Støddæmper til din bil

Fjäderben til Top bilmærker
- Støddæmper VW GOLF
- Støddæmper BMW 3-serie
- Fjäderben VW PASSAT
- VW POLO
- Støddæmper BMW 5-serie
- Støddæmper SKODA OCTAVIA
- Fjäderben AUDI A4
- CITROЁN C4
- Støddæmper MERCEDES-BENZ C-klasse
- Støddæmper FORD FOCUS
- Fjäderben FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Støddæmper MERCEDES-BENZ E-klasse
- Støddæmper SKODA FABIA
- Fjäderben AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Støddæmper TOYOTA AYGO
- Støddæmper RENAULT CLIO
- Fjäderben OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Støddæmper defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Opretholdelse af kontakt med vejen
Støddæmperen er en del af bilens affjedring, og begrænser sammen med fjedre, omfattende affjedringsbevægelser i et køretøj. En defekt støddæmper (dæmper), bidrager betydeligt til kørselssikkerheden. Heldigvis kan en bils affjedring nemt testes.
Støddæmperdesign
Der er mange forskellige dæmpekonstruktioner. Den centrale opgave for dette modul er, at reducere hoppebevægelsernes hastighed fra hjulet, for at gøre kørsel på ujævne veje mere komfortabel. Gennemsnitlig, har biler med støddæmpersystemet og fjedre vist sig mest effektive. Sammen danner de affjedringsstiveren, der bærer hele bilens vægt. På den forreste aksel sidder støddæmperen oftest i midten af spiralfjederen. Dette gør monteringen både kompliceret og farlig. Derfor er det yderst vigtigt, at man kun bruger hensigtsmæssigt værktøj, når man udskifter støddæmpere. Improviserede løsninger kan ende fatalt!
På bagakslen på personbiler, sidder torsions- og spiralfjedre ofte adskilt fra støddæmperen, hvilket gør udskiftning betydelig lettere.
Faktisk er støddæmperen intet andet end en gasfjeder, der består af en cylinder inde i den. Cylinderen indeholder komprimeret gas. Den nedadgående bevægelse på stemplet komprimerer gassen endnu mere, hvilket skaber et modtryk. Bilen bevæger sig opad sammen med fjederen, hvilket dæmper effekten fra bump, og som giver betydelig mere kørekomfort.
Defekter på affjedringsstiveren
En gasfjeders akilleshæl, er altid pakningen mellem cylinderen og stemplet. Det permanente tryk gør, at den gradvist mister sin effektivitet. Den komprimerede gas slipper ud og støddæmperen bliver defekt. De følgende symptomer opstår:
- en "sejlende" kørekvalitet
- længere bremselængde
- kørsel gennem en kurve er vanskelig
- hvinende dæk
- bilen trækker til den ene side under kørslen.
Støddæmpernes funktionalitet kan nemt testes. Parker bilen og tryk kraftigt ned på bilen, på hvert hjørne. Hvis bilen hopper tilbage flere gange, er støddæmperne helt sikkert defekte og skal udskiftes. Dog er det kun en diagnosticering på et værksted, der giver en fuldstændig sikkerhed.
Udskiftning af støddæmperen
På bagakslen, bør udskiftning af støddæmperen være en nem opgave. Bilen hæves tilstrækkeligt til at hjulet hænger og støddæmperen er helt foldet ud. Den kan nu skrues af og udskiftes.
På forakslen er udskiftning af en affjedringsstiver betydelig mere besværlig. Udfordringen er at komprimere spiralfjederen, for at tillade fjernelse af den indvendige støddæmper. En spiralfjeder kan opbygge et enormt tryk: det er naturligt, da den sikkert skal kunne dæmpe et køretøjs vægt på op til flere tons. Kun komprimeringsværktøj som er egnet præcis til denne opgave, er tilladt. Der må ikke laves forsøg med spændebånd eller lignende. Dette er alt for farligt.
Støddæmpere og fjederstiveres kvalitet
Selvom en støddæmper er en relativ kompleks komponent, er priserne generelt moderate. Når man køber en ny affjedring, afhænger det hele kraftigt af bilens værdi eller hvor længe den skal køre på vejen. Butikken tilbyder også billige stivere. Deres levetid og effektivitet reflekteres i prisen. Fuldstændig sikkerhed opnås kun, når man vælger kvalitet. Mærkeprodukter er altid det bedste valg, selv hvis det betyder, at man skal betale mere end 100 euro for at sæt støddæmpere.