Styrestang til din bil
Styrestang til Top bilmærker
- Styrestang VW GOLF
- Styrestang VW POLO
- Styrestang VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Styrestang SKODA OCTAVIA
- Styrestang AUDI A4
- Styrestang CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Styrestang SKODA FABIA
- Styrestang FORD FIESTA
- Styrestang MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Styrestang BMW 5-serie
- Styrestang MERCEDES-BENZ E-klasse
- Styrestang CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Styrestang TOYOTA AYGO
- Styrestang OPEL ASTRA
- Styrestang OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Styrestang defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker styring ved alle hastigheder med en intakt forbindelsesstang
Det er ikke svært at lære at styre en bil. Men denne simple handling er forbundet med en meget kompleks mekanisme på forakslen. Forhjulsdrev gør kørsels- og styremekanismen endnu mere kompleks. Den inderste ende af forbindelsesstangen er en vigtig komponent i denne gruppe.
Altid sikker kraftoverførsel
En foraksel skal kunne bevæge sig i alle retninger: bevægelser på støddæmperen og radiale bevægelser til styring af hjulene er meget krævende for mekanismen med forhjulsdrev. En ting bør altid være garanteret: kraften fra gearkassen skal altid nå forhjulene via drivakslerne sikkert og pålideligt.
Forbindelsesstangen spiller en essentiel rolle ved dette. Den kan rotere i radial retning, og når den gør dette, skal den overføre rotationsbevægelsen fra gearkassen korrekt til drivakslerne. Den bevæger sig samtidig i den tværgående retning, hvor den absorberer styrebevægelser, såvel som bevægelserne fra støddæmperen. Komponenten består af en sokkel med et kugleled. De er forbundet via et tang-og-rilleled.
Forbindelsesstangens position
Enden af forbindelsesstangen sidder lige ved drivakslen, der kommer ud fra gearkassen. Den er skjult under en manchet, der er fyldt med permanent fedtsmørelse, som sikkert beskytter enden af forbindelsesstangen mod skidt eller lækkende fedt. Det er dog her, det vigtigste svage punkt er.
Defekter på forbindelsesstangen
Der opstår defekter, når enden af forbindelsesstangen bliver beskidt, eller når der ikke er tilstrækkelig smøring. Dens komponenter gnider mod hinanden, hvilket skaber for tidlig slitage. Dette kan bemærkes ved en hamrelyd, når man drejer. Ydermere har styringen en smule modstand. Hvis dette opstår, er det meget vigtigt at finde årsagen. En beskadiget forbindelsesstang kan knække. I de fleste tilfælde bliver styringen tungere; bilen drejer kraftigt og trækker til den ene side. Man kan identificere en knækket forbindelsesstang på en parkeret bil ved, at et hjul er løst og hopper, når man ryster den manuelt.
Udskiftning af forbindelsesstangen
Udskiftning af forbindelsesstangen kræver, at man skiller drivakslen helt ad. Der er specialværktøj tilgængelig i butikken, som gør arbejdet betydelig lettere, og som sparer dig for frustrationer ved forsøg på at skille leddet ad ved hjælp af rørtangen eller andet uegnet værktøj. Specialværktøjet koster ca. 25 euro, og det gør arbejdet meget hurtigere, hvilket virkelig gør det værd at købe.
For at skille drivakslen ad skal hjulet fjernes, kugleleddet skal skilles ad og drivakslen skal fjernes fra hjullejet på siden af hjulet. Manchetten på hjulet skal også løsnes. Når man har skilt den ad, udskiftes forbindelsesstangen med en anden.
Fornuftige foranstaltninger
Når hele fremdriftssystemet alligevel er adskilt, bør det indre og ydre knokkelled også udskiftes. Gummimanchetten har en begrænset levetid, og du sparer dig selv for mange problemer, hvis du skulle udskifte dem senere hen. Kugleleddet bør også tjekkes. Hvis gummimanchetterne er møre i folderne, eller hvis de mangler fedt, skal de også udskiftes.
På bærearmens arme kan der udvikles slid på de forbindende elementer. Udskiftningen af forbindelsesstangen er en fremragende mulighed for at gøre din bil så god som ny. Ideelt set udskiftes alle komponenter samtidig på begge sider. Efter udskiftning af forbindelsesstangen, skal man på et værksted for at spore bilen.
Prisen for en ny forbindelsesstang
En ny forbindelsesstang fra en mærkefabrikant, f.eks. Monroe eller FEBI BILSTEIN koster ca. 18 EUR. Disse billige priser gør, at man kan udføre en omfattende vedligeholdelse af bilen med få penge og en enkelt reparation. Med en ny forbindelsesstang og en potentiel udskiftning af andre komponenter, genetableres den fulde køresikkerhed for bilen.