Bagpotte til din bil

Lyddæmper udstødning til Top bilmærker
- Bagpotte VW GOLF
- Bagpotte BMW 3-serie
- Lydpotte VW PASSAT
- VW POLO
- Bagpotte BMW 5-serie
- Bagpotte SKODA OCTAVIA
- Lydpotte AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bagpotte MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bagpotte FORD FOCUS
- Lydpotte FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bagpotte MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bagpotte SKODA FABIA
- Lydpotte AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bagpotte TOYOTA AYGO
- Bagpotte RENAULT CLIO
- Lydpotte OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bagpotte defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lydpotten er den tekniske komponent i enden af et udstødningssystem. Den begrænser støjudviklingen fra en motor så meget som muligt. En intakt lydpotte garanterer stille kørsel, en god ting for bilisten og omgivelserne.
Motorer er mere støjende end du tror
Hvis du undrer dig over, hvor støjende en motor faktisk er, så prøv at fjerne flexrøret. Den utrolige støj, som selv en lille 1-liters 40 HK motor kan generere, er utrolig. Det er højt nok til, at du bør finde et afsides område til dette eksperiment, for at forhindre, at du ikke generer dine naboer. Årsagen ligger i motorens drift: en blanding af brændstof og luft fordampes og antændes med en gnist. Den resulterende eksplosion trykker stemplet dybt ned i motoren, hvilket driver krumtapakslen og alle andre bevægelige dele i bilen. En almindelig motor kører med 1000 - 5000 omdrejninger. Afhængig af størrelsen på motoren, er dette 2 - 4 eksplosioner per omdrejning - hvilket giver 20.000 eksplosioner per minut. Hvis denne støj blev ledt ufiltreret ud, ville man ikke kunne høre et eneste ord.
Simpelt princip, billig reservedel
Lydpotten konverterer støj til mekaniske bølger. Teknisk set er lydpotten meget simpel: det er en ”metalboks” med to rør forbundet til. Rørene sidder i en vinkel og overlapper delvist hinanden. Udstødningsgassen flyder sammen med lyden - intet andet end komprimeret luft - ind i den ene side. Gassen kan så strømme tilbage, for at nå til det andet rør. Derfra slipper det ud til miljøet. Lyden kan dog ikke gå tilbage. Bevægelsesenergien med komprimeret luft får metalboksen til at vibrere - og det er alt. Vibrationerne absorberes af det lange, stabile gummi på udstødningsophænget. Intet af det når op til karosseriet.
Prisen for en lydpotte
Bilfabrikanter har valget: enten at udvikle udstødningssystemer der holder i hele bilens levetid, eller at bygge det højt belastede modul som en sliddel. Et sådan alternativ af høj kvalitet kan kun laves af rustfrit stål. Grundet de høje materialepriser og den sofistikerede behandling, ville en standard installation af en lydpotte i rustfrit stål gøre bilen næsten 1000 euro dyrere. Derfor har de fleste biler en lydpotte af simpel metal. Disse kan købes for 30 EUR.
Slitage af en lydpotte
Lydpotten udsættes for stor stress, da den konstant udsættes for kraftige temperaturændringer. Ydermere reagerer udstødningsgassen ekstremt aggressivt, når det blandes med vand. Indtrængen af vand i lydpotten kan ikke undgås: jo koldere luften er, jo mere fugt tiltrække en kold lydpotte. Dette forklarer hvorfor en udstødning puster hvid røg ud på vintermorgener.
Om vinteren udsættes lydpotten især for stress: kraftige svingninger mellem varme og kulde, udvendig erosion fra vejsalt og indvendige angreb fra en blanding af sod og vand, får lydpotten til at ruste gradvist.
Defekter på lydpotten
En defekt lydpotte kan ikke ignoreres: bilen bliver i stigende grad mere støjende. Da lydpotter er lavet af tynd metal på grund af vægten, er det normalt ikke værd at svejse den. Forkromede stykker der svejses ind i det tærede metal på lydpotten, holder ikke længe. Du udsætter blot defekten i nogle dage, før lydpotten igen går i stykker. En udskiftning af betydelig simplere, billigere og mere holdbar.