AC kompressor til din bil

Kompressor klimaanlæg til Top bilmærker
- AC kompressor VW GOLF
- AC kompressor BMW 3-serie
- Klimakompressor VW PASSAT
- VW POLO
- AC kompressor BMW 5-serie
- AC kompressor SKODA OCTAVIA
- Klimakompressor AUDI A4
- CITROЁN C4
- AC kompressor MERCEDES-BENZ C-klasse
- AC kompressor FORD FOCUS
- Klimakompressor FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- AC kompressor MERCEDES-BENZ E-klasse
- AC kompressor SKODA FABIA
- Klimakompressor AUDI A6
- PEUGEOT 208
- AC kompressor TOYOTA AYGO
- AC kompressor RENAULT CLIO
- Klimakompressor OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er AC kompressor defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Frisk luft med klimaanlæg kompressoren
Kompressoren er en central komponent af klimaanlægget, som konverterer gasformigt kølemiddel om til væske. Den efterfølgende fordampning i fordamperen sørger for den kølende effekt. Kompressoren forårsager også et højere benzinforbrug, når klimaanlægget er i brug. Ikke desto mindre er denne funktion essentiel for komfort og sikkerhed i bilen om sommeren.
Kompressorens funktion
En klimaanlæg kompressor har en kørende del og en kompressordel. Den er fastsat til motorblokken. Kompressoren drives generelt af kileremmen, som ofte er forbundet med generatoren, servopumpen og vandpumpen. Kun sjældent drives den af en tandrem. Risikoen for motoren er for stor, og derfor foretrækker de fleste producenter andre løsninger.
På kompressorens side er komponenten forbundet til kølesystemet med dens slanger og moduler, som skal sidde meget tæt. Derfor bør en kompressor altid være af høj kvalitet. Ellers vil klimaanlæggets ikke fungere.
Denne enheds funktion er teknisk set meget genial: Drevets cirkulære bevægelse konverteres om til en lineær bevægelse af en skråskive og et stempel. Stemplet komprimerer den kølevæske, som strømmer ind, hvilket får den til at blive flydende. Mellem drev og skråskive sidder en magnetisk kobling, som tænder og slukker for klimaanlægget, så benzinforbruget kun stiger, når airconditionen er tændt.
Fejl på en kompressor
En aircondition kompressor er smurt med olie som cirkulerer i det kølende kredsløb. Er der for lidt olie i eller olien forsvinder grundet lækage, bliver kompressoren langsomt ødelagt. Fugt i kølekredsløb og partikler kan tilstoppe kompressoren. Den hyppigste årsag til en svigtende kompressor er utilstrækkelig eller uprofessionel vedligeholdelse, brug af forkert kølevæske eller en mekanisk fejl. En defekt begrænser eller ødelagt magnetisk kobling kan også ødelægge kompressoren.
Manglende køleevne og lyde kan indikere, at kompressoren er i stykker.
Reparation af kompressoren
Kompressoren er en kompliceret komponent, hvor reparation er næsten umulig. Dens hus er tæt svejset og naglet af sikkerhedsmæssige årsager. Demontering og reparation kan ikke udføres med værktøj, man normalvis har derhjemme. Trykket gør, at den ikke kan skilles ad. Derfor udskiftes denne del altid.
Udskiftning af kompressor kræver, at kølevæsken drænes, og dette kan kun gøres på et værksted. Installering af kompressoren tager ikke lang tid. Den skrues på motorblokken og forbindes til kølesystemet med møtrikker. Alligevel bør opfyldning af olie i airconditionen foretages på et værksted. Det bliver vanskeligt at finde et værksted, som kan foretage hele reparationen. Drejer det ikke sig om en vintage bil, er eneste fornuftige løsning udskiftning af hele aircondition kompressoren.
Prisen på nye kompressorer
Forbavsende nok, er kompressorer ikke så dyre, som man skulle tro. Prisen ligger for alle mærker relativ konstant på 150 EUR. Magnetkoblingen koster yderligere 50 EUR. For disse priser får du mærkevarer fra anerkendte producenter. Alligevel kan kompressoren, til forskel fra en generator eller startmotor, ikke udskiftes med almindeligt værktøj.
Udskiftning af kompressor kræver samtidig en omfattende eftersyn af aircondition, inklusiv kontrol, skyl og rengøring af alle komponenter. Kølevæske og smøreolie kan kun udskiftes af en professionel. Det forkerte værksted, kan ødelægge pakningerne, hvilket kan få hele systemet til at brænde sammen igen.