00#
60-6898

Mellempotte til din bil

Vælg dit køretøj
Søg
Mellempotte - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Resonator udstødning fra markedsførende producenter

  • BOSCH Mellempotte erfaring
  • FEBI BILSTEIN Mellempotte erfaring
  • MAPCO Mellempotte erfaring
  • JP GROUP Mellempotte erfaring
  • HELLA Mellempotte erfaring
  • BLUE PRINT Mellempotte erfaring
  • MAGNETI MARELLI Mellempotte erfaring
  • BOSAL Mellempotte erfaring
  • Køb til den bedste pris her HJS Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her WALKER Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her VEGAZ Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her BUGIAD Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her ERNST Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her ASMET Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her TRUCKTEC AUTOMOTIVE Resonator udstødning
  • Køb til den bedste pris her IMASAF Resonator udstødning
  • MTS
  • Faurecia
  • SIEGEL AUTOMOTIVE
  • VIKA

Er Mellempotte defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Den midterste lyddæmper, en udstødningskomponent, er placeret centralt i udstødningsrøret, før lydpotten. Brugen af midter lyddæmperen gør bilen betydelig mere støjsvag.

Lydens vej

Du vil ikke bemærke hvor larmende motoren er, før udstødningsflexrøret bliver beskadiget. Støjen fra en almindelig forbrænding er, selv i mindre motorer, forfærdelig. For at forhindre at kørsel blive en ubehagelig affære, sker der masser af udvikling indenfor støjreduktion. Lydpotten er et billigt og teknisk simpelt modul til dette.
Lyden udvikles ved forbrænding af brændstof-luft blandingen i forbrændingskammeret. En eksplosion trykker motorens stempel ned i den cylinder og skaber en fremdrift i bilen. Den afbrændte gas presses ned i udstødningssystemet via udstødningsventilen. Hvis udstødningssystemet var et enkelt lige rør, ville eksplosionen skabe et kraftigt skrald i enden af udstødningssystemet. Fysisk er et skrald komprimeret luft. Målet for lyddæmperen er spredning og reducering af denne lyd.

Lydpottens konstruktion

Teknisk set er en lydpotte et meget simpelt modul: den består af to rør og en metalboks. Der går et rør ind i boksen, og der går en anden ud af den, som er positioneret i en vinkel, så de delvist overlapper hinanden inde i boksen. Udstødningsgassen fra motoren kan nemt strømme fra det ene rør til det andet. Lyd kan kun bevæge sig fremad. Den kommer ind i lyddæmperen via det indadgående rør, der får den til at vibrere en smule. Gassen når ind til det udadgående rør, men kun en lille del af lyden gør. Jo flere lyddæmpere der sidder på række, jo mere støjsvag bliver motoren.

Midter lyddæmperen som en sliddel

Et udstødningssystem udsættes for en betydelig mængde stress. Til at starte med rystes den grundigt, selvom flexrøret frigør den fra motorens vibrationer. Lydemissionerne og bevægelserne fra bilen påvirker den hele tiden. Udstødningsrøret varmes også op. Op til 60% af motorens energi frigives til miljøet gennem udstødningens temperatur. Der er teknisk set ingen anden mulighed. Når bilen er parkeret påvirkes udstødningen endnu mere; når den køles ned tiltrækker den fugt fra luften, som kondenserer på indersiden.
Udstødningsrøret angribes hele tiden af rust på to fronter: både indvendigt og udvendigt. Før eller senere får dette udstødningssystemet til at ruste helt igennem. Den tynde lyddæmper påvirkes tidligere end det relativt tykke midterstykke. Udstødningens konstruktion gør, at bilfabrikanter ikke har noget valg: hvis de vil lave en udstødning ekstremt robust og holdbar, ville det kun kunne gøres med højlegeret stål. Denne type metal er kraftig og holdbar, men det vil gøre bilen mindst 1000 euro dyrere. Derfor fremstilles udstødningssystemer principielt som sliddele.

