Hold en lige linje – udskiftning af bærearmen!

Hold en lige linje - udskiftning af bærearmen

Bærearmen (kontrol arm) er den del af styretøjets geometri, der kæder forhjulet sammen med bilens chassis. Bærearmen er yderst bevægelig med en vis sidelæns frirum, muliggjort af lejerne. Denne form for lejer eller bøsninger består af en fast kautsjuk muffe, fastpresset på kontrol armen. Når gummiet bliver skævt grundet ydre påvirkninger eller overdreven ælde, mister bærearmen sin stabilitet.

Defekt bærearm

Defekt bærearmBærearmen er et yderst massivt komponent lavet af svejset metal. Hvis ikke det belastes overdrevent af tryk eller rust kan næsten ingen skade forekomme. Dens svage led er de pressede bøsninger. Selvom det er lavet af massivt gummi kan de udvikle revner eller miste elasticitet over tid. Som følge af at kontrol armen ikke længere er forbundet ordentligt til forhjulet og dets bevægelighed er nedsat. I stedet er den slidte bærearm årsag til uønsket friløb af hjulet. Følgende symptomer kan forekomme:

-bilen holder ikke længere sin bane (forskydning).
-hver bump i vejen forårsager larm.
-styringen er meget “svampet”.
-bilen har en øget tendens til at sno sig.
-hvinende dæk.
-øget, ensformigt slid på forhjulene

Alt i alt er en slidt kontrol armen mere end blot en gene. Det forårsager dyre skader og svækker køresikkerheden. Derfor skal denne del straks udskiftes.

Bærearm umiddelbart tilgængelig

Bærearm | Premium kvalitet

umiddelbart tilgængelig fra 232,72 kr

til butikken

Hvad du har brug for?

For at opnå en succesfuld udskiftning af bærearmen skal du bruge følgende:

1 bil lift
1 gearkasse donkraft
1 momentnøgle
1 skruenøgle sæt
1 Ringnøglesæt, forkrøppet
1 stiksav (til bøsningen)
1 ny kontrol arm og en ny bærearmsbøsning.

Spot en defekt bærearm

Spot en defekt kontrol armEn defekt kontrol arm eller en defekt bøsning er en let opgave  at opdage: den tykke gummiring er skrøbelig og krakeleret. Hvis fejlen påvirker køreselens stabilitet  er gummibøsning sandsynligvis revnet helt op. Ved at bevæge bærearmen op og ned med en løftestang vil tydeligt synliggøre revnerne.

Bøsning og kontrol arm er tæt forbundne og de kan derfor ikke udskiftes separat. Af sikkerhedsmæssige årsager er bøsningen fastgjort til den svejsede metaldel. I tilfælde af fejl, skal hele komponentet udskiftes. Da bærearme er meget billige, er dette ikke noget problem. Endvidere er udskiftning af hele bærearmsystemet betydeligt lettere end at presse bøsningerne ind og ud.

Sikkerhed først!

Sikkerhed udskiftning af kontrol armenUdskiftning af kontrol armen kræver arbejde under bilen. En bil lift er ideel. Hvis denne ikke er tilgængelig, kan man reparere bilen i afmonteret position på betingelse af yderligere sikkerhedsforanstaltninger:

– Overlad aldrig bilens sikkerhed til en enkel donkraft.
– Placer altid passende aksel som understøtter bilen!
– Træk håndbremsen, skift gear og placer sikkerheds kiler under baghjulene.
– Arbejd aldrig alene.
– Tag ikke provisoriske løsninger såsom sten, dæk, træblokke i brug.

Udskiftning af bærearme – DIY Instruktioner:
Trin for trin

Dette er en overordnet beskrivelse af udskiftning af bærearme og ikke en egentlig reparations manual. Vi lægger vægt på, at udskiftningen af en bærearm er en opgave for en certificeret bilmekaniker. Vi tager ikke noget ansvar for fejl opstået som følge af at efterligne de beskrevne trin.

1. Afmontering af hjulet

 Afmontering af hjuletEfter fastgørelse af bilen på liften bliver hjulet fjernet på den påvirket side.

2. At løsne bolte

 At løsne bolte lodrette på koblingsstangForbindelsen mellem kontrol arm og bil afhænger af typen. Fælles for alle er en skrueforbindelse med den lodrette koblingsstang, tre bolte på hjulet og to bolte på karosseriet. En karosseri bolt er lodret, en anden vandret. Fastgør møtrikken med den forkrøppede ringnøgle til at skrue lodret bolt. Nu kan bolten skrues i bund.

