Monteringssæt udstødningssystem til din bil

Monteringssæt udstødning til Top bilmærker
- Monteringssæt udstødningssystem VW GOLF
- Monteringssæt udstødningssystem BMW 3-serie
- Monteringssæt udstødning VW PASSAT
- VW POLO
- Monteringssæt udstødningssystem BMW 5-serie
- Monteringssæt udstødningssystem SKODA OCTAVIA
- Monteringssæt udstødning AUDI A4
- CITROЁN C4
- Monteringssæt udstødningssystem MERCEDES-BENZ C-klasse
- Monteringssæt udstødningssystem FORD FOCUS
- Monteringssæt udstødning FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Monteringssæt udstødningssystem MERCEDES-BENZ E-klasse
- Monteringssæt udstødningssystem SKODA FABIA
- Monteringssæt udstødning AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Monteringssæt udstødningssystem TOYOTA AYGO
- Monteringssæt udstødningssystem RENAULT CLIO
- Monteringssæt udstødning OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Monteringssæt udstødningssystem defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
For en stille og sikker køreoplevelse
Udstødningssystemet er enkelt, men også meget vigtigt i bilen. Det handler ikke kun af afledning af udstødningsgasser fra motoren sikkert, men det spiller en vigtig rolle af føre udstødningen gennem katalysatoren og lambda-sonden. Pakninger af varmebestandigt gummi anvendes til sikkert at fastgøre udstødningssystemet.
Komponenterne i udstødningssystemet
Køretøjets udstødningssystem starter ved manifolds pakning og slutter ved enden af røret. Mellem dem finder du:
- Manifolden
- Fleksibel rør
- Katalysator med Lambdasonde
- Lydpotte eller udstødningsrør
- Lyddæmper
- Rørhale om nødvendigt
Endvidere er en række gummi holdere anvendt, til at fastgøre udstødningssystemet i køretøjet. Monteringssæt til udstødningssystemet omfatter blandt andet, holder plus klip og afstandsstykker af gummi. Normalt følger disse med, når du køber et komplet nyt udstødningssystem. Men da det er sjældent, at hele udstødningssystemet går i stykker, men snarere forskellige individuelle komponenter, og så er du nødt til at investere i nye dele, herunder dets skruer. Men så giver det mening at investere i et komplet nyt installation kit, så du kan sørge for at skruer på udstødning andre dele får en jævn slitage.
Slid på udstødningssystemet
Udstødningssystemet får meget varme udstødningsgasser fra motoren og sender det ud til omgivelserne. Dette betyder at der er varmt. Når bilen bliver afkølet igen har det tendens at danne kondens inde udstødningssystem. Dette er meget almindeligt i vintermånederne. Dette vil vise sig i form af hvid damp, der kommer ud fra udstødningssystemet de første par minutter efter du begynder at køre bilen igen.
De ekstreme temperaturændringer, den konstante fugtighed som trænger ind, grus og salt kommer fra vejen; alle disse tager hårdt på udstødningssystemet. Udstødningssystemets holdere lider også med tiden. De er også udsat for voldsomme temperaturer og vejrforhold. Holderne skal kunne absorbere vibrationer fra udstødningen.
Således vil du se to forskellige former for design på udstødning: komponenten er enten fremstillet til hele køretøjet livslængde eller en billigere løsning, der betyder, at du bliver nødt til at udskifte forskellige dele af det flere gange i løbet af køretøjets levetid. Eksempler på en bæredygtig løsning er udstødningssystemer lavet af rustfrit stål. Disse er meget dyre og er dyrere end de fordele de har. Elementerne i udstødningssystemet er let tilgængelige for udskiftning og reparation. Derfor er der mange producenter der vælger den billigere løsning i stedet.
Sådan laver du udstødningssystemet
Udstødningssystem monteringssæt består af forskellige gummidele. Disse kan være simple løkker. På mere stressende steder så bruges tykke gummi buffere i stedet. Udskiftning af gummidele er enkel: løft den afkølede udstødning op, fjern den gamle del og installere den nye på plads. En porøs gummi del på udstødningssystemet betragtes som en skade og bør behandles med det samme.
Skader på holdere kan både ses og ofte hører du dem også. Udstødningssystemet er placeret under bilen og tæt på jorden, og hvis vibrationerne ikke kan absorberes, risikerer du at systemet rammer jorden og bliver beskadiget, eller det rammer undersiden af køretøjet. Dette fører til hørbar støj. Den kortsigtede løsning er at stramme udstødningsrør med tråde. Men de fleste materialer er ikke egnede til dette samt de høje temperaturer i udstødningsgassen vil brænde igennem materialerne på et tidspunkt i de fleste tilfælde.
Lette utætheder ved fastgørelsespunkterne mellem de forskellige komponenter i udstødningssystemet er normale. Dette fører så til sod eller høj motorstøj under kørslen. Brug egnede monteringssæt med afstandsstykker som et hurtigt fix. De skal placeres over lækager og skrues fast. Løsningen er også velegnet til at føre regelmæssig inspektion.
Priser på monteringssæt
Monteringssæt er den billigste reservedel, som du kan investere i til din bil. Du får præcise dimensioner og kvaliteten på komponenter til meget lave priser, som du kan drage fordel af, når du får chancen. I ældre biler så er det normalt nødvendigt at udskifte forskellige dele af udstødningssystemet som passer disse monteringssæt som en billig løsning. Afhængig af størrelse og kvalitet kan du finde kits til udstødningssystemet til mellem 8-30 EUR. Jo dyrere jo bedre kvalitet, og sådan er det også med afstandsstykker.
Alle komponenter i kittet kan også købes separat, hvis det ønskes. Du skal beslutte, hvad der er det smarteste i dit tilfælde. Som en hobby mekaniker ønsker du måske at investere i et helt kit, så får du dele til brug for senere reparationer og udskiftninger.