Oliefilter til din bil

Oliefilter til Top bilmærker
- Oliefilter VW GOLF
- Oliefilter BMW 3-serie
- Motorolie filter VW PASSAT
- VW POLO
- Oliefilter BMW 5-serie
- Oliefilter SKODA OCTAVIA
- Motorolie filter AUDI A4
- CITROЁN C4
- Oliefilter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Oliefilter FORD FOCUS
- Motorolie filter FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Oliefilter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Oliefilter SKODA FABIA
- Motorolie filter AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Oliefilter TOYOTA AYGO
- Oliefilter RENAULT CLIO
- Motorolie filter OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Oliefilter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Tilstrækkelig smøring for en sund motor
Smøring af en bil er en central komponent i dens konstruktion. Uden en pålidelig forsyning af smøreolie, ville motoren ødelægge sig selv efter få meter. I en firetaktsmotor cirkulerer olien i et lukket kredsløb. Det kræver ikke desto mindre regelmæssig udskiftning. Oliefilteret udskiftes samtidig.
Oliens vej
Olien tilføjes via ventildækslet, hvor det smører knastakslen, ventilerne og de forbundne tandhjul. Hvis en bil har en taktkæde, forsynes denne også med olie. Olien løber vertikalt gennem motoren og samles i bundkarret, der sidder i bunden af motoren. Derfra pumpes olien mod motoren, gennem et system af kanaler. Det passerer oliefilteret på dens vej. Oliefilteret filtrerer partikler og skidt fra olien, hvor den fanger det meste. Meget små mikro-partikler, hovedsageligt forbrændingsrester, forbliver i olien. De er ikke relevante for smøring. Ikke desto mindre bliver den klare brune olie gradvist sort, på grund af disse rester.
Vedligeholdelsesintervaller
Fabrikanter angiver som regel intervallerne for udskiftning af olie. Det er ikke nødvendigt at udskifte olien derimellem. De angivne intervaller bør aldrig ignoreres. Der mistes som regel ingen olie i en intakt motor, men det mister gradvist sin effekt. Olien bliver tyndere og additiver forringes. Ekstrem brug kan føre til at oliefilmen brister, hvilket forårsager motorskader. Et motorstempel, som har sat sig fast, betyder en meget dyr motorreparation. På ældre biler betyder det normalt at bilen mister sin værdi totalt.
Standard procedure ved køb af en brugt bil
Når man køber en brugt bil, hvor man ikke kender den seneste olieudskiftning, anbefales det, at man udskifter olien med det samme. Heldigvis er dette en af det mest simple vedligeholdelsesproducerer, man kan udføre på egen hånd med simpelt værktøj. Du har brug for:
- En rampe eller en stabil lift (en donkraft er UTILSTRÆKKELIG og man må aldrig eksperimentere med klodser eller træklodser)
- frisk olie
- et skruenøglesæt
- en skål
- en oliefilternøgle
- et nyt oliefilter
- en ny bundproppakning
- et stort stykke pap
- Og for at være på den sikre side: en lille pakke kattegrus
Kør først en tur i bilen, for at varme den op. Dette gør olien tyndere, så den nemt kan drænes fra motoren. Derefter hæves bilen. Pappet placeres under bilens front og skålen under bundproppen. Bundproppen fjernes med en skruenøgle. Vær forsigtig - olien begynder at strømme ud med det samme! Når olien er drænet helt, sættes skålen til side. Fjern nu det gamle filter, ved hjælp af oliefilternøglen. Oliefilterpakningen smøres med en smule olie, før den monteres. Bundproppen rengøres og forsynes med en ny pakning, og skrues så i. Til sidst puttes den nødvendige mængde olie i ventildækslet. Vær forsigtig - for meget olie er lige så skadelig som for lidt olie. Følg altid instruktionerne fra fabrikanten! Den gamle olie puttes i en tønde og håndteres sammen med det gamle oliefilter på en genbrugsplads.
Husk kvaliteten
Både olie og oliefilter møder samme krav som alle andre autoreservedele: kun kvalitet kan forlænge en bils levetid. Derfor skal man ikke gå på kompromis med dette, selv ikke hvis det er en gammel bil. Hvis man udelukkende bruger højkvalitetsolie, kan det gøre en forskel på 100.000 kilometer.