3. Frakobling af bærearm

Frakobling af bærearmFørst frigøre bærearmen på hjul siden. Så trækkes den horizontale karosseri bolt ud. Nu er kontrol armen frigjort.

4. Installering af en ny bærearm

Installering af en ny bærearmDen nye bærearm installeres i stedet for den gamle del. Først forbindes det til hjulet. De tre bolte på hjulnavet fastgøres indledningsvist med blot et par omgange, som komponent kræves en vis frigang for yderligere samling. Når vandret chassis bolt er indsat og skruet i med 2- 3 omgange. Indsætning af den lodrette karosseri bolt kan være noget besværlig.

Ikke desto mindre skal der arbejdes med omhu og dygtighed for at undgå skader på de pressede bøsninger på den nye kontrol arm.

Forkortet levetid for den nye bærearm som følge af fejlagtig monteringFORSIGTIG: Forkortet levetid for den nye bærearm som følge af fejlagtig montering!

Stram under ingen omstændigheder karosseri bolte i bærearmen mens forhjulet stadig hænger i luften. En kontrol arm er som regel ikke tæt fastgjort før støddæmperen på ​​forhjulet afbøjes ved normalt tryk og hvis bærearmen strammes for tidligt, kan stærk overdreven vridningskræfter ødelægge bøsninger, hvilket nedsætter deres levetid med mindst 50%.

5. Aflastning af forhjulet

Når forhjulet er afmonteret gearkassen er stikket indtil støddæmperen 50% afbøjet. Dette er dens normale kørestilling. Bærearmens bøsning er under normalt pres og ikke overdreven anstrengt. Nu kan alle bolte spændes med det foreskrevne moment.

6. Montering af hjul og kontrol justering

Montering af hjulTil sidst er forhjulet monteret og fastgjort med det foreskrevne moment. Udskiftning af en kontrol arm indebærer altid intervention i styregeometrien, bilen skal derfor efterfølgende bringes til et værksted for at kontrollere justeringen.

7. Udskiftning af bærearmensbøsning

Udskiftning af bærearmensbøsningBøsningen kræver ikke altid udskiftning. Selv om denne enkelte del er temmelig billig, er dens erstatning meget besværlig, da det kun er muligt med specialværktøj. Hvis du ikke har værktøjet klar, skal bærearmen kun udskiftes som en helhed med sin bøsning formonteret.bærearmsbøsningen nu op til 75% billigere Bærearmsbøsningen forbinder kontrol armen på langs med karosseriet. Som en enkelt del leveres den ikke altid sammen med bærearmen. Kontrol armen bør adskilles som beskrevet. Så det presses ud af bøsningen med et tryk værktøj. Efterfølgende presses de nye lejer ind. Ved montering af den reparerede bærearm skal forhjulet igen lettes for at undgå uønsket vridning i bøsningen.

TIP: En defekt bærearmsbøsning kan fjernes med hjælp fra en stiksav. De fleste gange er et enkelt tværsnit gennem gummiet på kontrol armen stift nok. Nu skal bøsningen være tilstrækkeligt fri for spændinger til at trække det fra bærearmen. Montering af ny bøsning på stiften er en anden udfordring. En populær gør-det-selv metode er at hamre det ind med en stor skruenøgle og et par hammerslag. Vi anbefaler ikke denne fremgangsmåde. En blid glidende indsætning ved hjælp af en skruestik er meget bedre for begge delene og forlænger betydeligt levetiden af ​​denne del, dens erstatning bliver meget besværlig.

Omkostninger

En enkel ny bærearm starter ved ca. EUR 15. Køb af et samlet sæt er betydeligt billigere. Et samlet sæt til forakslen består af et

-affjedringssystem
-koblingsstangen
-kugleled
-stødstænger
-bærearmsbøsninger
-sammenføjningsstøtte

til begge sider koster det kun 590-750 DKK. Indsatsen for at udskifte alle disse dele er kun lidt større end for udskiftning af en enkel kontrol arm. Efter udskiftning af nogle af ​​disse dele skal bilen have sin tilpasning kontrolleret alligevel og derfor er det værd at overveje at udskifte hele akslen på én gang. I den sidste ende ældes disse komponenter samtidig. Hvis kontrol armen begynder at svigte, vil alle andre dele i dette område være tilbøjelige til at følge efter snart. Ved komplet udskiftning er der skabt et helt nyt udgangspunkt, så man undgår problemer i dette område i mange år.Original Vaico bærearm til den bedste pris

Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com