Bagklapsdæmper til din bil

Gasfjeder bagklap til Top bilmærker
- Bagklapsdæmper VW GOLF
- Bagklapsdæmper BMW 3-serie
- Støddæmper til bagklap VW PASSAT
- VW POLO
- Bagklapsdæmper BMW 5-serie
- Bagklapsdæmper SKODA OCTAVIA
- Støddæmper til bagklap AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bagklapsdæmper MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bagklapsdæmper FORD FOCUS
- Støddæmper til bagklap FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bagklapsdæmper MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bagklapsdæmper SKODA FABIA
- Støddæmper til bagklap AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bagklapsdæmper TOYOTA AYGO
- Bagklapsdæmper RENAULT CLIO
- Støddæmper til bagklap OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bagklapsdæmper defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Tunge luger under kontrol med gasfjederen
En gasfjeder er en lille diskret komponent, som kun bemærkes når den er defekt. Den høres ved den typiske hvislen, når man åbner bagklappen. Ikke desto mindre er gasfjederen et genialt stykke teknik.
Gasser er komprimerbare, væsker er ikke
En bagklaps gasfjeder er en stålcylinder, der indeholder et stempel. Stempler og cylindere er lufttætte. Hulrummet i cylinderen indeholder gas, som altid er under tryk, selv når stemplet udvides. Når man lukker bagklappen trykkes stemplet ind i cylinderen, som yderligere komprimerer gassen. Gas har af natur brug for at udvide sig. Dette gør, at den tunge bagklap kan holde sig åben på egen hånd, hvorved gassen delvist udvides. Når man lukker bagklappen, begynder denne procedure forfra.
Dette er hovedforskellen mellem en gasfjeder og en oliefjeder. For at opnå en lignende effekt med væske, er der behov for en relativ kompliceret intern procedure i cylinderen.
Fordele ved en gasfjeder
Hovedfordelen ved en gasfjeder er, at den kan spændes alt efter brug. En større bagklap har derfor ikke nødvendigvis brug for en større cylinder. Selv de tungeste bagklapper kan styres med en overraskende tynd og lille gasfjeder. Godt konstruerede produktionsprocesser tillader billig produktion af disse holdbare komponenter, selvom de har en begrænset levetid. Udskiftning af en cylinder til en bagklap er dog nem.
Slitage af en bagklapcylinder
En gasfjeders svage punkt er dens pakning. Den holder den komprimerede gas inde i cylinderen, og forhindrer den i at slippe ud. Da stemplet hele tiden glider ind og ud, slider det på pakningen, der før eller senere vil miste dens funktion. En defekt bagklapcylinder bemærkes med det samme: ved åbning og lukning af bagklappen, er den meget tung. Ydermere vil bagklappen ikke kunne holde sig selv åben, som den burde. Dette gør det besværligt at putte ting ind og tage dem ud af bagarerummet, og det bliver endda farligt. En midlertidig åbnet bagklap kan falde ned, hvilket resulterer i, at man får den i hovedet. Den bedste ting at gøre, er at udskifte den defekte bagklapcylinder. Heldigvis kan dette hurtigt gøres.
Kugleled og fjeder er alt, det kræver
Bagklapcylinderen er fastgjort på bagklappen og karosseriet med et kugleled, der holdes på plads med et lille beslag eller en fjeder. Fjederen kan blot fjernes med en flad skruetrækker. Hele udskiftningen af en gasfjeder tager normalt ikke mere end to minutter per side. Der er dog sjældent behov for denne reparation. Generelt holder bagklapcylindere i 10 år eller længere. Dette afhænger naturligvis kraftigt af kvaliteten.
Også billige kvalitetsprodukter
Billige gasfjedre går hurtigt i stykker på grund af forkert brug, dårlig effektivitet og en kort levetid. Da bagklapcylindere sjældent koster mere end 15 euro, selv i mærkekvalitet, giver det intet at eksperimentere med billige, ukendte fabrikanter. Det er bedre at bruge en smule mere, for at sikre en lang levetid.