Tændspole til din bil
Tændspole til Top bilmærker
- Tændspoleenhed VW GOLF
- Tændspoleenhed VW POLO
- Tændspoler VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Tændspoleenhed SKODA OCTAVIA
- Tændspoleenhed AUDI A4
- Tændspoler CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Tændspoleenhed SKODA FABIA
- Tændspoleenhed FORD FIESTA
- Tændspoler MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Tændspoleenhed BMW 5-serie
- Tændspoleenhed MERCEDES-BENZ E-klasse
- Tændspoler CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Tændspoleenhed TOYOTA AYGO
- Tændspoleenhed OPEL ASTRA
- Tændspoler OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Tændspole defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Pålidelig forbrænding med tændspolen
Tændspolen er en lille og diskret komponent i motorrummet. Ikke desto mindre er den essentiel for at kunne køre: uden tændspole er forbrænding ikke muligt og motoren kan så ikke køre.
Tændspolens opgave
Tændspolen omdanner spændingen på 14,4 V i generatoren til tændspænding. Dette kan være op til 30.000 V afhængig af bilen. Denne høje spænding er nødvendig for at kunne generere en kraftfuld tændingsgnist i forbrændingskammeret. Denne tændspole har en simpel teknisk konstruktion og holder tilsvarende lang tid i bilen. Hvis den går i stykker, skiftes den nemt.
Tændspolens konstruktion
En tændingstransformator er en spændingsresistent hylster med en intern transformator kerne. De svage 12 V strømmer fra generatoren til spolen og omdannes via en kobbertråd til den ønskede spænding. Dette er ikke en vedvarende effekt, men sker kun på det præcise tidspunkt, hvor der er brug for til tændrøret.
Den firkantede eller cylinderformede tændspole plejede at være standard. Det blev brugt i tændingssystemer med adbryderkontakt. Dette tændingssystem erstattes gradvist af kontaktløse systemer, da det havde tendens til at blive hurtigt slidt. Dette havde effekt på designet af tændingstransformatorer. Principielt har den kamformede tændspole på kontaktløse tændinger den samme ydeevne som traditionelle tændingstransformatorer.
Slid på tændspolen
En tændingstransformator har ingen aftagelige dele. Der forekommer derfor ikke almindelig slid på disse. De har én vigtig fjende: fugt.
En tændspole er generelt isoleret med modstandsdygtig plastik, som over tid kan blive mør. I lyset af de høje temperatursvingninger og vibrationer i motorrummet er dette uundgåeligt. Små sprækker i hylsteret gør, at vand kan trænge ind i tændspolen. Sker dette kan den hurtigt gå i stykker.
Indentifikation af en defekt tændspole
En gammel tændspole kan brænde igennem. Dette sker dog meget sjældent. Transformatoren går i stykker før dette sker. Et af de første tegn er at bilen ikke længere accelerer ordentligt. Dette sker fordi cylinderne ikke længere modtager den krævede tændingsgnist. Acceleration bliver uregelmæssig og bilen hakker under kørslen. Hvis dette sker, skal årsagen findes.
En simpel måde at tjekke din tænding
Parker bilen i en mørk garage. Åbn motorhjelmen og tænd motoren. Hvis der slår gnister i motorrummet, er der noget galt. Vær opmærksom på sikkerheden: du må under ingen omstændigheder røre de ødelagte dele mens motoren kører. Tændingen er ikke til fare, når motoren er slukket. Hvis den kører, kan der være stor risiko for et smertefuldt elektrisk stød!
Ellers er dette en meget pålidelig test. Springer der gnister fra tændspolen, er synderen fundet. I de fleste tilfælde er tændingskablerne skyld i fejltændingen.
Det giver derfor mening at udskifte hele tændingssystemet hvis en tændspole er i stykker. Kabler og tændrør er meget billige. En total udskiftning vil gøre din bil pålidelig og holdbar i mange år.
Billige tændspoler
En ny tændspole fås fra ca 25 EUR. Højkvalitets tændingstransformatorer fra anerkendte fabrikanter såsom BOSCH eller MAGNET MARELLI koster mellem 35 og 50 EUR. Kombineret med nye tændrør og kabler, kan bilen starte og køre pålideligt til hver en tid.
Tip: Udskift eller rengør alle motorens jordkabler. Et af dem er forbundet til batteriet, et til generatoren og tændspolen er også forbundet til karrosseriet. På kontaktpunkterne kan der ofte være et lag rust, som forårsager en isolerende effekt. Poleres og smøres disse kontakter kan tændingens fulde ydeevne genoprettes.