Længdevange til din bil
Longeron til Top bilmærker
- Longeron VW GOLF
- Longeron VW POLO
- Længdevange VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Longeron SKODA OCTAVIA
- Longeron AUDI A4
- Længdevange CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Longeron SKODA FABIA
- Longeron FORD FIESTA
- Længdevange MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Longeron BMW 5-serie
- Longeron MERCEDES-BENZ E-klasse
- Længdevange CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Longeron TOYOTA AYGO
- Longeron OPEL ASTRA
- Længdevange OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Længdevange defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
En bærende del, I den forreste DEL: Kofangerbjælken
Kofangerbjælken er en bærende del af kroppen. Den sidder i den forreste del af køretøjet. Den kaldes "langsgående ramme del".
Sådan fungerer bjælken
Komponentet har mange opgaver at fuldføre:
- Fobindelses punkt for aftagelige komponenter
- Styrke kroppen
- Fungere som deformeringzone frontal kollision
På de fleste køretøjer, så sidder fenderen monteret på den. Desuden er der tværelementer på forskærmen som også er monteret på den. På de fleste biler så er aftagelige dele monteret på. Den langsgående bjælke er svejset fast på resten af rammen. Det giver således køretøjet forbedret stivhed mod. Bjælken har en kasseprofil til at deformere på en forudbestemt måde ved kollisioner. Dette gør den til en meget vigtig del af bilens passive sikkerhed.
Fejl på bjælken
Bjælken består af flere foldede, svejsede og perforerede stålplader. Derfor er rust denne komponents største fjende. Som alle hule sektioner på køretøjet kan langsgående ramme elementer blive påvirket af korrosion indefra. Selv om den er rustbeskyttet fra fabrikken, så kan selv de mindste ridser føre til svage punkter, som korrosion kan gnaske igennem.
Ridser kan komme, når du svejse eller samle andre dele på eller i nærheden af den. Som en bærende del betyder det et defekt bjælke bliver set på med alvor på bilen syn. Korrosionsskader på bærende komponent betyder, at du ikke kan klaret synet med dit køretøj. At rette bjælken ud er ikke tilladt; det er kun ombytning til ny, der er tilladt i disse tilfælde.
Sådan reparerer du bjælken
Der er begrænsede ting, du kan gøre for at arbejde med bjælken, fordi det er bærende elementer. Ved inspektion så ønsker de ikke at se den "plastret op" for så vil køretøjet ikke blive godkendt under synet. Det eneste du kan gøre, er at erstatte denne komponent helt. Korrekt installerede bjælker påvirker hele køretøjets geometri og dette kræver betydelig viden og færdigheder for at kunne svejse en ny bjælke på den rigtige måde. Dette arbejde er således ikke egnet til hobby mekanikeren. Få hjælp fra en ekspert, hvis du ønsker et sikkert køretøj at køre med igen.
Men du som hobby mekaniker kan udføre en masse arbejde på dit køretøj for at forberede byttet af bjælken og dermed reducere omkostningerne. Dette omfatter at fjerne alle boltene fra elementerne. Du kan afskære den beskadigede bjælke og slibe kontaktpunkterne for at gøre dem klar. Hvis karosserie eksperten kun kun skal svejse den nye bjælke på, så trækker du ned på reparationsomkostningerne.
Vælg kvalitet dele at bytte med
Alle komponenter for at sikre, at bilerne fungerer strukturelt og geometrisk set kræver nøjagtighed. Desværre er der mange udenlandske producenter, der producerer meget upålidelige dele, fordi de ikke er ansvarsbevidste.
Dette kan være farligt for dig at installere på din bil. Problemer kan være for store huller mellem delene og dele, der ikke længere er installeret. På grund af dette, bør du vælge fabrikanter af mærkevarer der er godkendt til dit køretøj for at installere på bilens karosseri. At vælge billige og dårlige svejsede dele vil gøre din bil går hurtigere i stykker efter du kører ud med den.
Hvis bjælken ruster igennem...
Køretøjets bjælke er bare en af mange sektioner. Disse komponent på køretøjet er ikke immune over for korrosion. Hvis du finder korrosion på bjælken, og du skal erstatte den, bør du også tjekke alle andre kropsdele, når du er i gang. Dette gælder for metaldele bagi og dele på siderne af køretøjet. Normalt har korrosion tendens til at fortsætte hen ad disse områder, før de begynder at sprede sig til de langsgående ramme elementer.
Forebyggende forsegling og efterbehandling
Dyre reparationer af bjælker undgås ved at forsegle hullerne i tide. Dette forhindrer rust pletter fra at forme formning og forlænger hele kroppens liv. Dette gælder også for nye svejsede bjælker.