0

0.00 kr.

#

Mellempotte til køretøj

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Mellempotte - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Mellempotte fra markedsførende producenter

  • BOSCH Mellempotte
  • MAPCO Mellempotte
  • JP GROUP Mellempotte
  • BLUE PRINT Mellempotte
  • MAGNETI MARELLI Mellempotte
  • BOSAL Mellempotte
  • HJS Mellempotte
  • WALKER Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her VEGAZ Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her BUGIAD Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her ERNST Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her ASMET Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her EBERSPÄCHER Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her LRT Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her TWINTEC Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her MTS Mellempotte
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • IMASAF
  • SIEGEL AUTOMOTIVE
  • VIKA

Midterste lyddæmper til forskellige biler

  • Mellempotte af høj kvalitet til VOLKSWAGEN
  • Mellempotte af høj kvalitet til PEUGEOT
  • Mellempotte af høj kvalitet til TOYOTA
  • Mellempotte af høj kvalitet til FORD
  • Original CITROËN Mellempotte
  • Original OPEL Mellempotte
  • Original AUDI Mellempotte
  • Original SKODA Mellempotte
  • MERCEDES-BENZ Mellempotte originale kvalitetsdele
  • SUZUKI Mellempotte originale kvalitetsdele
  • BMW Mellempotte originale kvalitetsdele
  • RENAULT Mellempotte originale kvalitetsdele
  • Midterste lyddæmper til VOLVO
  • Midterste lyddæmper til FIAT
  • Midterste lyddæmper til HYUNDAI
  • Midterste lyddæmper til KIA
  • Mellempotte til MAZDA
  • Mellempotte til SEAT
  • Mellempotte til NISSAN
  • Mellempotte til CHEVROLET
  • HONDA Mellempotte rabatordningen
  • MITSUBISHI Mellempotte rabatordningen
  • ALFA ROMEO Mellempotte rabatordningen
  • SAAB Mellempotte rabatordningen
alle bilmærker

Midterste lyddæmper til Top bilmærker

Er Mellempotte defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Den midterste lyddæmper, en udstødningskomponent, er placeret centralt i udstødningsrøret, før lydpotten. Brugen af midter lyddæmperen gør bilen betydelig mere støjsvag.

Lydens vej

Du vil ikke bemærke hvor larmende motoren er, før udstødningsflexrøret bliver beskadiget. Støjen fra en almindelig forbrænding er, selv i mindre motorer, forfærdelig. For at forhindre at kørsel blive en ubehagelig affære, sker der masser af udvikling indenfor støjreduktion. Lydpotten er et billigt og teknisk simpelt modul til dette.
Lyden udvikles ved forbrænding af brændstof-luft blandingen i forbrændingskammeret. En eksplosion trykker motorens stempel ned i den cylinder og skaber en fremdrift i bilen. Den afbrændte gas presses ned i udstødningssystemet via udstødningsventilen. Hvis udstødningssystemet var et enkelt lige rør, ville eksplosionen skabe et kraftigt skrald i enden af udstødningssystemet. Fysisk er et skrald komprimeret luft. Målet for lyddæmperen er spredning og reducering af denne lyd.

Lydpottens konstruktion

Teknisk set er en lydpotte et meget simpelt modul: den består af to rør og en metalboks. Der går et rør ind i boksen, og der går en anden ud af den, som er positioneret i en vinkel, så de delvist overlapper hinanden inde i boksen. Udstødningsgassen fra motoren kan nemt strømme fra det ene rør til det andet. Lyd kan kun bevæge sig fremad. Den kommer ind i lyddæmperen via det indadgående rør, der får den til at vibrere en smule. Gassen når ind til det udadgående rør, men kun en lille del af lyden gør. Jo flere lyddæmpere der sidder på række, jo mere støjsvag bliver motoren.

