Fordamper til Top bilmærker
- Fordamper aircondition VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Fordamper aircondition AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Fordamper aircondition SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Fordamper aircondition OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Fordamper aircondition MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

AC Kondensator
(10000 varer)
Kabineblæser
(7998 varer)
AC Kompressor
(10000 varer)
Tørrefilter
(7019 varer)
Magnetkobling klimakompressor
(1255 varer)
Pressostat
(1587 varer)Er Fordamper defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
En devolatilizer er en del af klimaanlægget, og den står for distribuering af luft. Den måde den virker på, kan sammenlignes med en varmeveksler. Der er installeret rør, som man bruger i industrien til skjold og varmeveksler. Kølemiddel der strømmer konstant igennem, sker altid lige før et vedligehold eller en udskiftning af en defekt er nødvendig. Før man kan gøre dette, skal luftfordelingshuset fjernes. Derefter er devolatilizeren nem tilgængelig.
Før kølermidlet når devolatilizeren, bliver det kondenseret i klimaanlæggets kompressor for så igen at passere gennem ekspansionsventilen, for til sidst at udvide sig igen så det fordamper. I kompressoren vil det blive flydende, fordi det kommer op og koge. Da kølermiddel har et kogepunkt der stadig er under frysepunktet for vand, så er det når det er under 0 ° C, stadig relativt koldt selvom det er i dets varme stadie. Dette aktiverer det igen, fordi der er installeret en kølenehed i varmveksleren, hvor selv dens egen varme blvier afgivet. I devolatilizeren udvider kølermidlet sig igen så det får en gasform. Så varmen frigøres og flytter sig mod den ydre væg i rørerne i devolatilizeren. Der bliver trukket luft ind udefra, som så ender i kabinen. Luften er altid tempereret højere end 0 ° C, da det bliver afkølet i varmeveksleren. På samme tid kan kølermidlet også køle ned sådan, at det starter en ny kølekreds.
Mens luften bliver koldere udenfor, vil der kome kondensvand på væggende i devolatilizeren, som indeholder partikler fra luften. Kondensvandet bortskaffes, og luftfugtigheden vil falde i kabinen. Derfor kan klimaanlæg virke selv om vinteren. Over en længere periode, kan kondensvandet fra devolatilizeren skabe rust. Hvis en devolatilizer skal udskiftes, så tilbydes den sammen med alle andre dele, i vores online butik, inkluderende oliepumpe, hjullejer, dører, affjedring og tankmåler.