Forvarmer-relæ til din bil
Relæ forvarmningsanlæg til Top bilmærker
- Forvarmer-relæ VW GOLF
- Forvarmer-relæ BMW 3-serie
- Relæ til gløderør VW PASSAT
- VW POLO
- Forvarmer-relæ BMW 5-serie
- Forvarmer-relæ SKODA OCTAVIA
- Relæ til gløderør AUDI A4
- CITROЁN C4
- Forvarmer-relæ MERCEDES-BENZ C-klasse
- Forvarmer-relæ FORD FOCUS
- Relæ til gløderør FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Forvarmer-relæ MERCEDES-BENZ E-klasse
- Forvarmer-relæ SKODA FABIA
- Relæ til gløderør AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Forvarmer-relæ TOYOTA AYGO
- Forvarmer-relæ RENAULT CLIO
- Relæ til gløderør OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Forvarmer-relæ defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
At starte en dieselmotor med gløderøret
Gløderør er uundværlige for koldstart af en dieselmotor. De giver forvarmning af forbrændingskammeret, der muliggør tændingsprocessen i dieselmotoren. For korrekt funktion af gløderørene er der brug for en separat kontrolenhed.
Forskellen mellem en diesel- og en benzinmotor
Den vigtige forskel mellem en benzin- og en dieselmotor er dens tænding. Hvor en benzinmotor hver gang har brug for en separat tænding, er dieselmotorer såkaldt selvtændende. Det betyder, at det injicerede brændstof uafhængigt fremprovokerer forbrænding under tilstrækkeligt stort tryk.
Dieselmotorer kræver et højere arbejdstryk end benzinmotorer. I en selvtændende motorer er et tryk på 180 bar almindeligt, hvor en benzinmotor kun når 75 bar. Dette høje, interne tryk opstår kun under ideelle forhold: Motoren skal være tilstrækkeligt opvarmet og alle metaldele skal kunne udvide sig som forventet for at dieselsystemet er tilstrækkeligt tæt til at modstå det høje, interne tryk.
Desuden har en dieselmotor en lav forbrændingstemperatur grundet dens effektivitet. Den har brug for længere tid til at varme op. Særligt i den kolde sæson er gløderør uundværlige for at dieselmotoren kan fungere.
Gløderørenes opgave
Gløderør består af en varmebestandig metalpind. Ofte bruges der kulstofbelagt jern. Denne pind udsættes for højspænding, der får den til at gløde. Den injicerede diesel tændes af gløderøret uden at nå sin selvantændelsestemperatur. Når motoren er tilstrækkelig varm, slukker gløderøret sig selv og dieselen flyder uafhængigt. Den automatiske glødeproces kontrolleres af gløderørsrelæet.
Gløderørskontrolenhedens opgave
I den tidligste periode for dieselteknologien blev gløderørskontrol udført med simple dobbeltmetalkontakter. De var meget unøjagtige og blev hurtigt slidt. For at sikre en punktlig kontrol med prævarmetiden bruges der nu om dage gløderørsrelæer. Den kontrollerer spændingen, den maksimale temperatur, opvarmningstiden og den effektive efterglød. Kontrolenheden har også en måleopgave udover kontrolfunktionerne. Hvis gløderørsrelæer opdager en afvigelse fra den aktuelle værdi, kan den reagere på den aktuelle gløderørsdefekt og koble den til hukommelsen vedrørende fejl.
Defekter på den automatiske forvarmer
Gløderørsrelæer er en elektronisk del og følsom overfor fugt. Generelt rapporteres fejl til motorkontrollen og giver en tilhørende fejlkode. Det mest almindelige symptom på en defektkontrolenhed er en bil, der ikke kan starte. I de fleste tilfælde er det en sprunget sikring. Den højspænding, der bruges til opstarten, skal sikres for at undgå kabelbrande.
Hvis den automatiske forvarmer bliver skrøbelig og revnet grundet høj alder, skal den udskiftes. Dette er rigtig nemt. Det er et simpelt plug-in modul, der enkelt kan fjernes og udskiftes med et nyt. Det anbefales at udskifte gløderørene sammen med kontrolenheden. Dette garanterer en god funktion i hele forvarmersystemet på dieselmotoren.
At købe gløderørsrelæer
Selvom det teknisk set er en kompleks enhed med en vigtig arbejdsopgave, er gløderørsrelæer et billigt køb. Priserne begynder, alt efter producent og køretøj, ved ca. 50 euro. Selvom det er en enkel udskiftning skal mange biler på et værksted: Hukommelsen vedrørende fejlen skal slettes og justeres til den nye automatiske forvarmer. Dette tager tog få minutter. Generel er gløderørsrelæer til at have med at gøre, og det er et arbejde der kan udføres med almindelige elektromekaniske evner.















































