Viskerblade til din bil

Bagrudevisker til Top bilmærker
- Viskerblade VW GOLF
- Viskerblade BMW 3-serie
- Vinduesvisker VW PASSAT
- VW POLO
- Viskerblade BMW 5-serie
- Viskerblade SKODA OCTAVIA
- Vinduesvisker AUDI A4
- CITROЁN C4
- Viskerblade MERCEDES-BENZ C-klasse
- Viskerblade FORD FOCUS
- Vinduesvisker FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Viskerblade MERCEDES-BENZ E-klasse
- Viskerblade SKODA FABIA
- Vinduesvisker AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Viskerblade TOYOTA AYGO
- Viskerblade RENAULT CLIO
- Vinduesvisker OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Viskerblade defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Edison, Tesla, Da Vinci - tilsyneladende var historiens vigtigste opfindere alle mænd. Kvinders geniale opfindelser har ved mange lejligheder dog gjort hverdagslivet meget sikrere, bedre og mere komfortabel. En af disse kvinder med et talent for teknisk inspiration var Mary Anderson fra USA. Allerede i 1903, i bilens tidlige historie, registrerede hun sit patent for bilens vinduesviskere og lagde dermed grundlaget for hele industrien. Nu om dage er vinduesviskere en af de vigtigste sliddele på en bil.
Altid en klar udsigt med vinduesviskeren
En vinduesviskers opgave er at fjerne skidt fra vandet fra forruden. Når de vedligeholdes ordentligt, holder en vinduesvisker i mere end et år. Forkert brug kan gøre det nødvendigt med en tidligere udskiftning.
En vinduesvisker består af en viskerarm og et viskerblad. En viskerarm er en fastgjort autokomponent. Forbundet med viskermekanismen og viskermotoren holder den normalt i hele bilens levetid. Viskerbladet er på den anden side en typisk sliddel, der er særlig følsom, og som består af en tynd metalbøjle og et gummistykke. Den tykke del af gummidelens profil, er tæt fastgjort på bøjlen. Gummidelen former en kil mod forruden. En tyndere gummidel mellem kilen og den tykke del, er en slags fleksibelt led, som forøger effektiviteten af viskeproceduren.
Viskerblades slitage
Viskerbladets tip er kun en millimeter bred, hvilket gør den følsom overfor skidt. Når gummidelen brydes, løber der vand igennem den, hvilket bemærkes af føreren som en kurvet streg på forruden. En anden slidgrænse for viskerblade er, at de bliver møre. Sollys gør viskerens gummi hårdt. Føreren vil bemærke dette ved en høj hyle lyd, selv når det regner kraftigt. Hvis viskeren er blevet for mør, vil viskerbladet til sidst revne. Til sidst skal sliddelen udskiftes.
Udskiftning af et viskerblad
Udskiftning af et viskerblad kræver intet værktøj. Viskerarmen bukkes blot fremad, så det gamle viskerblad kan trækkes af. Det nye viskerblad indsættes på samme måde - og så er det nye viskerblad klar til at arbejde.
Der tilbydes specialblade til tilpasning af viskerbladene. Deres effekt er generelt kortvarig og de holder kun i nogle dage, hvilket gør køb af dette værktøj overflødigt.
Indlysende kvalitet
Hvis du har brug for nye viskerblade, kan deres tilsyneladende høje pris være irriterende. Som for alle gode ting, har prisen for høj kvalitet en god grund. Billige viskerblade er ofte lavet af hårdt gummi, som ikke er egnet til nye vinduesviskere. Viskerblade i mærkekvalitet udmærker sig på den anden side ved deres tilstrækkelige viskerfunktion og jævne bevægelse.
Den indlysende kvalitet for dig hurtigt til at glemme den høje pris for et sæt højkvalitetsviskerblade. Ikke desto mindre fjernes fastsiddende skidt bedst manuelt, eller med en højtryksrenser. Ellers skal selv de dyreste viskerblade hurtigt udskiftes igen. Når man klargør til vinteren, skal man også dække bilen før forruden fryser til. En vinduesvisker er ubrugelig på en tilfrosset forrude.