Midter lyddæmperen som en sliddel

Et udstødningssystem udsættes for en betydelig mængde stress. Til at starte med rystes den grundigt, selvom flexrøret frigør den fra motorens vibrationer. Lydemissionerne og bevægelserne fra bilen påvirker den hele tiden. Udstødningsrøret varmes også op. Op til 60% af motorens energi frigives til miljøet gennem udstødningens temperatur. Der er teknisk set ingen anden mulighed. Når bilen er parkeret påvirkes udstødningen endnu mere; når den køles ned tiltrækker den fugt fra luften, som kondenserer på indersiden.
Udstødningsrøret angribes hele tiden af rust på to fronter: både indvendigt og udvendigt. Før eller senere får dette udstødningssystemet til at ruste helt igennem. Den tynde lyddæmper påvirkes tidligere end det relativt tykke midterstykke. Udstødningens konstruktion gør, at bilfabrikanter ikke har noget valg: hvis de vil lave en udstødning ekstremt robust og holdbar, ville det kun kunne gøres med højlegeret stål. Denne type metal er kraftig og holdbar, men det vil gøre bilen mindst 1000 euro dyrere. Derfor fremstilles udstødningssystemer principielt som sliddele.

Midter lyddæmperens levetid

Midter lyddæmperens levetid afhænger meget af kørestilen. På en bil der bruges om vinteren, ruster udstødningen betydelig hurtigere end på et ”sommerkøretøj”. Hyppig kørsel på korte afstande hvor udstødningens temperatur hele tiden skifter fra varm til kold, gør rustudviklingen hurtigere. Levetiden for en udstødningslyddæmper er 4 - 5 år.
En defekt midter lyddæmper eller lydpotte bemærkes med det samme: bilen bliver mere og mere støjende. Vi anbefaler, at man udskifter den med det samme. Det kan ofte ikke betale sig at svejse lydpotten, da dens metal er for tynd. Dette gælder, hvis den allerede er påvirket af tæring. En ny midter lyddæmper kan erhverves for 30 EUR, og derfor kan det økonomisk set stort set ikke betale sig at svejse.

TOP produkter i kategorien: Midterste lyddæmper

  • Midterste lyddæmper
    POLMO Midterste lyddæmper 17.630 til favorabel pris
    POLMO | 17.630
    329,38 kr. -15% 387,51 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    BOSAL Midterste lyddæmper 284-639 til favorabel pris
    BOSAL | 284-639
    250,91 kr. -15% 295,19 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    POLMO Midterste lyddæmper 30.146 til favorabel pris
    POLMO | 30.146
    179,56 kr. -15% 211,25 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    MTS Midterste lyddæmper 01.50199 til favorabel pris
    MTS | 01.50199
    362,34 kr. -15% 426,28 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    POLMO Midterste lyddæmper 14.06 til favorabel pris
    POLMO | 14.06
    263,65 kr. -15% 310,18 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    BOSAL Midterste lyddæmper 233-577 til favorabel pris
    BOSAL | 233-577
    477,43 kr. -15% 561,68 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    WALKER Midterste lyddæmper 01010 til favorabel pris
    WALKER | 01010
    224,09 kr. -15% 263,64 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    MTS Midterste lyddæmper 01.51760 til favorabel pris
    MTS | 01.51760
    465,79 kr. -15% 547,99 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    MTS Midterste lyddæmper 01.59790 til favorabel pris
    MTS | 01.59790
    266,26 kr. -15% 313,25 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    BOSAL Midterste lyddæmper 105-109 til favorabel pris
    BOSAL | 105-109
    315,74 kr. -15% 371,46 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Udstødningsrør, universal
    FA1 Udstødningsrør, universal 006-941 til favorabel pris
    FA1 | 006-941
    27,03 kr. -15% 31,80 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper
    POLMO Midterste lyddæmper 01.106 til favorabel pris
    POLMO | 01.106
    177,03 kr. -15% 208,27 kr.* Spar: 15% Stand:  Helt ny