Luftaffjedring til din bil

Airride til Top bilmærker
- Luftaffjedring VW GOLF
- Luftaffjedring BMW 3-serie
- Luftundervogn VW PASSAT
- VW POLO
- Luftaffjedring BMW 5-serie
- Luftaffjedring SKODA OCTAVIA
- Luftundervogn AUDI A4
- CITROЁN C4
- Luftaffjedring MERCEDES-BENZ C-klasse
- Luftaffjedring FORD FOCUS
- Luftundervogn FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Luftaffjedring MERCEDES-BENZ E-klasse
- Luftaffjedring SKODA FABIA
- Luftundervogn AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Luftaffjedring TOYOTA AYGO
- Luftaffjedring RENAULT CLIO
- Luftundervogn OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Luftaffjedring defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Kør på skyer takket være luftaffjedring
Luftaffjedring er en del af kroppen. Det er et alternativ til chassis og dæmper. Luftaffjedrede systemer har været brugt siden 1959, især i luksus limousiner, specialkøretøjer (fx ambulancer) og busser. Det giver en stor komfort og stor stabilitet under kørslen. Men de er dyrere end almindelige fjeder / støddæmper-systemer. Derfor er denne dæmpning ikke blevet så populær i de dyre biler og mindre biler.
Komponenterne i luftaffjedring
På et almindeligt chassis så absorberes hjul kræfter via modtrykket fra fjedre og støddæmper. Luftaffjedringen virker som et gummibælg som holdes på et vist højt tryk for at opnå samme mål. Med et tryk på 5-20 bar så er belastningen på gummibælgen meget høj. Trykket opretholdes med en kompressor koblet til køretøjets motor.
Lufttrykket styres via en ventil. Afhængigt af modellen kan det være en central ventil til alle fire hjul, en ventil per aksel eller en separat ventil til hvert hjul. Luften ledes fra kompressoren, ventil og gummi bælge via slanger og rør. En styreenhed er også på, som gør dette pneumatisk affjedringssystem meget bekvemt. Det luftaffjedrede system bruger moderne elektronik til at maksimere bilens styreevne og sikkerhed frem for alt.
Hvor virker pneumatisk affjedring
Tryk baseret dæmpning har mange funktioner, som et normalt chassis ikke har. Først kan du justere højden du ønsker det med luftaffjedring. Andre programmer gør at du kan sænke bilen ved højere hastigheder for at spare brændstof. Ujævne overflader kan modvirkes ved at justere belastningen på køretøjet ved hjælp af fjedre. Det er lettere at losse og køretøjet, hvis du kan sænke køretøjets højde over jorden. Selv når du stiger om bord, og ud af køretøjet, bliver det mere bekvemt. Kombineret med den elektroniske styring kan luftaffjedringen også automatiseres, hvis det ønskes. Manuel styring giver dig brugervenlighed, som alle ønsker med luftaffjedring.
Skader på luftaffjedring
På grund af sin komplekse konstruktion så er det normalt at det pneumatiske affjedringssystem får flere fejl end normale stål fjedre støddæmpere gøre. Normalt er du nødt til at opretholde højt lufttryk, som er meget teknisk krævende. Selvom rør og bælge teknisk set er simple produkter, bliver de normalt beskadiget først. Alder, slid og mekaniske skader, der fører til lækage af trykbærende komponenter. Dette fører til tab af lufttryk, som påvirker affjedringens funktionalitet. I nogle tilfælde kan luftaffjedring stoppe helt.
Men skader i tryksatte systemer er nemme at opdage: du høre en høj hvæsende lyd fra lækagen, da trykluft er på vej ud af det.
Lufttryk ventiler er på den anden side en meget robust konstruktion. Skader på disse komponenter er sjælden. Kompressoren er en kompleks teknisk lille ting. Den består af en elektromotor, et enkelt trins gearkasse og en spiralformet blæser. Ikke desto mindre har dette lukkede system en lang levetid. Tidlig svigt af denne komponent har tendens til at være korroderede kontakter i de fleste tilfælde.
Omkostninger til nye dele til luftaffjedring
Den høje tryk på luftaffjedringen betyder, at disse dele koster en masse at erstatte. En enkelt luftdæmper koster omkring 100-900 EUR. Ventilen blokken koster omkring 250-400 EUR. Og kompressoren koster mellem 250-500 EUR.
En livslængde mellem 60.000 til 80.000 km kørsel er, hvad du kan forvente dig fra dennee slags støddæmper. Ventiler og kompressorer har tendens til at holde meget længere.
Luftaffjedring til forbedring af chassiset
Den findes luftaffjedring som eftermonteres på køretøjet. De støtter den normale støddæmpning, og de forbedrer komforten endnu mere. De koster omkring 600 EUR. De er meget populære i varevogne og mobile hjem, da de giver bedre kontrol over frihøjde og en bedre blødere kørsel.