Midter lyddæmperens levetid

Midter lyddæmperens levetid afhænger meget af kørestilen. På en bil der bruges om vinteren, ruster udstødningen betydelig hurtigere end på et ”sommerkøretøj”. Hyppig kørsel på korte afstande hvor udstødningens temperatur hele tiden skifter fra varm til kold, gør rustudviklingen hurtigere. Levetiden for en udstødningslyddæmper er 4 - 5 år.
En defekt midter lyddæmper eller lydpotte bemærkes med det samme: bilen bliver mere og mere støjende. Vi anbefaler, at man udskifter den med det samme. Det kan ofte ikke betale sig at svejse lydpotten, da dens metal er for tynd. Dette gælder, hvis den allerede er påvirket af tæring. En ny midter lyddæmper kan erhverves for 30 EUR, og derfor kan det økonomisk set stort set ikke betale sig at svejse.


TOP produkter i kategorien: Mellemdæmper
Monterings- / afmonter...
Mellemdæmper EINPARTS EPHSP01
  • Længde [mm]: 240, 33
  • Stand:  Helt ny
EPHSP01 EINPARTS Mellemdæmper bil pris
EINPARTS | EPHSP01
131,16 kr.
Stand:  Helt ny
Monteringsværktøj, hol...
Resonator udstødning FORCE 9T0316
  • vægt [g]: 710
9T0316 FORCE Resonator udstødning bil pris
FORCE | 9T0316
216,09 kr.
Mellempotte
Midterste lyddæmper IZAWIT 18.030
  • Monteringsside: midten
18.030 IZAWIT Midterste lyddæmper bil pris
IZAWIT | 18.030
259,09 kr.
Mellempotte
Mellemste lydpotte MTS 01.59790
  • Længde [mm]: 880
  • Køretøjsudstyrsserie/-variant: 00000000000000003768, 00000000000000003711
  • Vægt [kg]: 4,3
  • Stand:  Helt ny
01.59790 MTS Mellemste lydpotte bil pris
MTS | 01.59790
345,14 kr.
Stand:  Helt ny
Mellempotte
Mellempotte VEGAZ VS-293AT
  • Monteringsside: midten
  • Vægt [kg]: 3,8
  • Stand:  Helt ny
VS-293AT VEGAZ Mellempotte bil pris
VEGAZ | VS-293AT
329,75 kr.
Stand:  Helt ny
Mellempotte
Mellemdæmper WALKER 28832
  • Længde [mm]: 930
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: uden monteringsdele
  • Vægt [kg]: 3,025
  • Kendingsbogstav: 52
  • fyldt
  • Stand:  Helt ny
28832 WALKER Mellemdæmper bil pris
WALKER | 28832
287,21 kr.
Stand:  Helt ny
Mellempotte
Resonator udstødning WALKER 23663
  • Længde [mm]: 1350
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: uden monteringsdele
  • Vægt [kg]: 3,710
  • Kendingsbogstav: 64
  • fyldt
  • Stand:  Helt ny
23663 WALKER Resonator udstødning bil pris
WALKER | 23663
508,12 kr.
Stand:  Helt ny
Mellempotte
Midterste lyddæmper WALKER 71337
  • Længde [mm]: 950
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: uden monteringsdele
  • Vægt [kg]: 3,690
  • Kendingsbogstav: 62
  • fyldt
  • Stand:  Helt ny
71337 WALKER Midterste lyddæmper bil pris
WALKER | 71337
457,34 kr.
Stand:  Helt ny
Monteringsværktøj, hol...
Mellemste lydpotte ENERGY NE00467
  • Antal værktøj: 2
  • Udførelse værktøjsgreb: T-greb
  • Længde [mm]: 200 / 210
  • Bredde [mm]: 40, 25
NE00467 ENERGY Mellemste lydpotte bil pris
ENERGY | NE00467
63,68 kr.
Mellempotte
Mellempotte POLMO 30.240
  • Monteringsside: midten
  • Hjulafstand[mm]: 2920
  • Stand:  Helt ny
30.240 POLMO Mellempotte bil pris
POLMO | 30.240
420,50 kr.
Stand:  Helt ny
Monteringsværktøj, hol...
Mellemdæmper YATO YT-25331
  • Køretøjstype: Volkswagen( 1.6 / 1., Audi (1.6 /1.9)
YT-25331 YATO Mellemdæmper bil pris
YATO | YT-25331
90,93 kr.
Mellempotte
Resonator udstødning IZAWIT 15.033
  • Monteringsside: midten
15.033 IZAWIT Resonator udstødning bil pris
IZAWIT | 15.033
265,05 kr.