Bærearmen (kontrol arm) er den del af styretøjets geometri, der kæder forhjulet sammen med bilens chassis. Bærearmen er yderst bevægelig med en vis sidelæns frirum, muliggjort af lejerne. Denne form for lejer eller bøsninger består af en fast kautsjuk muffe, fastpresset på kontrol armen. Når gummiet bliver skævt grundet ydre påvirkninger eller overdreven ælde, mister bærearmen sin stabilitet.
Defekt bærearm
Bærearmen er et yderst massivt komponent lavet af svejset metal. Hvis ikke det belastes overdrevent af tryk eller rust kan næsten ingen skade forekomme. Dens svage led er de pressede bøsninger. Selvom det er lavet af massivt gummi kan de udvikle revner eller miste elasticitet over tid. Som følge af at kontrol armen ikke længere er forbundet ordentligt til forhjulet og dets bevægelighed er nedsat. I stedet er den slidte bærearm årsag til uønsket friløb af hjulet. Følgende symptomer kan forekomme:
-bilen holder ikke længere sin bane (forskydning).
-hver bump i vejen forårsager larm.
-styringen er meget “svampet”.
-bilen har en øget tendens til at sno sig.
-hvinende dæk.
-øget, ensformigt slid på forhjulene
Alt i alt er en slidt kontrol armen mere end blot en gene. Det forårsager dyre skader og svækker køresikkerheden. Derfor skal denne del straks udskiftes.
![]() Bærearm | Premium kvalitetumiddelbart tilgængelig fra 232,72 krtil butikken ⇒ |
Hvad du har brug for?
For at opnå en succesfuld udskiftning af bærearmen skal du bruge følgende:
1 bil lift 1 gearkasse donkraft 1 momentnøgle 1 skruenøgle sæt 1 Ringnøglesæt, forkrøppet 1 stiksav (til bøsningen) 1 ny kontrol arm og en ny bærearmsbøsning. |
Spot en defekt bærearm
En defekt kontrol arm eller en defekt bøsning er en let opgave at opdage: den tykke gummiring er skrøbelig og krakeleret. Hvis fejlen påvirker køreselens stabilitet er gummibøsning sandsynligvis revnet helt op. Ved at bevæge bærearmen op og ned med en løftestang vil tydeligt synliggøre revnerne.
Bøsning og kontrol arm er tæt forbundne og de kan derfor ikke udskiftes separat. Af sikkerhedsmæssige årsager er bøsningen fastgjort til den svejsede metaldel. I tilfælde af fejl, skal hele komponentet udskiftes. Da bærearme er meget billige, er dette ikke noget problem. Endvidere er udskiftning af hele bærearmsystemet betydeligt lettere end at presse bøsningerne ind og ud.
Sikkerhed først!
Udskiftning af kontrol armen kræver arbejde under bilen. En bil lift er ideel. Hvis denne ikke er tilgængelig, kan man reparere bilen i afmonteret position på betingelse af yderligere sikkerhedsforanstaltninger:
– Overlad aldrig bilens sikkerhed til en enkel donkraft.
– Placer altid passende aksel som understøtter bilen!
– Træk håndbremsen, skift gear og placer sikkerheds kiler under baghjulene.
– Arbejd aldrig alene.
– Tag ikke provisoriske løsninger såsom sten, dæk, træblokke i brug.
Udskiftning af bærearme – DIY Instruktioner:
Trin for trin
Dette er en overordnet beskrivelse af udskiftning af bærearme og ikke en egentlig reparations manual. Vi lægger vægt på, at udskiftningen af en bærearm er en opgave for en certificeret bilmekaniker. Vi tager ikke noget ansvar for fejl opstået som følge af at efterligne de beskrevne trin. |
1. Afmontering af hjulet
|
2. At løsne bolte
|
3. Frakobling af bærearm
|
4. Installering af en ny bærearm
Ikke desto mindre skal der arbejdes med omhu og dygtighed for at undgå skader på de pressede bøsninger på den nye kontrol arm.
Stram under ingen omstændigheder karosseri bolte i bærearmen mens forhjulet stadig hænger i luften. En kontrol arm er som regel ikke tæt fastgjort før støddæmperen på forhjulet afbøjes ved normalt tryk og hvis bærearmen strammes for tidligt, kan stærk overdreven vridningskræfter ødelægge bøsninger, hvilket nedsætter deres levetid med mindst 50%. |
5. Aflastning af forhjulet
|
6. Montering af hjul og kontrol justering
|
7. Udskiftning af bærearmensbøsning
TIP: En defekt bærearmsbøsning kan fjernes med hjælp fra en stiksav. De fleste gange er et enkelt tværsnit gennem gummiet på kontrol armen stift nok. Nu skal bøsningen være tilstrækkeligt fri for spændinger til at trække det fra bærearmen. Montering af ny bøsning på stiften er en anden udfordring. En populær gør-det-selv metode er at hamre det ind med en stor skruenøgle og et par hammerslag. Vi anbefaler ikke denne fremgangsmåde. En blid glidende indsætning ved hjælp af en skruestik er meget bedre for begge delene og forlænger betydeligt levetiden af denne del, dens erstatning bliver meget besværlig. |
Omkostninger
En enkel ny bærearm starter ved ca. EUR 15. Køb af et samlet sæt er betydeligt billigere. Et samlet sæt til forakslen består af et
-affjedringssystem
-koblingsstangen
-kugleled
-stødstænger
-bærearmsbøsninger
-sammenføjningsstøtte
til begge sider koster det kun 590-750 DKK. Indsatsen for at udskifte alle disse dele er kun lidt større end for udskiftning af en enkel kontrol arm. Efter udskiftning af nogle af disse dele skal bilen have sin tilpasning kontrolleret alligevel og derfor er det værd at overveje at udskifte hele akslen på én gang. I den sidste ende ældes disse komponenter samtidig. Hvis kontrol armen begynder at svigte, vil alle andre dele i dette område være tilbøjelige til at følge efter snart. Ved komplet udskiftning er der skabt et helt nyt udgangspunkt, så man undgår problemer i dette område i mange år.
Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com