Tandrem til Top bilmærker

Multirem (ribrem)
(10000 varer)
Remstrammerhjul
(10000 varer)
Kilerem
(7652 varer)
Remstrammer
(8984 varer)
Medløberhjul
(10000 varer)
Generator friløbskobling
(9466 varer)Er Tandrem defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Billig, men vigtig: Tandremmen
Tandremmen er en meget vigtig komponent i bilen, som synkroniserer rotationen af krumtapakslen og knastakslen, hvilket er vigtigt for ventilstyringen. Går den i stykker, er en seriøs motorskade uundgåelig.
Tandremmens funktion og placering
Tandremmen er et fladt bælte med tværgående tænder, som passer ind i rillerne på krumtapakslen og knastakslen. Tænderne får krumtapakslen og knastakslen til at stå bestemt vinkel. Dette er meget vigtigt. Når stemplet stiger, skal ventilerne, som er sat i bevægelse af knastakslen være væk. Rammer stemplet ventilerne, kan man se frem til en meget dyr reparation.
Tandremmen sidder derfor i længderetningen af motoren og forbinder begge aksler. Tandremmen bruges desuden ofte til at køre hjælpekomponenter.
Født i Deggendorf til at erobre verden
Husker nogle rent faktisk den tyske bilfabrikant med navnet Glas. Hans mest berømte skabelse var mini-bilen ”Goggomobil”. Hvad der skabte stort overskud for fabrikanten, blev senere hans forbandelse: Selvom Glas byggede fænomenale og innovative biler, forblev han altid ham, som byggede Goggomobil.
Mange af Glas’s opfindelser har dog fundet vej ind i nutidens biler, såsom f.eks. tandremmen. Den blev lavet med intentionen om at være mindre, lettere, mere pålidelig og køre glattere end taktkæden og var oprindelig ment som en erstatning af de lodrette knastakslen eller tandhjulsudvekslingen og satte derfor nye standarder indenfor konstruktion. Den viste sig at blive en succes. I forbrændingsmotorer er tandremmen nummer 1, selvom den blev bygget som en slid del fra begyndelsen. Moderne tandremme er meget holdbare og på ingen måde underlegen til taktkæden.
Defekter på tandremmen
En bristet tandrem opdages med det samme: bilen går i stå og vil ikke starte. Start boosteren er ude af stand til at holde motoren kørende. Stempler og ventiler er fastklemt og kan kun blive frigjort ved en kompliceret reparation. Der er kun én måde at forebygge denne alvorlige motorskade: Husk at udskifte delene engang imellem. Afhængig af typen anbefales det ofte at udskifte tandremmen præventivt engang imellem. Søg information omkring hvor tit tandremmen normalt skal skiftes på din biltype. Hvor en Golf 3 kan køre 20.000 km uden problemer, skal den i en Alfa 166 udskiftes lang tid før.
Udskiftning af tandremmen
Gør-det-selv udskiftning af tandremmen afhænger meget af biltypen og individuel erfaring. I det tidligere nævnte eksempel, er der en verden til forskel på arbejdsmængden af denne reparation: med noget øvelse og erfaring kan tandremmen i en Golf 3 skiftes indenfor en time. I Alfa 166 derimod, skal hele motoren skilles ad. Mange smukke biler er derfor døde før tid: mange ejere var påpasselige med at skulle betale de 2000 EUR, som udskiftningen kostede.
Udskiftning af tandremmen kræver grundigt og præcist arbejde. Selv forskydning af en enkelt tand kan være skyld i motoren ikke virker. Derfor, efter udskiftning skal motoren testes i friløb: fjern tændrør og tænd bilen manuelt.
Udskift altid tandrem i sæt
En tandrem skiftes ikke individuelt. Der er komplette monteringssæt til alle biler. Enten skal vandpumpen eller spændremskiven udskiftes også. I mange biler har vandpumpen den ekstra funktion at opretholde tandremmens spænding, og derfor har de fleste sæt af tandremme kun én af disse komponenter. Prisen på et tandremssæt starter fra ca. 100 EUR fra et godt og anerkendt mærke.