Støddæmper fjeder til Top bilmærker
- Spiralfjeder VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Spiralfjeder AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Spiralfjeder SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Spiralfjeder OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Spiralfjeder MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

Støddæmper
(10000 varer)
Tårnleje & fjederbensleje
(10000 varer)
Støtteleje fjederben
(2395 varer)
Støddæmpermanchet & støddæmperstop
(10000 varer)
Fjederskål
(839 varer)
Luftaffjedring
(2674 varer)Er Fjeder defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
God affjedring for komfortabel kørsel: spiralfjedre
Spiralfjedre er en essentiel del af affjedringen, hvor de sammen med støddæmperen giver en komfortabel affjedring. En højkvalitets spiralfjeder kompenserer for ujævnhederne i vejen og forhindrer, at det påvirker passagerkabinen. Spiralfjederen er den mest almindelige form for mekanisk affjedring.
Hvorfor både støddæmpere og fjedre?
Fjedrene på en bil kompenserer for de store vejbump. Da de er spændte på forhånd, presser de hjulet ned i alle huller den kører over, så bilen hele tiden forbliver i kontakt med vejen. Støddæmperne er derimod bygget til mindre uregelmæssigheder i vejen, og de dæmper pålideligt, når man kører over sten eller små huller i vejen. Støddæmperen og spiralen danner affjedringsstiveren. Deres dæmpefunktioner er altid indstillet nøjagtigt. Når støddæmperen udskiftes, skal den altid matche spiralfjederen.
Forskellige affjedringssystemer
Den allerførste affjedring havde bladfjedre, som var monteret i busser. Bladfjedre findes nu om dage sjældent i biler. Offroad køretøjer og busser kan stadig have dem på deres bagaksel, selvom de gradvist udskiftes med spiralfjedre. En anden type affjedring kan findes på bæltekøretøjer. Her har torsionsstangen vist sig at være et tilstrækkeligt affjedringselement. Specielt kompakte og middelstore franske biler var udstyret med denne type affjedring. Teknisk var torsionsstænger meget simple: en stålstang, der var drejet omkring den langsgående aksel. Det er rimelig kompliceret at montere dem og i familiebiler har de en tendens til at ruste og sætte sig fast, hvilket gør udskiftningen endnu mere besværlig.
Spiralfjederens position
Normalt danner spiralfjederen og støddæmperen affjedringsstiveren som én enhed. På bagaksler kan der findes separate konstruktioner, hvor fjederen og støddæmperen sidder forskellige steder. Der er to konstruktioner af affjedringsstivere, der er almindelige: i de fleste stivere sidder støddæmperen i midten af spiralfjederen. På nogle stivere sidder støddæmperen og spiralfjederen ved siden af hinanden. De kan udskiftes på én gang i ét stykke, ligesom med normale stivere.
Defekter på spiralfjederen
En spiralfjeder holder i ca. 100.000 - 150.000 km. Komponentens svage punkt er dens konstruktion. For at den kan være tilstrækkelig stabil i lang tid, kan den ikke være modstandsdygtig overfor tæring. Rustfrit stål er for svag til denne opgave og det ville hurtigt knække. Fabrikanterne udstyrer spiralfjedre med en elastisk beskyttelsesmaling. Den tætte kontakt med vejen og de vedvarende bevægelser på dens fastgørelsespunkt, får den beskyttende maling til gradvist at falde af. Der udvikles rust og fjederen vil før eller senere gå itu.
En knækket fjeder er lig med en farlig kørselssituation. Man rådes derfor til at tjekke den og om nødvendigt udskifte spiralfjedre indenfor de angivne intervaller. En knækket fjeder har en negativ effekt på kørekvaliteten. Bilen trækker til én side, affjedringen larmer meget og styringen forringes. Hvis dette sker, skal du omgående køre til det nærmeste værksted med en lav hastighed.
Udskiftning af en spiralfjeder
Det er nemt at skille en defekt spiralfjeder ad: den kan skæres af med en vinkelsliber og fjernes. Dette er den sikreste måde. En defekt spiralfjeder kan knække i fjederkomprimatoren igen, hvilket kan skabe en livsfarlig situation. Hovedparten af affjedringen skal skilles ad, før man kan montere en ny spiralfjeder. Montering af en ny spiralfjeder kræver altid brug af en fjederpresser. Alle improviserede forsøg med spændebånd eller andre kompromisløsninger er meget farlige. Faktisk sker de fleste alvorlige uheld ved private bilreparationer, når man komprimerer fjedrer med uegnet værktøj.
Prisen for en ny spiralfjeder
Prisen for en spiralfjeder afhænger af den bil, de skal monteres på. Lette og kompakte biler har brug for mindre kraftige spiralfjedre end tunge sedan- eller højtydende racerbiler. Spiralfjedre udskiftes altid i par på hver aksel. Priserne starter ved ca. 30 EUR per stk.