tilsyneladende perfekt tandrem pludselig sprænge. Derfor bør du altid udskifte tandremmen for en sikkerheds skyld, hvis du er i tvivl om hvornår den sidst blev udskiftet. Afhængig af bilen bør tandremmen skiftes mellem 50.000-200.000 kilometer. I ældre biler kan du tale med andre ejere af samme bil og høre hvornår de skifter tandrem. I Alfa Romeo 166 anbefaler producenten en udskiftning for hver 80.000 kilometer, men mange ejere af bilen synes at 60.000 er mere passende. Spar aldrig penge på tandremmen eller dens hjælpeenheder. Levetiden på et mellemhjul eller en vandpumpe er næsten nøjagtig den samme som tandremmens. Hvis du ikke udskifter mellemhjulet når du udskifter tandremmen, går den næsten med garanti i stykker efter nogle tusinde kilometer, og så er motoren færdig.

Alt til tandremmen

Et komplet tandrem sæt koster meget mindre end du tror. Simple tandrem sæt med mellemhjul (også kaldt strammer eller remstrammerhjul) koster mindre end 15 euro. Dette gør reparationer og vedligeholdelse af gamle biler særligt billigt.
På bildeleekspert.dk kan du se hele vores udvalg af tandrem sæt. Vores ekspert mekanikere rådgiver dig gerne med monteringen. Det er lidt af en udfordring at udskifte tandremmen, men med lidt øvelse kan alle lære det.

Bestseller: de mest populære varer