Koblingssæt til din bil
Koblingssæt til Top bilmærker
- Koblingssæt VW GOLF
- Koblingssæt BMW 3-serie
- Koblingssæt VW PASSAT
- VW POLO
- Koblingssæt BMW 5-serie
- Koblingssæt SKODA OCTAVIA
- Koblingssæt AUDI A4
- CITROЁN C4
- Koblingssæt MERCEDES-BENZ C-klasse
- Koblingssæt FORD FOCUS
- Koblingssæt FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Koblingssæt MERCEDES-BENZ E-klasse
- Koblingssæt SKODA FABIA
- Koblingssæt AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Koblingssæt TOYOTA AYGO
- Koblingssæt RENAULT CLIO
- Koblingssæt OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Koblingssæt defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Ny kobling, god bil
Udskiftning af koblingen er en kompliceret reparation. Den opdaterer din bil betydeligt, og gør igen bilkørsel til en god oplevelse. Herudover øger en ny kobling bilens værdi markant.
Intet fungerer uden en kobling
Koblingen overfører motorkraften til gearkassen. Forringes denne overførsel kan bilen ikke længere køre ordentligt. Selvom motoren genererer en høj omdrejning, flytter den sig kun langsomt og til sidst slet ikke. En defekt kobling vil før eller siden deaktivere bilen. En ny kobling vil få den til at fungere igen. Spar aldrig på udskiftning af koblingen og erstat alt, som er knyttet dertil.
Udskift altid hele koblingssættet
En kobling er en skive med belægning. Denne belægning slides gradvist af indtil den er helt væk. Koblingen kan så ikke længere koble ordentlig ud og bilen kører langsommere eller slet ikke. Koblingssættet består af flere komponenter end bare de slidbare dele, såsom:
- svinghjul
- koblingsskive
- frigivelse leje
- kobling trykplade
- skruer
Denne del slides relativt jævnt. Koblingsskiven slides generelt først og kort efter går frigivelseslejet i stykker. En komponent følger hinanden. Det anbefales derfor at udskifte hele koblingssættet. Ellers risikerer du hurtigt at skulle skille hele den reparerede kobling ad igen.
Gør-det-selv reparation af koblingen
Gamle biler har den fordel at du kan rode med dem, så meget du lyster. Går reparationen galt, kan du bare erstatte den med en anden billig bil. Man skal have lidt erfaring for at kunne udskifte koblingen. Principielt er det ikke særlig kompliceret, selvom bilen til en vis grad skal skilles ad. Uerfarne gør-det-selv mennesker kan let sande til med dette projekt. Øvelse og erfaring kan hjælpe alle til at blive professionel til skift af koblingen.
Principielt set er proceduren følgende:
- Fjern venstre forhjul
- Skru forbindelsesstangen af og fold bremseskiven tilbage
- Fjern drivakslet
- Dræn gearet for olie
- Skru gearet af
- Adskil gearkassen fra motorblokken
- Fjern det gamle koblingssæt
- Installer det nye koblingssæt
- Centrer koblingsskiven
Og til sidst skal alt samles igen. To ting skal overvejes: sikkerhed og slid dele.
Sikkerhed frem for alt
Bilen skal være hejst op for at koblingen kan skiftes. En almindelig donkraft er ikke tilstrækkelig. Ideelt set skal man bruge en løfteplatform. I det mindste skal man bruge en stabil donkraft for at kunne arbejde sikkert under bilen. Man bør aldrig udskifte koblingen alene. En medhjælper forenkler arbejdet markant og kan hente hjælp, hvis uheldet er ude.
Når alt er skilt ad
Udskiftning af koblingssættet har en stor indvirkning på bilens mekanisme. Mange dele skal skrues af og samles igen. Det er en god lejlighed til at få udskiftet alle mistænkelige dele. Forbindelsesstænger, kugleled, gummi buffere, akselmanchet – listen af udskiftelige dele er simpelthen for lang. Det anbefales derfor at kigge under bilen en uge før. Med et indledende tjek vil du vide, hvad der skal udskiftes. Det vil spare dig ærgrelsen over at geninstallere en næsten slidt del eller at være nødt til at afbryde arbejdet.
Stor prisforskel på koblingssæt
Hvis du er på udkig efter et nyt koblingssæt, vil du blive overrasket: Prisforskellene er virkelig store. Vi anbefaler altid at man kigger efter et mærke af god kvalitet. Selvom et nyt koblingssæt kan koste dig over 200 EUR, vil din bil være dig taknemmelig. Herudover er de moderne dobbelte svinghjul skyld i betydelige prisforskelle på koblingssæt. Levetiden for en for et dobbelt svinghjul er ca. 160.000 km. Alligevel giver det ingen mening at udskifte koblingssættet ved 120.000 km. og fortsat bruge de gamle dobbelte svinghjul. Stigning i bilens værdi kompenserer alligevel for prisen.