Kilerem til din bil

Kilerem til Top bilmærker
- Kilerem VW GOLF
- Kilerem BMW 3-serie
- Kilerem VW PASSAT
- VW POLO
- Kilerem BMW 5-serie
- Kilerem SKODA OCTAVIA
- Kilerem AUDI A4
- CITROЁN C4
- Kilerem MERCEDES-BENZ C-klasse
- Kilerem FORD FOCUS
- Kilerem FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Kilerem MERCEDES-BENZ E-klasse
- Kilerem SKODA FABIA
- Kilerem AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Kilerem TOYOTA AYGO
- Kilerem RENAULT CLIO
- Kilerem OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Kilerem defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Robust og pålidelig strømoverførsel med kileremmen
Kileremmen var at finde i biler nærmest fra begyndelsen. Det V-formede bælte forbinder en høj trykkraft med et lille tværsnit, hvilket gør dem ideelle til snævre motorrum. Kileremmen var i lang tid standard bæltedrevet i en bil. I mellemtiden er tandremmen og den flade rem blevet seriøse konkurrenter. For nogle moduler er kileremmen stadig den mest brugte komponent.
Bæltedrev i bilen
Bilens motor har mange moduler som drives af en rotation, som gør dem egnet til forbindelse til et kileremsdrev. Typiske anvendelser for kileremmen er:
- Vandpumpen
- Generatoren
- Servostyringspumpen
- Kølevæskekompresseren
- Muligvis vacuumpumpen til bremseboosteren
Kileremme er uegnet til ventilstyring. En tandrem vil smadre motoren med det samme.
Fejl på kileremmen
Man er ikke i tvivl, når kileremmen går i stykker. Den begynder at knirke. Dette sker, når dens gummilag gradvist mørnes. Friktionskraft polerer den. Kraftoverførslen forringes. Du kan forsøge at vedligeholde bælte drevet lidt ved at spænde det. Før eller siden bliver den knirkende lyd så høj, at man er nødt til at udskifte det. Ignoreres dette, vil selv en tyk kilerem briste på et tidspunkt. Hvis kølervæsken pludselig koger, lampen for batteri tændes eller bilen bliver svær at styre, kan årsagen være en bristet kilerem. En defekt kilerem er let at identificere: Hvis dens overflade er glat og skinnende, er flosset eller gummiet er mørt, er det på høje tid at udskifte den.
Udskiftning af kileremmen
Som hovedregel er udskiftning af kileremmen let. Bæltedrevet løsnes, det gamle bælte fjernes og et nyt sættes på. Efterfølgende spændes systemet færdig. På de fleste kileremsdrev er det kørende modul ansvarlig for spændingen af systemet. Hvis denne konstruktion ikke er mulig, skal en ekstra spændeskive installeres.
Hvorfor tandfremspring?
Mange kileremme har ikke V-formede tværsnit. I stedet er de udstyret med en form for tænder (fremsping). Disse har til formål at gøre kileremmen mere fleksibel, hvilket gør det muligt at installere den i små radier. Tænderne har ikke nogen kørefunktion, som det er tilfældet med tandremmen. Tandremmen og kileremmen bør derfor aldrig forveksles. Det v-ribbede bælte eller poly-V-bæltet er et fladt bælte, som er forstærket af langsgående ribber. Dette er praktisk talt det modsatte princip end den tandede kilerem. Det v-ribbede bælte er også kun brugt til at føre ukontrollerede moduler.
Kileremme i webshoppen
På vores webshop tilbyder vi et bredt udvalg af kileremme. Selvom vi tilbyder disse varer til en meget lav pris, garanterer vi altid den bedste kvalitet og holdbarhed. En ny kilerem gør kørslen væsentlig mere sikker. Udsæt ikke dig selv for fare og udskift blot din kilerem ved første knirk.