Hydraulikolie til din bil

Hydraulikolie til Top bilmærker
- Hydraulikolie VW GOLF
- Hydraulikolie BMW 3-serie
- Hydraulik olie VW PASSAT
- VW POLO
- Hydraulikolie BMW 5-serie
- Hydraulikolie SKODA OCTAVIA
- Hydraulik olie AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hydraulikolie MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hydraulikolie FORD FOCUS
- Hydraulik olie FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hydraulikolie MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hydraulikolie SKODA FABIA
- Hydraulik olie AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hydraulikolie TOYOTA AYGO
- Hydraulikolie RENAULT CLIO
- Hydraulik olie OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Andre Styretøj-Reservedele
Er Hydraulikolie defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
For komfort og sikkerhed: Servostyring
Servostyring blev udviklet for at gøre styringen af tunge køretøjer mere sikre og mere komfortabel. Den hjælper med den nødvendige kraft for at dreje rattet og skubbe imod friktionskraften fra hjulene. Dette øger så presset på jorden. I begyndelsen blev servostyringen udviklet til lastbiler det var meget vanskeligt at svinge med sådan et stort køretøj. I dag er næsten alle køretøjer udstyret med servostyring, efter at det har forladt fabrikken.
Hvordan fungerer styresystemet?
Et styresystem består af hjul, ratstamme og rat. Bilens styresystem roterer en skive, der konverterer denne bevægelse til lineær bevægelse af styringen og derefter tilbage via den roterende bevægelse på rattet. Jo mere pres på hjulene, jo sværere bliver det at dreje rattet. Derfor kom bilerne med meget store rat før servostyring kom. Tanken var, at en større rat gav et større drejningsmoment, som gjorde det lettere at dreje de tungere køretøjers hjul. Men da motorerne var større og tungere, som i mange amerikanske biler, så havde denne løsning nået sin grænse. Så kom den hydrauliske servostyring og reddede dagen.
Servostyring oliens vej
Et styreanlæg er en del af servostyringens system, hvor effekten finder sted. Den lineære bevægelse leveres af hydrauliske cylindre her. Den hydrauliske cylinder har en dobbelt effekt: cylinder trykplade er dannet af kompression på den ene side og suger på den anden, afhængigt af hvilken vej du drejer rattet. Når rotationen bliver ændret, der er en ventil, der ændrer hydraulikoliens strømningsretningen. For hele systemet vil være under pres, da servostyringen pumpen giver et konstant tryk. Servostyring pumpen er drevet af motorens rem. Servostyringen fyldes via en lille tank, der også fungerer som en beholder. Hydraulikvæske fyldes i den. For at forhindre partikler i at akkumuleres i servostyringssystemet så der er et filter i forsyningssystemet.
Risiko for gammel servo styring væske
Servostyring olie og filter skal udskiftes efter hver 150.000 km eller hvert 5. år. Ligesom andre mineralske olier så bliver servostyringsolie dårligt med tiden. Hvis det begynder at danne klumper, bliver det emulgerede grund af kondensvand eller for mange belægninger så vil servo system få mange problemer. Det er vigtigt, at du også udskifter filteret.
Udskiftning af hydraulikolie
God servostyring væske er klar og har en gyldenbrun farve. Hvis styringen bliver stiv eller hvis du hører en fløjtende lyd, når du kører, så kan det indikere, at du bør tjekke servostyringsolie niveauet. På nogle biler, så kan oliebeholderen kan være svær at finde, men man kan altid finde den i bilen medfølgende tekniske manual. Nogle gange skal du bruge en målepind, der har markeringer til påfyldning niveau, når motoren er varm eller kold. Det er vigtigt at overveje dette, når du ilægger. Hvis hydraulikolie har en mørk misfarvning og er grumset, så skal den udskiftes omgående. Afhængigt af producenten, kan der være særlige propper i servostyring, eller en ledning, der skal løsnes for at dræne hydraulikolien.
Olien skal drænes med slukket motor ellers vil servostyringspumpen køre med en tom beholder. Dette bør man undgå ellers vil du beskadige systemet. Hvis der ikke er bundprop, kan man fjerne olien fra beholderen ovenfor ved anvendelse af en sprøjte. Servostyring system kræver ca. 1 liter hydraulikolie.
Det er vigtigt, at lufte servo-systemet, efter at du har ændret olie og udskift filteret. Det gør du ved at dreje rattet hele vejen i begge retninger, mens beholderen er åben og man fylder olie om nødvendigt. Pas på ikke at fylde for meget!
TOP produkter i kategorien: Hydraulik olie