Mellempotte til din bil

Midterste lyddæmper til Top bilmærker
- Mellempotte VW GOLF
- Mellempotte BMW 3-serie
- Mellemdæmper VW PASSAT
- VW POLO
- Mellempotte BMW 5-serie
- Mellempotte SKODA OCTAVIA
- Mellemdæmper AUDI A4
- CITROЁN C4
- Mellempotte MERCEDES-BENZ C-klasse
- Mellempotte FORD FOCUS
- Mellemdæmper FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Mellempotte MERCEDES-BENZ E-klasse
- Mellempotte SKODA FABIA
- Mellemdæmper AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Mellempotte TOYOTA AYGO
- Mellempotte RENAULT CLIO
- Mellemdæmper OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Mellempotte defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Den midterste lyddæmper, en udstødningskomponent, er placeret centralt i udstødningsrøret, før lydpotten. Brugen af midter lyddæmperen gør bilen betydelig mere støjsvag.
Lydens vej
Du vil ikke bemærke hvor larmende motoren er, før udstødningsflexrøret bliver beskadiget. Støjen fra en almindelig forbrænding er, selv i mindre motorer, forfærdelig. For at forhindre at kørsel blive en ubehagelig affære, sker der masser af udvikling indenfor støjreduktion. Lydpotten er et billigt og teknisk simpelt modul til dette.
Lyden udvikles ved forbrænding af brændstof-luft blandingen i forbrændingskammeret. En eksplosion trykker motorens stempel ned i den cylinder og skaber en fremdrift i bilen. Den afbrændte gas presses ned i udstødningssystemet via udstødningsventilen. Hvis udstødningssystemet var et enkelt lige rør, ville eksplosionen skabe et kraftigt skrald i enden af udstødningssystemet. Fysisk er et skrald komprimeret luft. Målet for lyddæmperen er spredning og reducering af denne lyd.
Lydpottens konstruktion
Teknisk set er en lydpotte et meget simpelt modul: den består af to rør og en metalboks. Der går et rør ind i boksen, og der går en anden ud af den, som er positioneret i en vinkel, så de delvist overlapper hinanden inde i boksen. Udstødningsgassen fra motoren kan nemt strømme fra det ene rør til det andet. Lyd kan kun bevæge sig fremad. Den kommer ind i lyddæmperen via det indadgående rør, der får den til at vibrere en smule. Gassen når ind til det udadgående rør, men kun en lille del af lyden gør. Jo flere lyddæmpere der sidder på række, jo mere støjsvag bliver motoren.
Midter lyddæmperen som en sliddel
Et udstødningssystem udsættes for en betydelig mængde stress. Til at starte med rystes den grundigt, selvom flexrøret frigør den fra motorens vibrationer. Lydemissionerne og bevægelserne fra bilen påvirker den hele tiden. Udstødningsrøret varmes også op. Op til 60% af motorens energi frigives til miljøet gennem udstødningens temperatur. Der er teknisk set ingen anden mulighed. Når bilen er parkeret påvirkes udstødningen endnu mere; når den køles ned tiltrækker den fugt fra luften, som kondenserer på indersiden.
Udstødningsrøret angribes hele tiden af rust på to fronter: både indvendigt og udvendigt. Før eller senere får dette udstødningssystemet til at ruste helt igennem. Den tynde lyddæmper påvirkes tidligere end det relativt tykke midterstykke. Udstødningens konstruktion gør, at bilfabrikanter ikke har noget valg: hvis de vil lave en udstødning ekstremt robust og holdbar, ville det kun kunne gøres med højlegeret stål. Denne type metal er kraftig og holdbar, men det vil gøre bilen mindst 1000 euro dyrere. Derfor fremstilles udstødningssystemer principielt som sliddele.
Midter lyddæmperens levetid
Midter lyddæmperens levetid afhænger meget af kørestilen. På en bil der bruges om vinteren, ruster udstødningen betydelig hurtigere end på et ”sommerkøretøj”. Hyppig kørsel på korte afstande hvor udstødningens temperatur hele tiden skifter fra varm til kold, gør rustudviklingen hurtigere. Levetiden for en udstødningslyddæmper er 4 - 5 år.
En defekt midter lyddæmper eller lydpotte bemærkes med det samme: bilen bliver mere og mere støjende. Vi anbefaler, at man udskifter den med det samme. Det kan ofte ikke betale sig at svejse lydpotten, da dens metal er for tynd. Dette gælder, hvis den allerede er påvirket af tæring. En ny midter lyddæmper kan erhverves for 30 EUR, og derfor kan det økonomisk set stort set ikke betale sig at svejse.