Flexrør udstødning til din bil

Flex udstødningsrør til Top bilmærker
- Flexrør udstødning VW GOLF
- Flexrør udstødning BMW 3-serie
- Flex udstødningsrør VW PASSAT
- VW POLO
- Flexrør udstødning BMW 5-serie
- Flexrør udstødning SKODA OCTAVIA
- Flex udstødningsrør AUDI A4
- CITROЁN C4
- Flexrør udstødning MERCEDES-BENZ C-klasse
- Flexrør udstødning FORD FOCUS
- Flex udstødningsrør FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Flexrør udstødning MERCEDES-BENZ E-klasse
- Flexrør udstødning SKODA FABIA
- Flex udstødningsrør AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Flexrør udstødning TOYOTA AYGO
- Flexrør udstødning RENAULT CLIO
- Flex udstødningsrør OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Flexrør udstødning defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Et godt greb om vibrationerne med flexrøret
Flexrøret er en lille, men meget vigtig del i udstødningen, der absorberer vibrationerne, der kommer fra det hængende udstødningsrør, såvel som dem, der overføres af motoren på manifolden og Y-røret. Flexrøret er en billig del og meget enkel at udskifte.
Det lange håndtags forbandelse
"Giv mig et håndtag langt nok, og en vinkel til at placere den, og jeg skal flytte verden." Dette berømte citat kommer fra den græske filosof og ingeniør Archimedes. Det beskriver kraften i håndtaget: den skal bare være tilstrækkelig lang, og dens fiksering er stærk nok til dens kraft til at eksponere næsten uendeligt. Dette gælder også omvendt: Så snart et system opretter et håndtag, har den en eskalerende funktion, så snart kraft er påført.
I tilfælde af udstødning er dette uønsket, men uundgåeligt: Den lange rørledning starter ved cylinderhovedet, forsvinder i underhuset, gør en bøjning og slutter i et langt, mere eller mindre lige rør helt til udstødningsrøret. Håndtaget er lige ved den skarpe bøjning, som udstødningssystemet nødvendigvis tager. En retningsændring er også en forandring af kraft - hvilket forårsager et vridningsmoment langs håndtaget.
Fleksibilitet hjælper
Hvis røret ville bestå af et langt, uafbrudt og stift stykke, ville det igen og igen knække lige ved dette punkt. Vibrationerne fra motoren samt pendulære bevægelser i det hængende udstødningsrør trækker konstant ved dette svage punkt. Det eneste, der hjælper, er et fleksibelt stykke, der adskiller to dele af det samme system i to lige stykker uden håndtagsfunktion. Dette er opgaven for flexrøret.
En teknisk udfordring
Bufferstykkets fleksibilitet skyldes et trick: Flexrøret er ikke et stift stykke metal, men består af et metalnet. Flexrøret er hovedsageligt lavet af rustfrit stål, så det kan modstå de høje temperaturer og de kemiske stoffer. Dette metalnetværk er kun få centimeter langt. Omkostningerne til denne dyre del er derfor inden for rammerne.
Defekter på flexrøret
Selvom flexrøret er lavet af rustfrit stål, er dets levetid begrænset. Den sarte konstruktion gør den modtagelig for slid. Som trådmaskerne går i stykker stiger belastningen på de resterende tråde. På et bestemt tidspunkt sprænges så mange tråde, at udstødningsgassen undslipper. Dette viser sig straks: Flexrøret er placeret lige foran for- eller slutdæmperen. Motorens lyd kan komme ufiltreret gennem et lækker flexrør, og den er meget højt selv i de mindste biler. Hvis bilen pludselig frembringer en meget høj motorlyd, er et defekt flexrør sandsynligvis årsagen.
Udskiftning af flexrøret
Heldigvis er et flexrør et af de nemmeste udstødningselementer, der skal udskiftes. Til udskiftning skal bilen være sat på en donkraft. Ved hjælp af en skruetrækker skal flex-rørklemmerne løsnes og den defekte del udskiftes med en ny. Vær særlig opmærksom på sikkerheden:
- At sætte bilen på en donkraft bør kun ske med passende værktøjer. En enkel donkraft er IKKE tilstrækkelig til arbejde under bilen. Ideelt er professionelle donkrafte.
- Lad motoren køle af og lad aldrig motoren køre under arbejdet. Bortset fra brandrisikoen, er der fare for for kulilteforgiftning.
Udskiftning af et flexrør er en glimrende lejlighed til at kontrollere hele udstødningsmonteringen. Ofte har revner i udstødningsgummiet bidraget til fejlen på flexrøret.
Kvaliteten på en delikat del
Når det kommer til flexrøret bør mærkekvalitet opretholdes for enhver pris. Budgetproducenter bruger et krom stålnet i stedet for et rustfrit stålnet. Disse ser identiske ud, men har en betydelig kortere levetid. En magnettest kan hjælpe her. Et rustfrit stål flexrør er ikke magnetisk. Priserne på et mesh flexrør i høj kvalitet starter ved ca. 20 euro. Priserne afhænger meget af deres længde og den nødvendige mængde af rustfrit stålnet.
I vores onlinebutik tilbyder vi kun OEM-kvalitet mesh flexrør. Dette giver dig maksimal sikkerhed for lang og behagelig kørsel.