0

0.00 kr.

#

Mellempotte til køretøj

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Mellempotte - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Resonator udstødning fra markedsførende producenter

  • BOSCH Mellempotte
  • MAPCO Mellempotte
  • JP GROUP Mellempotte
  • BLUE PRINT Mellempotte
  • MAGNETI MARELLI Mellempotte
  • BOSAL Mellempotte
  • HJS Mellempotte
  • WALKER Mellempotte
  • Køb til den bedste pris her VEGAZ Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her BUGIAD Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her ERNST Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her ASMET Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her EBERSPÄCHER Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her QUINTON HAZELL Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her LRT Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her TWINTEC Resonator udstødning
  • MTS
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • IMASAF
  • Faurecia

Mellemdæmper til forskellige biler

  • Mellempotte af høj kvalitet til VOLKSWAGEN
  • Mellempotte af høj kvalitet til PEUGEOT
  • Mellempotte af høj kvalitet til FORD
  • Mellempotte af høj kvalitet til TOYOTA
  • Original AUDI Mellempotte
  • Original BMW Mellempotte
  • Original MERCEDES-BENZ Mellempotte
  • Original OPEL Mellempotte
  • CITROËN Mellempotte originale kvalitetsdele
  • SKODA Mellempotte originale kvalitetsdele
  • RENAULT Mellempotte originale kvalitetsdele
  • VOLVO Mellempotte originale kvalitetsdele
  • Mellemdæmper til SUZUKI
  • Mellemdæmper til FIAT
  • Mellemdæmper til HYUNDAI
  • Mellemdæmper til KIA
  • Resonator udstødning til SEAT
  • Resonator udstødning til MAZDA
  • Resonator udstødning til NISSAN
  • Resonator udstødning til HONDA
  • CHEVROLET Mellempotte rabatordningen
  • MITSUBISHI Mellempotte rabatordningen
  • ALFA ROMEO Mellempotte rabatordningen
  • SAAB Mellempotte rabatordningen
  • PORSCHE
alle bilmærker

Midterste lyddæmper til Top bilmærker

Er Mellempotte defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Den midterste lyddæmper, en udstødningskomponent, er placeret centralt i udstødningsrøret, før lydpotten. Brugen af midter lyddæmperen gør bilen betydelig mere støjsvag.

Lydens vej

Du vil ikke bemærke hvor larmende motoren er, før udstødningsflexrøret bliver beskadiget. Støjen fra en almindelig forbrænding er, selv i mindre motorer, forfærdelig. For at forhindre at kørsel blive en ubehagelig affære, sker der masser af udvikling indenfor støjreduktion. Lydpotten er et billigt og teknisk simpelt modul til dette.
Lyden udvikles ved forbrænding af brændstof-luft blandingen i forbrændingskammeret. En eksplosion trykker motorens stempel ned i den cylinder og skaber en fremdrift i bilen. Den afbrændte gas presses ned i udstødningssystemet via udstødningsventilen. Hvis udstødningssystemet var et enkelt lige rør, ville eksplosionen skabe et kraftigt skrald i enden af udstødningssystemet. Fysisk er et skrald komprimeret luft. Målet for lyddæmperen er spredning og reducering af denne lyd.

Lydpottens konstruktion

Teknisk set er en lydpotte et meget simpelt modul: den består af to rør og en metalboks. Der går et rør ind i boksen, og der går en anden ud af den, som er positioneret i en vinkel, så de delvist overlapper hinanden inde i boksen. Udstødningsgassen fra motoren kan nemt strømme fra det ene rør til det andet. Lyd kan kun bevæge sig fremad. Den kommer ind i lyddæmperen via det indadgående rør, der får den til at vibrere en smule. Gassen når ind til det udadgående rør, men kun en lille del af lyden gør. Jo flere lyddæmpere der sidder på række, jo mere støjsvag bliver motoren.

