Bladfjeder til din bil

Bladfjedre til Top bilmærker
- Bladfjeder VW GOLF
- Bladfjeder BMW 3-serie
- Bladfjedre VW PASSAT
- VW POLO
- Bladfjeder BMW 5-serie
- Bladfjeder SKODA OCTAVIA
- Bladfjedre AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bladfjeder MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bladfjeder FORD FOCUS
- Bladfjedre FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bladfjeder MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bladfjeder SKODA FABIA
- Bladfjedre AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bladfjeder TOYOTA AYGO
- Bladfjeder RENAULT CLIO
- Bladfjedre OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bladfjeder defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Bladfjeder: gennemprøvet og robust
Bladfjederen er en af de ældste former for støddæmpning. Den stammer fra vogn strukturer og forudsatte en meget behagelig rejse før luftaffjedring kom. Bladfjederen absorberer stødbelastninger på køretøjet ved kørsel over bump for eksempel. Selv i dag, er det normalt at bruge som affjedringssystem som standard i mange tunge køretøjer takket være sin lave produktione omkostninger og høj robusthed.
Hvordan virker bladfjedrene
I modsætning til skruefjedre undervogn så sidder bladfjedrene i en såkaldt bladfjederdel og kan komprimeres. Bladene er oven på hinanden og holdt sammen ved hjælp af clips. Under komprimering, så bøjer bladene og glider fra hinanden. Friktionen er en del af afdæmpende virkning, men reduceres så meget som muligt med fedt eller olie. Vogn strukturer har monteret to bladfjedre oven på hinanden. Resultatet var så elliptisk fjeder. I dag er der semi-elliptiske fjedre, som er den mest almindelige form for bladfjederen. Andre variationer omfatter fjeder links, parabolske fjedre og tværgående bladfjedre.
Dette bruges bladfjedre til
Fordelen ved denne type af kilde er, at det kan dæmpe betydelige belastninger med minimale ressourcer. Dette gør bladfjedre til en billig komponent for tunge køretøjer. Det er derfor, lastbiler og skinnekøretøjer arbejder ved hjælp af disse bladfjedre i dag. Bladfjedre er også populære på bagakslen af SUV'er og varevogne. Det egner sig mindre til foraksler da bladfjedre fylder for meget for at fungere optimalt. Takket være de lave omkostninger og den enkle konstruktion som bladfjedre har, er de også meget populære i påhængsvogne.
Almindelige fejl med bladfjedre
Bladfjedrene kan knække på grund af korrosion eller overbelastning. Hvis fedtet mellem blad lag forsvinder så vil bladfjedrene begynde at hyle en masse. Bære skader opstår hurtigt og ødelægger bladfjedrene indefra og ud. En brækket fjeder gør at køretøjet ikke kan drives længere og skal bugseres væk. Du bør tjekke dinne bladfjedre to gange om året.
Sådan fikser du bladfjedre
Bladfjedre kan repareres ved hjælp af de rigtige værktøjer. De forskellige komponenter, du kan købe hjem. Om dette er smart, men afhænger af flere faktorer. Hvis du bygger bladfjedre op selv, kan du indsætter plast, grafit eller carbon i stedet for fedt mellem pladerne. Dette gør at bladfjedre er vedligeholdelsesfrie i princippet. Når bladfjedrene skal smøres, så kræver det at du tape dem om. Der er kun én producent, i øjeblikket, der tilbyder såkaldte "fedttape", så du får fedt og tape samtidigt til dine bladfjedre. En rulle koster omkring 8 EUR og vil give dig gode resultater. Den samme producent tilbyder også korrosionsbeskyttende fedt, der forlænger levetiden af bladfjedre betydeligt.
Sådan udskiftes bladfjedre
Hvis bladfjedre viser tegn på slid, såsom korrosion, revner eller andre skader mærker, så skal du udskifte pågældende blad. Dens enkle design gør det billigt og let at gøre det. Et par nye fjedre koste mellem 50-200 Euro. Du erstatte dem let: hæv køretøjet med donkraften, så hjulene hænger frit i luften. Brug en tilbagetrækkelig arm til at løfte bagakslen indtil bladfjedrene er løse. De er sikret med bolte til kroppen og er samlet i sit U-formede stativ eller fjederhængsel.
Efter at have løsnet fastgørelseselementerne, så du kan fjerne bladfjedre. Monter det nye blad fjedre i omvendt følge. Du plejer at få det nye skruer med til reparation og udskiftning af bladfjedre. Hvis ikke, så skal du investere i sådanne nye elementer for maksimal sikkerhed. Du sparer også en masse tid: hvis de gamle bladfjedre ikke vil komme ud på sædvanlig måde kan du bare klippe dem af med vinkel sliber.