Kofanger til din bil
Bagkofanger og forkofanger til Top bilmærker
- Bagkofanger og forkofanger VW GOLF
- Bagkofanger og forkofanger VW POLO
- Kofanger VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Bagkofanger og forkofanger SKODA OCTAVIA
- Bagkofanger og forkofanger AUDI A4
- Kofanger CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Bagkofanger og forkofanger SKODA FABIA
- Bagkofanger og forkofanger FORD FIESTA
- Kofanger MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Bagkofanger og forkofanger BMW 5-serie
- Bagkofanger og forkofanger MERCEDES-BENZ E-klasse
- Kofanger CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Bagkofanger og forkofanger TOYOTA AYGO
- Bagkofanger og forkofanger OPEL ASTRA
- Kofanger OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Kofanger defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Kofangeren har været her siden de første tider med biler, selvom den først skulle afværge sammenstød. Der var kun få biler på gaderne. Alligevel, var bilerne allerede da udstyret med en kofanger. Den virkede primært som et redskab til at slæbe med. ADAC og professionelle bugserings tjenester var stadig ukendte, så defekte biler skulle erstattes med en anden bil. Et reb kunne forbindes til en kofanger.
Disse jernbarer blev fastgjort to steder på rammen af bilen. Sådan blev det gjort helt indtil efter 1945. Kun formerne på kofangerne varierede og de blev senere forkromede. Hvis der skete en ulykke, ville de to fastspændingspunkter blive påvirket først. Halvdelen af kraften ophørte ved dette. Efter en kraftig kollision, kunne der forkomme spor. Buler, brud og beskadigelser af kofangeren var de synlige konsekvenser. Hvis man påkørte en person, ville de typisk brække knoglerne. Disse effekter kunne man først rigtig gøre op med, nu her da kofangeren er blevet moderne. Der er en splejsning langs med hele lænden, da det hele er placeret på det der skal dæmpe støddet ved kollision på rammen. Selve kofangeren er lavet af plastik udenpå, med en kerne af skum. Begge materialer er så bløde, at effekten ved sammenstød er mildere, og folk får færre kvæstelser. Ved lav fart, kan kraften absorberes helt.
Derfor sker der færre skader og folk får færre mén efter. Da kraften fordeles over hele overfladen, vil effekten på kroppen blive betydeligt blødgjort. Efter seriøse sammenstød med en ødelagt kofanger, kan den forholdsvis simpelt udskiftes med en ny, hvis der ikke er sket skader på rammen. Alle dele, så som knastaksel, remstrammer, stryreboks, fordamper, eller tandremssæt, kan købes billigt i vores online butik.