Rotor strømfordeler til din bil

Rotor strømfordeler til Top bilmærker
- Rotor strømfordeler VW GOLF
- Rotor strømfordeler BMW 3-serie
- Rotor strømfordeler VW PASSAT
- VW POLO
- Rotor strømfordeler BMW 5-serie
- Rotor strømfordeler SKODA OCTAVIA
- Rotor strømfordeler AUDI A4
- CITROЁN C4
- Rotor strømfordeler MERCEDES-BENZ C-klasse
- Rotor strømfordeler FORD FOCUS
- Rotor strømfordeler FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Rotor strømfordeler MERCEDES-BENZ E-klasse
- Rotor strømfordeler SKODA FABIA
- Rotor strømfordeler AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Rotor strømfordeler TOYOTA AYGO
- Rotor strømfordeler RENAULT CLIO
- Rotor strømfordeler OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Rotor strømfordeler defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Tændingssystemer med en tændspole er bygget sådan, at gnisten går fra tændingsrotoren til cylinderen og tændrørene, hvor den så antænder blandingen i cylinderen. I rotoren kommer der høj spænding fra spolen og gnisten bliver så splittet, og sendt videre i fire kabler. Dette gør tændingsrotoren, der roterer hurtigt på en aksel under tændingshætten, og sender gnisten videre til kontakterne. Kontakterne er forbundet til kablerne, og overfører gnisten.
Tændingsrotoren berører kontaktoverfladerne i et split sekund, og der springer gnisten, så den kan føres ud til tændrørene. Under springet bliver der afgivet varmet, der kan efterlade varme og brændemærker. Dette lægger sig på overfladen på kontakten, så gnistens spring kan forstyres. Man kan tøre overfladen på kontakten af, indtil den går helt i stykker. Også regnvand kan ødelægge kontakten. Det kan hjælpe dig, hvis du rengør med en klud og tører. En anden kilde til forstyrrelser kan være, hvis akslen rotoren sidder på bliver løs, og den så kan bevæge sig. Den skal virke præcist, for tændingsrotoren næsten berører kontakterne, kun med et lille mellemrum. Præcission er nødvendig. Mellemrummet mellem kontakterne og rotorspidserne er onkring 0.4 mm. Men selv hvis lejeren i rotoren bliver minimalt skadet, så spillet bliver magnetisk, kan centrifugalkræfterne ændre positionen, så kontaktoverfladerne støder mod rotoren.
En ændring af opsætningen er uøkonomisk, og bør slet ikke fortages. Ved fejl af denne type, skal tændingsrotoren udskiftes helt, sammen med lejrene. Selve tændingen som helhed skal også udskiftes, hvis kontaktoverfladerne er gamle og udslidte, og forseglingerne er skadet. Udskiftningen foretages med forskellige skruetrækkere, hvilket man bør have i alle hjem. Delene kan bestilles meget billigt i vores online butik, ligesom spejle, bremse kontrol, støddæmpere og hovedcylinder.