Fordelerdæksel til Top bilmærker
- Fordelerdæksel VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Fordelerdæksel AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Fordelerdæksel SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Fordelerdæksel OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Fordelerdæksel MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

Tændrør
(6327 varer)
Tændspole
(10000 varer)
Gløderør
(8624 varer)
Tændkabler
(10000 varer)
Rotor strømfordeler
(1761 varer)
Gløderør relæ
(470 varer)Er Strømfordelerdæksel defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Langvarig hjælp til tændingen Fordelerlåg er et væsentligt element, som har siddet på biler siden de startede med at rulle. Det sikrer beskyttelse af følsomme tændings mekanismer og videregive tændingens spænding til tændrør ledningerne. Dens design har vist sig at være meget effektiv i mange årtier. Hvor er fordelerlåger? Fordelerlåget er nemt at finde. Bare følg tændrørs ledningerne fra motoren. De fører allesammen til det samme punkt. Dette er kendt som fordelerlåget. Der er tre, fire, fem, seks eller otte kabler fra tændrørene eller motorens cylindre anbragt i fordelerlåget i en cirkel. I midten er der et ekstra kabel fra tændspolen. Det er hvor elektricitet fra højspænding konverteren kommer fra, og som ledes af armen og fordele via overspændingsbeskyttelse via en carbon kontakt. Spændingen sendes derefter til distributøren armen som skaber den gnist, der skal overføres. Derfra hopper den ned til tændrør kablet under fordelerlågets ledninger og spændingen forsvinder ud til tændrøret. Fordeler armen roterer mens sammen med cylinderen sekvensen for at få motoren til at kører jævnt. Fordelerlåget er forbrugsmateriale Låget er fremstillet med højisoleret plastik. Det er placeret tæt på motoren. De høje temperaturer, de konstante vibrationer og påvirkninger fra olie eller benzin påvirker fordelerlågets materiale med tiden. Plasten kan revne og blive skør over tid, hvilket tillader fugt at komme ind i tændingssystemet. Før dette sker, så vil fordelerlåget sandsynligvis være blevet ødelagt før på grund af forskellige årsager: dens svage punkt, tændings stik på undersiden. Når en gnist overføres smelter en lille del af materialet fra dens overflade. Over tid vil dette føre til et tykkere oxidlag, der i sidste ende svækker tændingens spænding. En midlertidig løsning er at rense kontakterne ved at skrabe dem med en skruetrækker. Dette øger imidlertid gnistgabet og fører til erosion. Hvis du opdager en fejl på fordelerlåget, skal du bare bytte det, fordi det er billigt og hurtigt at blive en mere permanent løsning. Simpel reparation Et fordelerlåg er en af de letteste dele, som du kan bytte på køretøjet. Den er fastgjort til fordeleren (tænding distributør) ved hjælp af to clips eller en enkelt skrueforbindelse. Dette giver dig mulighed for at fjerne den med et par enkle trin og derefter fjerne tændkablet - det er alt det tager for at fjerne fordelerlåget. Her er nogle gode råd: forbind hver tænding kabel på samme sted som den nye installation, så snart du afmontere det og installerer det nye låg. Dette sikrer at tænding sekvensen bibeholdes. Et fordelerlåg kan du købe hos Bildeleekspert.dk for så lidt som 5 EUR. Derfor er det dumt at fortsætte med at køre rundt med et ødelagt eller dårligt fordelerlåg. Tændingssystemet vil takke dig, når du giver det et nyt og meget pålideligt fordelerlåg