Hydraulikfilter til din bil

Hydraulikfilter til Top bilmærker
- Hydraulikfilter VW GOLF
- Hydraulikfilter BMW 3-serie
- Hydraulikfilter VW PASSAT
- VW POLO
- Hydraulikfilter BMW 5-serie
- Hydraulikfilter SKODA OCTAVIA
- Hydraulikfilter AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hydraulikfilter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hydraulikfilter FORD FOCUS
- Hydraulikfilter FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hydraulikfilter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hydraulikfilter SKODA FABIA
- Hydraulikfilter AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hydraulikfilter TOYOTA AYGO
- Hydraulikfilter RENAULT CLIO
- Hydraulikfilter OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Hydraulikfilter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Hold det hydrauliske system rent med hydraulik filter
Kontrol filter, eller hydraulisk filter, er en del af servostyringen. Det bortfiltrere faste stoffer og fremmedlegemer fra det hydrauliske styresystem. Det er normalt udskiftet ved udskiftning af hydraulikvæsken.
Servostyring: komfortabel og sikker kørsel
Den elektro-hydraulisk servostyring hjælpe dig med manuel kontrol. I servostyringen er der en lille pumpe, som frembringer et konstant tryk i det hydrauliske rørsystem. Med hjælp af sensorer og ventiler leveres dette tryk til en cylinder, der udøver pres på styretøjet. Kraften fra pumpen overføres gennem den hydrauliske væske, som er en særlig form for olie. Servostyring pumpen drives direkte af motoren via et bælte. Det er derfor at servostyringen forsvinder når motoren slukker ned. Hvis bilen er i bevægelse, så vil det hydrauliske tryk falde meget hurtigt. Dette fører så til at styringen bliver meget hård.
Hvordan virker det og hvor er det hydrauliske filter
Alder og fugt der kommer ind og slid kan forurene hydraulikolien med tiden. Disse urenheder fjernes fra de bevægelige dele i servostyring pumpen. Det hydrauliske filter sørger for, at dette sker.
Det hydrauliske filter og består af en papir patron og et kanalsystem for olien. Det er let at få adgang til det og udskifte det.
Fejl på hydrauliken
Hydrauliske filtre er en del af et lukket kredsløb. Afhængigt af modellen, kan dette hydrauliske system blive anvendt til flere forskellige komponenter. Ældre modeller som Audi 100 har for eksempel kombineret servostyring, adaptiv affjedring og bremse hjælp. Jo længere kablerne i systemet, jo større er risikoen for lækage. Udover hydraulikolie så kan snavs også komme ind i systemet og beskadige det. I værste fald vil en forkerte slags olie komme ind, og det fører til koageldannelse.
I almindelige biler er hydraulik filtre meget holdbare. De normalt behøver kun at blive byttet op til to gange i løbet af hele køretøjets levetid. Men andre køretøjer såsom lastbiler, så kan filteret slides meget hurtigere. Det anbefales, at filteret byttes ofte i erhvervskøretøjer og tunge køretøjer, da disse erodere mere af den hydrauliske olie der bruges.
Bytte af det hydrauliske filter
Hydraulik filter er til at finde i servostyringens reservoir. Det kan være nødvendigt at skrue den af og derefter frakoble det, så du kan fjerne det fra reserven tank. Før du indsætter det nye filter, skal du udskifte den hydrauliske olie helt og kontrollere hele systemet for utætheder. Når du har udskiftet alle de pakninger og drænet hele systemet, og fyldt med frisk olie, kan du installere det nye filter. Når du har fyldt på med ny hydraulikolie og installere det nye filter, skal du lufte hele systemet. Det gør du ved at trække rattet hele vejen frem og tilbage og gentage dette trin flere gange, mens reserven tanken er åben og motoren kører.
Køb nyt hydraulikoliefilter
Teknisk set er det en simpel hydraulisk komponent. Men materialer af høj kvalitet, er nødvendige for dets konstruktion, så forventer priser fra mindst 8 EUR. Disse priser kan dog være berettiget i betragtning af at det nye filter er lavet af et meget kendt mærke.