Fjederskål til din bil

Fjederskål til Top bilmærker
- Fjederskål VW GOLF
- Fjederskål BMW 3-serie
- Fjederskål VW PASSAT
- VW POLO
- Fjederskål BMW 5-serie
- Fjederskål SKODA OCTAVIA
- Fjederskål AUDI A4
- CITROЁN C4
- Fjederskål MERCEDES-BENZ C-klasse
- Fjederskål FORD FOCUS
- Fjederskål FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Fjederskål MERCEDES-BENZ E-klasse
- Fjederskål SKODA FABIA
- Fjederskål AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Fjederskål TOYOTA AYGO
- Fjederskål RENAULT CLIO
- Fjederskål OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Fjederskål defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Giver skruefjederen sit støttepunkt: Fjederlejet
Fjederlejet er en del af ophængsstiveren. Afhængig af konstruktionen af dæmpningsenheden har stiveren en eller to aftagelige fjederlejer. Generelt er de bageste stivere, hvor støddæmperen er installeret separat fra fjederen, udstyret med to aftagelige fjederlejer. I de forreste støddæmpere, hvor skruefjederen omslutter støddæmperen, er bundfjederlejet svejset på.
Bilens fjederstruktur
For at dæmpe virkningerne af bumpede veje er tre strukturer almindelige:
- bladfjedre
- torsionsfjedre
- spiralfjedre
Bladfjedre er den ældste form for suspension. De er enkle bundter af metalplader, der er bygget til bøjning på akslerne. De var allerede brugt til kareter. I dag findes bladfjedre kun - og meget sjældent - på bagaksler. Rigtige terrængående køretøjer som Jeep Wrangler eller Range-Rover er stadig udstyret med bladfjedre. I dag findes de stort set kun på små varevogne.
Torsionsfjedre blev ofte installeret på bagakslen af franske biler. De består af en rund stang, der reagerer på torsion. Torsionsstænger fylder ikke meget og er holdbare. Dog er de ret dyre at fremstille. De bruges mest til arbejdskøretøjer som dem med larvefødder eller tanks.
Spolefjederen er det ophængsprincip, der oftest bruges til bilproduktion. De består af en tyk spoletråd med spiral. Fjederlejerne er støttepunkterne på begge ender af spiralfjederen.
Defekter på fjederlejet
Fjederlejer er meget holdbare i almindelighed. Selv når en spiralfjeder skal udskiftes, kan de gamle dæksler stadig bruges. Et fjederleje er under højt tryk fra fjederen og skal kunne modstå små skift. Derfor er fjederlejer normalt meget robuste og holder en bils levetid. Alligevel er det muligt for et fjederleje at udvikle sprækker på grund af rust eller overdreven belastning.
Ofte er fjederlejerne på spolefjedrene udstyret med et ekstra hårdt gummilag, som kan blive skørt og kan opløse sig over tid. Dette bliver tydeligt ved klikkende og rystende lyde. Når slid har udviklet sig, kan bilen udvikle vanskeligheder med at holde sig på vejbanen.
Udskiftning af fjederlejerne
For at udskifte fjederlejet på en dæmpningsfjederspole skal fjederen afmonteres. Afhængig af fjederens position kan en fjederkompressor være nødvendig. Dette gælder især for forakselophæng. Under ingen omstændigheder kan spolefjederen komprimeres med ethvert andet værktøj end den foreskrevne kompressor. En pludselig dekomprimeret fjeder kan forårsage dødelig skade.
På mange biler kan bagakselfjederspolen fjernes umiddelbart efter at du har sat bilen op med en donkraft og afmonteret støddæmperen. Generelt er fjederlejerne løst monteret og falder ud.
I forbindelse med udskiftning af fjederlejerne skal det følgende undersøges:
- Bremseskivernes tykkelse
- rust på bremsestrækningerne
- støddæmperens tæthed
- rust og revner på fjederspolen
- abnormiteter på styrehjulene og drivakselleddet
Især i gamle biler skal enhver mulighed bruges til at kontrollere alle vigtige bildele til bunds. En adskilt stiver er en fremragende lejlighed.
Kvalitet også i detaljen
Fjederlejer på en spiralfjeder er en lille, men meget tilspændt bildel. Dårlig kvalitet på en reservedel kan medføre hurtigt slid og kan også påvirke andre dele: Et ødelagt fjederleje vil forårsage en forvrængning af spiralfjederen, som ikke længere har det optimale støttepunkt. Dette vil få den til at slides hurtigt også. Desuden vil støddæmperen og hele akselgeometrien lide under dette, hvis kræfterne ikke kanaliseres ordentligt. Derfor er det klogest at vælge den bedst mulige kvalitet til denne enkle bildel. I vores onlinebutik tilbyder vi udelukkende OEM-kvalitet. Dette vil sikre dig en bil, der er optimalt sikker til trafik.
Fjederlejer fra mærkevareproducenter som FEBI BILSTEIN eller MAPCO er ekstremt billige, og derfor er der ingen god grund til at vælge ringere kvalitet. Priserne på mærkevarer starter ca. 6 euro. Mere komplekse dele med gummilejer og plastikguides kan koste så meget som 25 euro. For sådan en vigtig og spændt del er dette passende.