Styrekugle til din bil

Sporstangkugle til Top bilmærker
- Styrekugle VW GOLF
- Styrekugle BMW 3-serie
- Sporstangkugle VW PASSAT
- VW POLO
- Styrekugle BMW 5-serie
- Styrekugle SKODA OCTAVIA
- Sporstangkugle AUDI A4
- CITROЁN C4
- Styrekugle MERCEDES-BENZ C-klasse
- Styrekugle FORD FOCUS
- Sporstangkugle FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Styrekugle MERCEDES-BENZ E-klasse
- Styrekugle SKODA FABIA
- Sporstangkugle AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Styrekugle TOYOTA AYGO
- Styrekugle RENAULT CLIO
- Sporstangkugle OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Styrekugle defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker styring og lige kørsel med styrearmen
Styrearmen (sporingsstangen) er en styrekomponent på bilens foraksel. Den har den vigtige opgave at holde bilen på sin bane. Styrearmen skal kunne modstå store kræfter og dens konstruktion er derfor meget robust. Før eller senere skal den udskiftes for at genetablere en fuld køresikkerhed.
En styrearms konstruktion
Styrearmen består af to dele: en hul stang med et indvendigt gevind, der er forbundet til bilens styreforbindelse. En passende massiv stang med et udvendigt gevind er skruet på hjulet. Mellem den massive stang og hjulet, sidder der en anden del: styrearmens ende. Dette led har til opgave at tillade styrebevægelser på samtidig med bevægelser fra hjulet. På styreforbindelsens side har styrearmen et fleksibelt leje. En gummimanchet med en indre ring giver den bedste fleksibilitet og stabilitet. En skruemøtrik sikrer, at den indre og ydre stang ikke overlapper hinanden.
Defekter på styrearmen
En defekt styrearm opdages på flere måder:
- Bilen trækker til én side - så den ikke holder sin bane.
- Forhjulene slides på én side (normalt på indersiden).
- Styringen er upræcis og langsom.
- Ved kørsel kan der mærkes bump i styretøjet.
Disse fejl opstår når styrearmen bøjes eller beskadiges. Grundet de store kræfter, er sporingsstangen udsat for omfattende slitage. Styrearmen udsættes for tværgående stød. Hvis man kører mod en høj kantsten med en forkert vinkel, eller med en for høj hastighed, kan der opstå defekter på styrearmen. Udover de mærkbare defekter på en styrearm, opstår også gradvis slitage.
Sporingsstangens ende sidder i gummimanchetter. Gummi kan blive mørt over tid. Der vil lække fedt ud, så styrearmen slides meget hurtigt. Det anbefales derfor at udskifte styrearmen så snart man observerer en utæt gummibælg. På den anden side af styrearmen, kan gummimanchetten også gradvist blive mør og miste dens fleksibilitet. Stangen udvikler betydelig mere frispil, hvilket gør styringen upræcis.
Udskiftning af styrearmen
Udskiftningen er styrearmen er meget simpel. Hjulet tages af, og styrearmens ende fjernes fra indersiden af hjulet. Hjulet drejes til siden på støddæmperen. Afhængig af hvor omfattende skaderne er, udskiftes enten styrearmens ende eller hele styrearmen. Møtrikken skal altid løsnes, for at man kan skrue styrearmen af.
Vigtigt tip: Sørg for at huske antallet af rotationer, som den gamle styrearms ende var skruet på styrearmen med. Den nye ende skrues på med præcis samme antal rotationer. Hvis man er heldig, kan man undgå at skulle spore bilen.
Styrearmsender skal altid udskiftes i par. Dette giver en optimalt fungerende styring.
Test af styrearmen
Der er vigtigt at teste bilens evne til at kunne køre ligeud efter at enden af styrearmen er skiftet. Efter reparationen må bilen ikke længere trække til den ene side. Hvis dette sker, skal dækkenes slid tjekkes. Dæk kan stadig slides på den ene side. Hvis du vil være sikker, skal du spore bilen efter reparationen. Det anbefales, at man løsner alle bolte og skruer på forhånd. Værksteder tager typisk mere for disse små opgaver.
Prisen for en ny styrearm
Prisen for en ny styrearm afhænger af dens størrelse og vægt. Priserne starter ved 11 euro per stk. og overskrider sjældent 30 euro. Disse priser garanterer altid den bedste mærkekvalitet.