0

0.00 kr.

#

Slanger & Kølerslanger til alle bilmærker

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Topkvalitets reservedelskatalog til Slanger & Kølerslanger

Brandede fabrikanter af Slanger & Kølerslanger delar

  • GATES

Slanger & Kølerslanger - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning

Slangerne i motoren har til opgave at transportere alle de nødvendige væsker og brændstofblandinger til deres bestemmelsessted uden at ”spilde”. Slangerne er meget forskellige – alle slanger har nøjagtige dimensioner og lavet af materialer som passer til den enkelte slanges funktion.

Slanger i motoren

Hvis en lægmand åbner for kølerhjelmen bliver han nok lidt overvældet over labyrinten af slanger og ledninger. Men denne labyrint er ordnet på en meget præcis måde, som alle producenter overholder. Hvis man forstår slangesystemet i sin egen bil, forstår man det i alle.
For at motoren kan køre, skal den have luft, brændstof og tændingsgnist. Elektriciteten transporteres gennem linjer og kabler: ingen slanger bruges her. Men luft og brændstof er typisk substanser som løber i slanger. Brændstofslangerne er lavet af tynde gummislanger som er pakket ind i et beskyttende materiale. Rørene indeni er for det meste lavet af aluminium, hvilket er meget praktisk om vinteren, da luften så kan forvarmes. Motoren selv har også nogle ventilationsslanger, som udløser det overskydende tryk som motoren producerer.
De fleste slanger tilhører dog kølesystemet. Her løber tykke slanger fra ekspansionstanken eller køleren til motoren, vandpumpen eller termostaten og tilbage igen. Andre typer af slanger finder man i bremseforstærkeren og bilruderengøringssystemet.

Defekter i slangesystemet

Slanger går i stykker med tiden på grund af slid eller pga. den konstante varmepåvirkning. Alle slanger er lavet til at kunne gå i stykker ved fejl. Så hvis en bil fx har en defekt cylinderhovedpakning eller defekt vandpumpe, er det første der ryger slangen, hvilket forhindrer fatal motorskade ved at stemplerne sætter sig fast. Derfor bør du, hvis en slange bliver defekt, finde årsagen til defekten. I tilfælde af gnavemærker eller slidmærker er årsagen oplagt. Mårer kan lave stor skade på en bils slanger. En dårligt fastgjort slange kan komme ind i en roterede komponent såsom remskiver og hjul og lave skader. Hvis slangerne er porøse, kan bare en lille trykforøgelse sprænge dem. Dette sker fx når der kommer olie ind i kølesystemet. Slangerne korroderer gradvist indefra og kan pludselig sprænge. Olie i kølesystemet er tegn på en defekt hovedpakning. Derfor bør du tjekke kølevæsken jævnligt.
Defekte brændstoflinjer kan lugtes tydeligt inde i bilen og ses som pletter under bilen. Her skal man tage affære med det samme, da lækager på brændstoffet forhøjer brandfaren. Defekte vakuumslanger i bremseforstærkeren resulterer i forandret bremseevne eller gør det svært at trykke bremsepedalen ned.

Sådan reparerer man slangesystemet

Basalt set: Du skal altid udskifte en slange helt! For mange år siden skar man simpelthen en defekt slange af, reparerede og genbrugte den. De kan man ikke anbefale på moderne biler. En slange der lækker et sted i dag, kan sprænge et andet sted i morgen. Alle slanger i motorrummet er billige reservedele, som det ikke kan betale sig at spare på. Med dagens priser kan det ikke længere svare sig at lappe og improvisere. En slange holder ikke bedre end det materiale den er fastgjort med. Du bør ikke spare på klamper og klemmer ved at bruge dele der ikke er lavet til det. Disse dele er også billige og kan forbedre bilens sikkerhed markant.

Bestseller: de mest populære varer