Tændkabel til Top bilmærker
- Tændrørskabel VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Tændrørskabel AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- FORD MONDEO
- Tændrørskabel SKODA FABIA
- TOYOTA AVENSIS
- CITROЁN C4
- FORD FIESTA
- Tændrørskabel OPEL ASTRA
- BMW 5-serie
- PEUGEOT 206
- OPEL CORSA
- Tændrørskabel MERCEDES-BENZ E-klasse
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- TOYOTA YARIS
- CITROЁN C3

Tændrør
(6320 varer)
Tændspole
(10000 varer)
Gløderør
(8623 varer)
Rotor strømfordeler
(1759 varer)
Strømfordelerdæksel
(2633 varer)
Gløderør relæ
(469 varer)Er Tændkabler defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Bringer højspænding til forbrændingskammeret med tændkablet
Tændkablet forbinder fordeleren og tændrøret, så tændingsspændingen ledes til tændrøret, hvor det konverteres til en kraftfuld gnist. Denne gnist skaber en eksplosion med luft-brændstofblandingen, så motoren bliver operationel.
Et tændkabels konstruktion
Tændkablet er et tykt, fleksibelt kobberkabel med en tyk gummi kappe. Det tykke gummilag er nødvendigt. Der løber 10.000 Volt gennem kablet. Uden tilstrækkelig isolering ville spændingen ryge sidelæns fra kablet, så kredsløbet ville blive lukket for tidligt. Der ville ikke nå spænding ind til tændrøret og motoren ville ikke køre. Ved dens ender er tændkablet udstyret med stik der passer i bilens tænding. De er som regel ikke fastgjort med skruer og kan blot trækkes ud.
Slitage af et tændkabel
Et tændkabel holde normalt i lang tid. Gummi kappen bliver dog mør og porøs, og så vil den hurtigt gå i stykker. Ydermere gør skader på isoleringskappen at kablet ikke længere kan bruges. Et almindeligt eksempel på denne type skader er bid fra en væsel.
Mørt gummi er en indikation et gammelt tændkabel. For at tjekke dette, skal man bøje kablet i forskellige retninger. Hvis du ser små huller, er kablet gammelt. En væselbid kan ses ved huller fra de to tænder. I dette tilfælde vil kablet have én eller flere modsatrettede skader på samme sted.
Identificering af et defekt tændkabel
Skader på tændingsfordeleren bliver tydelige gennem en hostende motor eller en lav ydeevne. Bilen accelererer ikke længere ordentligt, da én af cylinderne ikke virker korrekt.
Fejlsøgning er særlig svært ved gnaverbid. En mulighed er at køre motoren i mørke og med en åbnet motorhjelm. Et defekt tændkabel kan ses ved blå blink der skyder ud til siden og som løber mod motorrummet. Rør aldrig ved kablet mens motoren kører! Du vil få et kraftigt ubehageligt stød. I værste tilfælde løber man risikoen for en motorbrand, hvis man kører for længe med et defekt tændkabel. Heldigvis er reparationen af en tænding en af de nemmere reparationer på en bil.
Reparation af tændingen
Tændkablet er en af de nemmeste reservedele at udskifte. Træk den blot ud på begge sider og indsæt det nye kabel. Der er ikke behov for værktøj. Tændkablerne skal ikke desto mindre altid udskiftes som et helt sæt. Hvis årsagen var et bid fra en gnaver, er denne en fremragende lejlighed til at montere gnaverbeskyttelse. Ultralydssystemer er f.eks. en passende og dyrevenlig løsning mod gnaverskade.
Når kablerne bliver ældre, bør man tjekke hele tændingen. Fordeler hætter, tændrør og selv tænd spoler er ikke særlig dyre og kan nemt udskiftes på egen hånd. En godt vedligeholdt tænding sikrer stille og sikker kørsel, og det bidrager til at spare brændstof.
Et tændkabels kvalitet
Tændkablet er en simpel del. Den bør være en højkvalitetskonstruktion; ellers vil den ikke kunne modstå højspænding. Derfor bør man kun købe mærkekvalitet, når man køber tændkabler. Priserne er meget moderate, selv for højkvalitetskabler fra Bosch og ATE. De sikrer ikke desto mindre maksimal sikkerhed på en altid optimalt fungerende tænding.