Viskermotor til din bil

Viskermotor til Top bilmærker
- Viskermotor VW GOLF
- Viskermotor BMW 3-serie
- Vinduesvisker motor VW PASSAT
- VW POLO
- Viskermotor BMW 5-serie
- Viskermotor SKODA OCTAVIA
- Vinduesvisker motor AUDI A4
- CITROЁN C4
- Viskermotor MERCEDES-BENZ C-klasse
- Viskermotor FORD FOCUS
- Vinduesvisker motor FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Viskermotor MERCEDES-BENZ E-klasse
- Viskermotor SKODA FABIA
- Vinduesvisker motor AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Viskermotor TOYOTA AYGO
- Viskermotor RENAULT CLIO
- Vinduesvisker motor OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Viskermotor defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Vinduesviskermotoren er en relativ ubemærket del, som sørger for at vinduesviskerne kører. Den funktion bør dog ikke undervurderes. I tilfælde af pludselig kraftig regn kan udsynet forringes så meget, at kørsel sker med stor risiko for uheld. Føreren bør derfor altid sikre sig, at vinduesviskermotoren virker.
Hvor er viskermotoren placeret
- Da der findes mange forskellige versioner, kan det være svært at finde den.
- Som hovedregel er motoren placeret, hvor vinduesviskerne er forbundet, enten enkeltvis eller flere.
- Oplever du vanskeligheder, foreslår vi, at du læser ”vinduesvisker manualen”, som mere detaljeret forklarer de forskellige versioner.
Hvordan fungerer den?
- Visker motoren er en typisk elektrisk motor, som manøvrerer om en aksel, som er forbundet med viskertrækket. Trækket frembringer bevægelsen.
- Ikke-roterende motorer roterer kun i én retning. Reverserende motorer kan ændre retningen. Disse er dyrere, men kræver ikke en kompliceret mekanisme.
Hvad sker der i tilfælde af fejl
- Et fuldstændig svigt er meget sjældent. Normalvis bliver motoren gradvis svagere, og bevægelsen langsommere. Til sidst er kraften ikke tilstrækkelig til at kunne drive viskerbladene.
- Vinduesvisker motorer med defekte regnsensorer vil ikke starte automatisk. Manuel start er nødvendig.
Mulige årsager
- Elektriske motorer har kontakter, som gradvist forringes over tid grundet slid.
- Overdrevent snavs eller sne på forruden kan forårsage mekanisk stress. Motorakslen kan bøje eller endda brække.
- En defekt regnsensor kan forårsage symptomer med mulig sekundær effekt på viskemotoren.
På værkstedet eller en gør-det-selv reparation?
- Ofte er vinduesviskerens position svært tilgængelig, hvilket gør det vanskeligt at udskifte den. Den rette justering af viskerbindingen efter udskiftning kræver tålmodighed og erfaring. Tætning skal garantere, at vand ikke trænger ind i viskermotoren.
Vinduesviskermanualen
Henover årene har producenterne udviklet et bredt udvalg af muligheder for viskerbindinger og viskermotorer. De er klart ansvarlige for viskermønstret. Mest brugt er:
-
Parallelle viskere, som visker fra venstre til højre og omvendt. Deres motorer er installeret i midten og på én side. Det giver tilstrækkeligt viskermønster og udsyn for fører og passagerer.
Modsatte viskere, som kører indad, udad og tilbage. Begge motorer er installeret på siden i hjørnet. Afhængig af opsætningen, er der et stort frit rum i midten af viskermønstret. Ikke desto mindre er udsynet tilstrækkelig.
Viskere med kun 1 arm med eller uden løftestyring (som forlænger rækkeviden af viskerarmen). En enkelt motor i midten er nok. Særligt på små forruder er viskermønstret tilstrækkeligt til at sikre et klart udsyn. Selv med løftestyring, som strækker sig helt ud til hjørnet.
Pantograph viskere kræver en avanceret viskerbinding. Antallet af motorer og deres placering varierer. Tilstrækkeligt viskermønster, men meget følsom overfor fejlfunktioner grundet dens mekanisme.
Triple viskere bruges kun på meget store vinduer. Der er installeret 3 motorer på venstre og højre side. Viskermønstret er det samme som på parallelle viskere.
Afhængig af konstruktionen bruger bilfabrikanter ikke-reverserende eller reverserende motorer. De tidligere kørte kun i én roterende bevægelse og det kræver derfor kinematik med en stang mekanisme for at kunne oprette frem-og-tilbage bevægelsen. Nyere er dyrere men kan skiftes ) og kan derfor også installeres med en stiv viskerarm uden bindings mekanisme.
Forventet pris
Prislejet for en viskermotor spænder meget bredt og varierer fra 50 EUR op til mere end 300 EUR. En viskermotor er ikke en del, som typisk er udsat for slid og kan holde en bils levetid. Dyrere produkter fremstilles typisk i mere robuste materialer (metal i stedet for plastik) for at forebygge fejl. Dette bør ikke have nogen indflydelse på ydeevnen.
Det kan være svært at tro på, at en lille del kan være så dyr. Ikke desto mindre er vinduesviskere vores eneste garanti mod pludselig regn. Har du brug for en ny? Se vores butik, hvor vi tilbyder OEM-kvalitets produkter til væsentlig lavere priser end producenterne anbefaler. Herudover vil du kunne spare mange penge på dagens tilbud og rabat.