Partikelfilter til din bil

Partikelfilter til Top bilmærker
- Partikelfilter VW GOLF
- Partikelfilter BMW 3-serie
- DPF VW PASSAT
- VW POLO
- Partikelfilter BMW 5-serie
- Partikelfilter SKODA OCTAVIA
- DPF AUDI A4
- CITROЁN C4
- Partikelfilter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Partikelfilter FORD FOCUS
- DPF FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Partikelfilter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Partikelfilter SKODA FABIA
- DPF AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Partikelfilter TOYOTA AYGO
- Partikelfilter RENAULT CLIO
- DPF OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Andre Udstødningssystem-Reservedele
Er Partikelfilter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Hold dieselolien ren
Sodfilter, også kaldet diesel partikelfilter eller bare et partikelfilter, er en vigtig del af enhver moderne dieselbil. På den ene side er begrebet "diesel filter" forkert da det har ansvaret for rengøring af ikke-brændende brændstof. Det renser udstødning. Det kan sammenlignes med katalysatorer, der anvendes i benzindrevne køretøjer. I stedet for at forårsage en katalytisk kemisk reaktion vil sådanne filtre filtrere og fysisk fjerne partikler fra udstødning strømmen. Dette betyder at det har begrænset levetid.
Fejl på diesel filter
Den mest almindelige årsag til fejl i dieselfilter er naturligt tilstopning eller blokering. Dette skyldes partikelfilteret rester aske bliver siddende i komponenten. Et blokeret sodfilter betyder ikke at et partikelfilter har nået slutningen af sin levetid, men det skal renses omgående. Blokeringen kan ikke ignoreres, fordi det betyder, at køretøjet ikke længere vil blive køre på grund af at motorstyringen automatisk sørger for at slukke for køretøjet, fordi filteret ikke fungerer korrekt længere.
Partikelfilter pris
På trods af at dieselfilteret er lette at få adgang til så er det meget dyrt. Afhængigt af modellen så kan et nyt koste mellem utrolige 1500 og 4500 EUR. Således kan et kilometertal på 150.000 til 180.000, og et blokeret diesel filter betyder et økonomisk tab af køretøjets værdi. Men der er et alternativ: i stedet for at stole på de nye dele, så du kan gøre brug af de restaurerede partikelfiltre som er til rådighed på markedet. De tilbyder at bytte dit gamle filter til et renoveret filter. Du kan derefter sende dem dine tilstoppede filtre, når du køber et renoveret filter. Når dette ikke længere er muligt kommer der et ekstra gebyr. Omkring 350-600 EUR koster et renoveret partikel filter, der er en passende pris for noget, der bare skal udskiftes efter hver 200.000 km kørt.
Sådan udskiftes diesel filter
Udvekslingen er meget enkel. Diesel filter er placeret i udstødningssystemet når rørene ved hjælp af et par skruer. Hvis filteret skal udskiftes, bør du også tjekke alle andre udstødnings komponenter, når du er i gang. I nogle tilfælde kan der være en udstødningsgas ventil sammen med dieselfilteret. Nogle partikelfiltre vil således sidde sammen med EGR ventiler. En defekt EGR-ventil slider dieselfilteret meget hurtigt, så tjek denne ventil regelmæssigt.
En almindelig fejl af partikelfilteret er deres rengøringsfunktion. På mange modeller sker dette med en integreret varmespiral. I tilfælde af fejl, vil den selvrensende funktion blive afbrudt. Disse defekter er som regel lette rette på grund af brudte kabler, løse stik eller korroderede kontakter. Fejlen bliver normalt angivet af motorstyreenheden.
Forlæng partikel filter liv
Dieselbilers største fordele er at køre lange afstande med køretøjet. Under lange ture med den optimale motorhastighed vil den brænde brændstof på den mest effektive måde. Den konstante temperatur i motoren sikrer dig perfekt forbrænding. Dette påvirker også sodfilteret. Det anbefales, at du bare køber en diesel bil, hvis du agter at køre lange afstande med køretøjet. Sodpartikler dannes mest hver gang du varmer motoren op. Således vil dieselbiler, der anvendes til korte afstande betyde, at det er flere sodpartikler som dannes under en kortere tid, hvilket betyder mere aske i partikelfilteret og dermed forkortes den vurderede økonomiske levetid. Afhængigt af om du bruger bilen til korte eller lange ture, så kan partikelfilteret liv adskiller sig med 25% eller mindre end 40.000 km.
Sodfiltre til køretøjer og traktorer
De lovmæssige krav til brugen af landbrugs- og konstruktion køretøjer bliver strengere rundt omkring i verden. Disse regler og love kaldes TIER. I Europa og Amerika, så kan kun landbrugs- og konstruktion køretøjer registreres, hvis de opfylder TIER 3+ eller Tier 4 klassificering. Ældre køretøjer op til TIER 2, er i en overgangsperiode, og skal derefter opgraderes med et tilstrækkeligt stort udstødning filter eller afregistreres. På grund af dette, er der en stor handel, der byder på mange interessante løsninger til ældre landbrugs- og konstruktion køretøjer så de kan komme til at køre igen ved at opgradere deres udstødning filtre.
Fremtidige sodfiltre
Efter VWs skandale med udstødningssystemet, så det har vist sig, at der stadig er udvikling af emissionsbegrænsende teknologi i dieselbiler. Karbamid tilsatser anvendes allerede i køretøjer for at reducere udstødningen fra dieselkøretøjer. Det er muligt at antage, at lignende systemer vil blive introduceret og bliver obligatorisk i personbiler i den nærmeste fremtid.
TOP produkter i kategorien: DPF