Ribrem til din bil

Multirem til Top bilmærker
- Ribrem VW GOLF
- Ribrem BMW 3-serie
- Multirem VW PASSAT
- VW POLO
- Ribrem BMW 5-serie
- Ribrem SKODA OCTAVIA
- Multirem AUDI A4
- CITROЁN C4
- Ribrem MERCEDES-BENZ C-klasse
- Ribrem FORD FOCUS
- Multirem FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Ribrem MERCEDES-BENZ E-klasse
- Ribrem SKODA FABIA
- Multirem AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Ribrem TOYOTA AYGO
- Ribrem RENAULT CLIO
- Multirem OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Ribrem defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Mere kraft, mindre knirkelyde med Poly-v remmen
Hvem husker stadig den skrækkelige lyd fra en bil med en løs kilerem som kører forbi en? Årsagen til at denne lyd er alt andet end forsvundet fra offentligheden er Poly-v remmen. Denne type rem (multiribrem) har næsten helt erstattet den traditionelle kilerem. Ikke desto mindre var støjreduktion ikke den egentlige årsag til re-designet af drivremmen.
Højere ydelse fra den samme generator
Årsagen til udskiftning af kileremmen med en Poly-v rem ligger i højere brugerforventninger. De moderne biler er udstyret med betydelig mere elektronik, end det før var tilfældet. Sædevarme, klimaanlæg, sikkerheds- og komfortsystemer, sensorer, kraftfulde audiosystemer osv. kræver meget mere fra generatoren, end de gamle 12 V dynamoer kunne levere.
Montering af større generatorer ville være en løsning på at forøge elforsyningen i bilen. Dette ville blive uforholdsmæssigt dyrt. I stedet køres den tilgængelige generator med en højere hastighed. Dette har dog en betydelig ulempe: lejet slides hurtigere, når generatoren drives med en traditionel kilerem.
Formindsk slitage med frihjul
For at få mere ydelse ud af samme generator og samtidig holde slitagen af lejerne under kontrol, bruger fabrikanter et trick: i moderne biler har generatoren generelt en remskive generator. Dette betyder, at den kun kan køres i én retning. Når motoren kører med lave omdrejninger, vedligeholder generatoren rotationsenergien, indtil den har nået dens nye omdrejningshastighed. I en stiv forbindelse mellem kileremmen og generatoren, blev generatorens hastighed konstant reduceret og efterfølgende forøget. Friløb sparer lejerne, med mindre slitage som resultat.
Stramning af Poly-v remmen
For at sikre fejlfri drift af generatoren og remskive generatoren skal den rette spænding af remmen opretholdes. Dette gælder også for kileremmen. I tilfælde med en stiv forbindelse mellem drevet og generatoren, blev remspændingen justeret direkte på generatoren. Remskive generatoren kræver en spænderremskive, som vedligeholder en fleksibel spænding. Remskive generatoren og spænderremskiven har brug for en bred kontaktflade - og udelukkende af denne årsag skulle den smalle kilerem udskiftes med en betydelig bredere Poly-v rem.
Samme ydelse, større overflade
Poly-v remmen er en flad rem, der er forstærket med langsgående riller. De V-formede riller har samme funktion som på den traditionelle kilerem: de stabiliserer remmen og forøger kontaktoverfladen på remskivegeneratoren og drivhjulet på motoren. I mange biler driver Poly-v remmen også vandpumpen, hvilket skaber meget stress på komponenten.
Udskiftning af Poly-v remmen
Udskiftningen af en Poly-v rem er ikke så simpel, som det var tidligere. Der er behov for ekspertise i, hvordan remstrammeren fungerer. Moderne mærkeremme er meget holdbare. De udskiftes samtidig med remskive generatoren og remstrammeren ved et serviceinterval. Dette er ikke så billigt som udskiftning af en kilerem var, selvom det genetablerer fuld funktionalitet i bilen ved kommende vedligeholdelsesintervaller i ét hug.
Hvis remmen går i stykker for tidligt, er dette ofte et resultat af mekanisk skade. Dette skal helt sikkert tjekkes. Gnavere er ofte ansvarlige for tidlige defekter på Poly-v remme. Selve remmen koster kun mellem 5 og 20 euro og med en smule fingerfærdighed, kan den udskiftes på få minutter. På grund af den høje belastning, er mærkekvalitet essentielt. Kun dette sikrer den ønskede sikkerhed for langvarende og afslappet kørsel.