Midter lyddæmperen som en sliddel

Et udstødningssystem udsættes for en betydelig mængde stress. Til at starte med rystes den grundigt, selvom flexrøret frigør den fra motorens vibrationer. Lydemissionerne og bevægelserne fra bilen påvirker den hele tiden. Udstødningsrøret varmes også op. Op til 60% af motorens energi frigives til miljøet gennem udstødningens temperatur. Der er teknisk set ingen anden mulighed. Når bilen er parkeret påvirkes udstødningen endnu mere; når den køles ned tiltrækker den fugt fra luften, som kondenserer på indersiden.
Udstødningsrøret angribes hele tiden af rust på to fronter: både indvendigt og udvendigt. Før eller senere får dette udstødningssystemet til at ruste helt igennem. Den tynde lyddæmper påvirkes tidligere end det relativt tykke midterstykke. Udstødningens konstruktion gør, at bilfabrikanter ikke har noget valg: hvis de vil lave en udstødning ekstremt robust og holdbar, ville det kun kunne gøres med højlegeret stål. Denne type metal er kraftig og holdbar, men det vil gøre bilen mindst 1000 euro dyrere. Derfor fremstilles udstødningssystemer principielt som sliddele.

Midter lyddæmperens levetid

Midter lyddæmperens levetid afhænger meget af kørestilen. På en bil der bruges om vinteren, ruster udstødningen betydelig hurtigere end på et ”sommerkøretøj”. Hyppig kørsel på korte afstande hvor udstødningens temperatur hele tiden skifter fra varm til kold, gør rustudviklingen hurtigere. Levetiden for en udstødningslyddæmper er 4 - 5 år.
En defekt midter lyddæmper eller lydpotte bemærkes med det samme: bilen bliver mere og mere støjende. Vi anbefaler, at man udskifter den med det samme. Det kan ofte ikke betale sig at svejse lydpotten, da dens metal er for tynd. Dette gælder, hvis den allerede er påvirket af tæring. En ny midter lyddæmper kan erhverves for 30 EUR, og derfor kan det økonomisk set stort set ikke betale sig at svejse.

TOP produkter i kategorien: Mellemdæmper

  • Midterste lyddæmper Mellemdæmper POLMO 17.292
    Mellemdæmper 17.292 billig af original kvalitet
    POLMO | 17.292
    585,00 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Resonator udstødning VEGAZ SES-122
    Resonator udstødning SES-122 billig af original kvalitet
    VEGAZ | SES-122
    1038,37 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Midterste lyddæmper MTS 01.51760
    Midterste lyddæmper 01.51760 billig af original kvalitet
    MTS | 01.51760
    475,40 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Mellempotte BOSAL 284-639
    Mellempotte 284-639 billig af original kvalitet
    BOSAL | 284-639
    494,62 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Mellemdæmper IZAWIT 21.092
    Mellemdæmper 21.092 billig af original kvalitet
    IZAWIT | 21.092
    416,28 kr.
  • Midterste lyddæmper Resonator udstødning BOSAL 220-039
    Resonator udstødning 220-039 billig af original kvalitet
    BOSAL | 220-039
    486,39 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Midterste lyddæmper ASMET 21.009
    Midterste lyddæmper 21.009 billig af original kvalitet
    ASMET | 21.009
    253,64 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Mellempotte BOSAL 105-109
    Mellempotte 105-109 billig af original kvalitet
    BOSAL | 105-109
    376,37 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Mellemdæmper VEGAZ VS-244AT
    Mellemdæmper VS-244AT billig af original kvalitet
    VEGAZ | VS-244AT
    285,51 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Resonator udstødning BOSAL 284-363
    Resonator udstødning 284-363 billig af original kvalitet
    BOSAL | 284-363
    853,61 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Midterste lyddæmper BOSAL 233-577
    Midterste lyddæmper 233-577 billig af original kvalitet
    BOSAL | 233-577
    755,44 kr. Stand:  Helt ny
  • Midterste lyddæmper Mellempotte IZAWIT 15.009
    Mellempotte 15.009 billig af original kvalitet
    IZAWIT | 15.009
    233,44 kr.