Kofangerstiver til din bil
Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver til Top bilmærker
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver VW GOLF
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver VW POLO
- Kofangerstiver VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver SKODA OCTAVIA
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver AUDI A4
- Kofangerstiver CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver SKODA FABIA
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver FORD FIESTA
- Kofangerstiver MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver BMW 5-serie
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver MERCEDES-BENZ E-klasse
- Kofangerstiver CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver TOYOTA AYGO
- Forkofanger-stiver og bagkofanger-stiver OPEL ASTRA
- Kofangerstiver OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Kofangerstiver defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Gemte, men vigtige – kofangerbeslagene
Kofangerbeslagene er dele, der sikrer køretøjet ved kollisioner med en vis afstand til karrosseriet. Den består af en vinklet og svejset metaldel. Kofangerbeslaget er en af de dele, der kan krølle sammen. Dens montering er meget enkel.
Hold omkostningerne nede i forbindelse med uheld
En kofanger er ikke længere en kraftig beskyttelse mod alle små bump, som de plejede at være. For designgrunde og vægt er kofangeren på biler nu om dage lavet af plastik og er relativt skøre. Dog har de en vigtig funktion: Absorbering af små bump og modstand mod skader på chassiset. For optimalt at udføre dette arbejde sørger beslagene for at holde kofangeren på en afstand af ca. en håndslængde fra karrosseriet og skaber en ekstra buffer mellem kofangeren og karrosseriet. I tilfælde af en kollision bøjer kofangeren først, så beslagene og til sidst de bærende dele på bilen. Det mindsker omkostningerne for reparationen Hvis kollisionen var svag nok til kun at skade kofangeren og beslaget, kan disse dele nemt udskiftes uden brug af svejsning.
Designet på kofangerbeslaget
Kofangerbeslaget består af metaldele med huller med et stykke metal, der er påsvejset. Hullerne bruges til monteringsbolte. På den anden side har beslaget det nødvendige bærende element til at støtte kofangeren. Muligvis var den også monteringshuller Andre almindelige konstruktioner er skinner og indskubningssystemer.
Hvor robust er et kofangerbeslag?
I 1970’erne og 1980’erne var reglerne i USA, at en bil skulle kunne klare en kollision med 5 km/t totalt uskadt. Dette resulterede i enorme kofangere udstyret med kraftige beslag. I stedet for de almindelige, støttende metalplader blev der monteret bufferede systemer med en resetfunktion. Disse meget dyre og meget tunge løsninger bruges ikke længere. Især i tiden med nærhedssensorer er disse dyre og brændstofforbrugende konstruktioner forældede. Nu får en kofanger hurtigt skade ved en kollision, særligt da de nu er malet i samme farve som karrosseriet. Dog kan det lægges til grund, at en kollision med 8 km/t ikke vil skade rammen, selvom dette meget afhænger af bilen.
Defekter på kofangerbeslaget
Oveni skaden fra kollisionen har kofangerbeslagene en mægtig fjende: Rust. Selvom delen består af metal beskyttet mod rust af et zinklag, kan grus eller års brug gradvis nedslide dette beskyttende lag. Rust starter sit destruktive arbejde og æder beslagene. Dette bliver åbenlyst, når kofangeren pludseligt hælder. Indtil det er åbenlyst, kan der gå 10 år. Imens skal kofangerbeslaget regelmæssigt undersøges for rust.
Reparation af kofangerbeslaget
Det ene besværlige i reparationen af et kofangerbeslag er at fjerne kofangeren uden skader. I moderne biler skal der tages særlige hensyn og arbejdes på en bestemt måde ifølge vedligeholdelsesplanen. I kofangerens nærhed kan airbags blive fundet. Hvis de er aktiveret bliver reparationen mere besværlig end en simpel udskiftning af beslagene. I mange tilfælde er det lettere at adskille kofangeren sammen med beslagene og først der fjerne beslagene fra kofangeren. Dette gælder især systemer med skinner og indskubning. Det er i teorien muligt at svejse et kofangerbeslag. De attraktive priser på reservedele gør disse for det meste utilfredsstillende reparationsforsøg unødvendige.
Kvaliteten på kofangerbeslag
Teknisk set er et kofangerbeslag en enkel del. For familiebiler starter priserne på ca. 10 euro pr. del. Dog er kun bildele konstrueret i OEM-kvalitet fremstillet med et præcist fit, med godt håndværk, rustbeskyttelse og vægtstøtte efter producenternes hensigter. Derfor skal du kun købe kofangerbeslag i vores forretning, da de møder de krav, der stilles af bilproducenterne.