Tændrør til din bil

Tændingsrør til Top bilmærker
- Tændrør VW GOLF
- Tændrør BMW 3-serie
- Tændingsrør VW PASSAT
- VW POLO
- Tændrør BMW 5-serie
- Tændrør SKODA OCTAVIA
- Tændingsrør AUDI A4
- CITROЁN C4
- Tændrør MERCEDES-BENZ C-klasse
- Tændrør FORD FOCUS
- Tændingsrør FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Tændrør MERCEDES-BENZ E-klasse
- Tændrør SKODA FABIA
- Tændingsrør AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Tændrør TOYOTA AYGO
- Tændrør RENAULT CLIO
- Tændingsrør OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Tændrør defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Tændrøret er en vigtig del i en bils tændingsmekanisme, som et forbindelsespunkt mellem tændingens spænding og forbrændingskammeret. Tændrøret udløser den eksplosion, der driver bilen.
Et tændrørs konstruktion
Den pålidelige tænding på det rigtige tidspunkt af luft-brændstof blandingen, kræver en kraftfuld tændingsgnist, der genereres af tændrørene. En bilgenerator genererer 12 - 24 V, hvilket er alt for lavt for et tændrør. Spændingen skal derfor forstærkes, for at sikre tænding. Transformationen finder sted i tændspolen, som er forbundet til karosseriet. Dette er en lille boks med to forbindelseskabler, som kan findes på siden af motoren ved hjulkassen. En af kablerne kommer fra generatoren, og den anden er forbundet med fordeleren.
På præcis det rigtige tidspunkt, overfører fordeleren tændingsspændingen til tændrøret, der så giver en gnist. Over årene, har komponenter ændret sig, selvom den grundlæggende konstruktion af et tændingssystem er forblevet den samme. For at forhindre, at tændingen overophedes, forekommer tændingsspændingen som en impuls. Hver gang opretholdes de titusindvis af volt kun i en brøkdel af et sekund, hvilket beskytter systemet mod brandskader.
Strøm under kontrol
Et tændrør skal være i stand til sikkert at håndtere titusindvis af volt, hvilket forklarer dens særlige konstruktion. Et tændrør består af en enkelt elektrode med en robust keramisk belægning, der slutter med en kort skruetip der forbindes med tændingens tændrørsterminal. Strøm løber altid i et kredsløb, og derfor er den negative pol på tændrøret altid dens ydre gevind, der er i direkte kontakt med det indre gevind på topstykket. Den har en lille bøjle lige over den positive pol. Den positive pol peger ind i forbrændingskammeret. Hvis spændingen overføres til tændrøret, tændes den ønskede gnist mellem den negative og den positive pol, hvilket antænder luft-brændstofblandingen, som skaber en eksplosion, som trykker stemplet ned.
Simpel konstruktion og udskiftning
Den særlige fordel ved et tændrør er dens simple udskiftning i benzinbiler. Alle er (eller bør være) i stand til at udføre den essentielle vedligeholdelse af tændrørsudskiftning. De er placeret i topstykket og skrues i og ud med en passende skruenøgle. De følgende fire trin skal observeres:
-
1. Blokerede tændrør bør manuelt skrues forsigtigt ud. Hvis man bruger for stor styrke, kan man ødelægge gevindet, hvilket resulterer i omfattende skader, der kun kan repareres på et værksted.
2. Når tændrøret fjernes, må der ikke komme partikler ind i forbrændingskammeret gennem åbningen til tændrøret. Hvis det er nødvendigt, kan du stoppe den til med en klud.
3. Når tændrøret skrues i, skal du sikre at den indsættes korrekt i gevindet, ved først at dreje den manuelt et par omgange, før man bruger værktøj.
4. Forbindelse af tændrøret med tændingen, kræver den rigtige rækkefølge. Udskift altid tændrør én efter én, og tag kun tændkablet af, når det næste tændrør skal skiftes.
Tjek ved udskiftning
Efter fjernelse af den, skal det gamle tændrør tjekkes grundigt. Hvis den er fedtet til med olie eller tilsmudset med sod, indikerer dette et problem i motoren. Udskiftning med et nyt tændrør kan være løsningen. Af sikkerhedsmæssige årsager bør den tjekkes igen efter et- til to hundrede kilometer.
Kvalitet og ekspertise ved køb af tændrør
Tændrør skal matche med motoren. De kan variere betragteligt i konstruktion, længde og varmeinterval. Montering af et forkert tændrør, kan hurtigt føre til motorskader. Grundlaget for køb af nye tændrør er bilens registreringsnummer. Med et kvalitetstændrør fra NGK eller Bosch, er du på den sikre side.