0

0.00 kr.

#

Oliefilter til køretøj

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Oliefilter - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Oliefilter fra markedsførende producenter

  • BOSCH Oliefilter
  • FEBI BILSTEIN Oliefilter
  • MAPCO Oliefilter
  • VAICO Oliefilter
  • MANN-FILTER Oliefilter
  • VALEO Oliefilter
  • TOPRAN Oliefilter
  • SWAG Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her JP GROUP Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her JAPANPARTS Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her MAHLE ORIGINAL Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her MEAT & DORIA Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her OPTIMAL Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her CHAMPION Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her BLUE PRINT Oliefilter
  • Køb til den bedste pris her HERTH+BUSS JAKOPARTS Oliefilter
  • MAGNETI MARELLI
  • FILTRON
  • JC PREMIUM
  • KNECHT

Er Oliefilter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Tilstrækkelig smøring for en sund motor

Smøring af en bil er en central komponent i dens konstruktion. Uden en pålidelig forsyning af smøreolie, ville motoren ødelægge sig selv efter få meter. I en firetaktsmotor cirkulerer olien i et lukket kredsløb. Det kræver ikke desto mindre regelmæssig udskiftning. Oliefilteret udskiftes samtidig.

Oliens vej

Olien tilføjes via ventildækslet, hvor det smører knastakslen, ventilerne og de forbundne tandhjul. Hvis en bil har en taktkæde, forsynes denne også med olie. Olien løber vertikalt gennem motoren og samles i bundkarret, der sidder i bunden af motoren. Derfra pumpes olien mod motoren, gennem et system af kanaler. Det passerer oliefilteret på dens vej. Oliefilteret filtrerer partikler og skidt fra olien, hvor den fanger det meste. Meget små mikro-partikler, hovedsageligt forbrændingsrester, forbliver i olien. De er ikke relevante for smøring. Ikke desto mindre bliver den klare brune olie gradvist sort, på grund af disse rester.

Vedligeholdelsesintervaller

Fabrikanter angiver som regel intervallerne for udskiftning af olie. Det er ikke nødvendigt at udskifte olien derimellem. De angivne intervaller bør aldrig ignoreres. Der mistes som regel ingen olie i en intakt motor, men det mister gradvist sin effekt. Olien bliver tyndere og additiver forringes. Ekstrem brug kan føre til at oliefilmen brister, hvilket forårsager motorskader. Et motorstempel, som har sat sig fast, betyder en meget dyr motorreparation. På ældre biler betyder det normalt at bilen mister sin værdi totalt.

Standard procedure ved køb af en brugt bil

Når man køber en brugt bil, hvor man ikke kender den seneste olieudskiftning, anbefales det, at man udskifter olien med det samme. Heldigvis er dette en af det mest simple vedligeholdelsesproducerer, man kan udføre på egen hånd med simpelt værktøj. Du har brug for:

  • En rampe eller en stabil lift (en donkraft er UTILSTRÆKKELIG og man må aldrig eksperimentere med klodser eller træklodser)
  • frisk olie
  • et skruenøglesæt
  • en skål
  • en oliefilternøgle
  • et nyt oliefilter
  • en ny bundproppakning
  • et stort stykke pap
  • Og for at være på den sikre side: en lille pakke kattegrus

Kør først en tur i bilen, for at varme den op. Dette gør olien tyndere, så den nemt kan drænes fra motoren. Derefter hæves bilen. Pappet placeres under bilens front og skålen under bundproppen. Bundproppen fjernes med en skruenøgle. Vær forsigtig - olien begynder at strømme ud med det samme! Når olien er drænet helt, sættes skålen til side. Fjern nu det gamle filter, ved hjælp af oliefilternøglen. Oliefilterpakningen smøres med en smule olie, før den monteres. Bundproppen rengøres og forsynes med en ny pakning, og skrues så i. Til sidst puttes den nødvendige mængde olie i ventildækslet. Vær forsigtig - for meget olie er lige så skadelig som for lidt olie. Følg altid instruktionerne fra fabrikanten! Den gamle olie puttes i en tønde og håndteres sammen med det gamle oliefilter på en genbrugsplads.

Husk kvaliteten

Både olie og oliefilter møder samme krav som alle andre autoreservedele: kun kvalitet kan forlænge en bils levetid. Derfor skal man ikke gå på kompromis med dette, selv ikke hvis det er en gammel bil. Hvis man udelukkende bruger højkvalitetsolie, kan det gøre en forskel på 100.000 kilometer.

TOP produkter i kategorien: Oliefilter

  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter F 026 407 023 til favorabel pris
    BOSCH | F 026 407 023
    62,06 kr. -15% 73,01 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter F 026 407 157 til favorabel pris
    BOSCH | F 026 407 157
    74,79 kr. -15% 87,99 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter 0 451 103 336 til favorabel pris
    BOSCH | 0 451 103 336
    43,66 kr. -15% 51,36 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    MANN-FILTER Oliefilter HU 719/7 x til favorabel pris
    MANN-FILTER | HU 719/7 x
    67,50 kr. -15% 79,41 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    MAHLE ORIGINAL Oliefilter OX 404D til favorabel pris
    MAHLE ORIGINAL | OX 404D
    101,52 kr. -15% 119,44 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    MANN-FILTER Oliefilter HU 716/2 x til favorabel pris
    MANN-FILTER | HU 716/2 x
    85,77 kr. -15% 100,91 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter 1 457 429 192 til favorabel pris
    BOSCH | 1 457 429 192
    51,45 kr. -15% 60,53 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    PURFLUX Oliefilter LS933 til favorabel pris
    PURFLUX | LS933
    48,35 kr. -15% 56,88 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter F 026 407 123 til favorabel pris
    BOSCH | F 026 407 123
    105,15 kr. -15% 123,71 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    RIDEX Oliefilter 7O0075 til favorabel pris
    RIDEX | 7O0075
    33,29 kr. -15% 39,16 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    BOSCH Oliefilter 1 457 429 249 til favorabel pris
    BOSCH | 1 457 429 249
    57,87 kr. -15% 68,08 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Oliefilter
    PURFLUX Oliefilter LS867B til favorabel pris
    PURFLUX | LS867B
    42,00 kr. -15% 49,41 kr. Spar: 15% Stand:  Helt ny