Pollenfilter til din bil

Kabinefilter til Top bilmærker
- Pollenfilter VW GOLF
- Pollenfilter BMW 3-serie
- Kabinefilter VW PASSAT
- VW POLO
- Pollenfilter BMW 5-serie
- Pollenfilter SKODA OCTAVIA
- Kabinefilter AUDI A4
- CITROЁN C4
- Pollenfilter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Pollenfilter FORD FOCUS
- Kabinefilter FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Pollenfilter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Pollenfilter SKODA FABIA
- Kabinefilter AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Pollenfilter TOYOTA AYGO
- Pollenfilter RENAULT CLIO
- Kabinefilter OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Pollenfilter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Altid frisk luft med kabinefilteret
I de tidlige 90’ere, blev kabinefilteret standardudstyr i biler. Denne billige og simple komponent repræsenterede bilindustriens løsning for det stigende antal mennesker med en allergi. Særligt træ- og græspollen skaber adskillige problemer for folk om foråret. I tredive år har biler været udstyret med systemer til at fange disse allergener, hvilket har gjort kørsel til en bedre og mere sikker oplevelse.
Et kabinefilters konstruktion
Kabinefilteret sidder i et hus, hvor den tillader at luften kan strømme igennem. Den består af en komprimeret og rillet papirmembran, og er udstyret med et ringformet stykke gummi. Gummiet tætner filteret i dets hus, hvilket forhindrer at luften kan strømme udenom filteret. Da det originalt var beregnet til at filtrere pollen fra luften, bruges navnet pollenfilter også hyppigt.
Egenskaber ved et pollenfilter
Et pollenfilter er en sliddel og den udskiftes ved MOT inspektionen. Hvis den ikke udskiftes rettidigt, kan pollenfilteret forårsage den modsatte effekt: biomasse hober sig gradvist op i filteret. Fugt i luften kondenseres permanent på papirmembranen i pollenfilteret, og det er en fremragende yngleplads for bakterier og svamp. De påvirker kabinefilteret og gør, at store mængder svampesporer trænger ind i kabinen.
Pollenfilteret bliver derfor en spreder af allergener. Svampesporer lugter ikke kun dårligt og råddent, de er også de mest aggressive naturlige patogener af allergier og sygdomme. En udskiftning af et pollenfilter bør derfor aldrig udsættes. Hvis du bemærker en lugt, er det allerede for sent.
Udskiftning af et pollenfilter
Udskiftning af et kabinefilter er meget nemt. Filterhuset kan tilgås fra motorrummet. Sommetider er den skruet i med gevind. Den er generelt lukket med et simpelt klipsesystem. Filterhuset åbnes, rengøres og filteret udskiftes. Det anbefales, at man tjekker det gamle filter grundigt. Hvis det indeholder svamp eller lugter mistænkeligt, skal hele luftkanalssystemet desinficeres.
Desinficering af ventilationssystemet
Til desinficering af ventilationssystemet, bruges der de tilgængelige skumrengøringsmidler. Proceduren er simpel: fyld systemet med skum. Vent til skummet har sat sig. Kør ventilationssystemet på fuld styrke med varme, indtil ventilationssystemet er helt tørt. Denne procedure vil fjerne det meste af lugten i bilen. Skulle denne foranstaltning, i kombination med udskiftning af kabinefilteret og en grundig rengøring, ikke være tilstrækkelig, findes der andre metoder. Behandling af kabinen med ozon er meget effektivt, og det er ikke særlig dyrt.
Husk kvaliteten
I lyset af de lave priser på disse mærkevarer, er der ikke rigtig nogen undskyldning for at springe dette vedligeholdelsestrin over. Et kabinefilter fra Bosch starter ved 8 euro. Du vil ikke finde billigere sliddele, der er så nemme at udskifte. Det ideelle tidspunkt at udskifte kabinefilteret på, er om foråret. Dette vil udstyre bilen med et pålideligt filter, før pollensæsonen starter. Det er værd at se efter specialtilbud. Kabinefiltre er ofte meget billigere udenfor sæsonen. Dette gør udskiftning af kabinefilteret endnu billigere.