Om det er vindusviskere, forlygter eller bremseklodser, i løbet af et køretøjs levetid skal forskellige bil og sliddele udskiftes. Udover købsprisen på reservedele vil mange køretøjs ejere spare sig for de ekstra omkostninger til et værkstedsbesøg. Med en smule mekaniker snilde kan visse bilreparationer faktisk foretages af dig selv. Vi viser dig hvornår det betaler sig på eget initiativ og hvornår det er bedre at betro sig til professionelle.
Grundlæggende om egen bilreparation
For et årti eller to siden var det prolemfrit selv at udskifte forskellige bildele på modeller fra alle gængse bilproducenter. Et trænet øjes blik i motorrummet og en privat autorampe er tilstrækkelig til bremser over støddæmpere til drev, til selv at gennemfører mange reparationer. Selvom dette stadig er muligt er det gennem årene er blevet vanskeligere. Grunden hertil er en stigende andel af køretøjselektronik, stadig flere af bilens komponenter er udstyret med sensorer og bliver elektronisk styret.
Også selvom du kan udskifte mindre bildele, bliver antallet stadig mindre. Især køretøjets elektroniske komponenter, bør de færreste lægfolk nærme sig. Hvis indstillingerne er fejlbehæftet, kan det i værste fald føre til at køretøjet ikke vil længere vil starte eller fortolker førerens input på en farlig måde. Den vigtigste målestok for egne reparationer er derfor, om det drejer sig om at fjerne rent mekaniske skader eller indgriben i køretøjets elektronik.
Disse bildele kan du problemløst selv reparere!
Hvad man selv kan reparere, afhænger naturligvis af model, produktionsår og de tekniske færdigheder hos bilejeren. Hyppige områder, hvor selvstændige bilreparation eller udskiftning af sliddele stadig kan lykkedes er:
1. Lyskilde: Ved udfald af et eller flere lygter Dette gælder for alle køretøjsmodeller, hvori de klassiske glødepærer som lyskilde stadig anvendes. En Xenon forlygte holder til sammenligning betydelig længere men gør et værkstedsbesøg nødvendigt. Du kan selv rengøre eller polerer forlygten.
2. Forlygtevasker: Når vindusviskere er slidte og ikke giver et klart udsyn ved regn og sne, skal viskerbladene hurtigst muligt udskiftes Bare at trække visker af og snappe dem på plads gør denne udskiftning meget nem selv for menig mand.
3. Lak og karosseri: Fra små ridser til opretning af karosseriet har du stadigvæk muligheden for at give din bil det udseende du ønsker. Naturligvis kommer det an på størrelsen af karosseriskadens omfang. Ved overflade lakering af ridser eller rust skal du sørge for at vælge den nøjagtige farve.
4. Dæk: Selv den manuelle udskiftning af hjulskifte fungere stadig, med de mest moderne køretøjer behøver du kun at være opmærksom på de elektroniske følere til lufttrykregulering. Her er det værd at se over skulderen på en fagmand og selv mestre de fremtidige dækskifte.
Med disse køretøjs dele skal fagmanden komme til bilen!
På mange områder af køretøjer skal du selv med fingerfærdigheder holde dig væk fra bilen. Til de vigtigste områder for professionelle køretøjs reparationer hører:
1. Køretøjselektronik: Næsten alle komponenter i et køretøj bliver nutildags elektronisk styret eller kontrolleret. I tilfælde af fejlmeldinger af klynge instrument eller fysiske beskadigelser på kabler eller komponenter er der en risiko for at forværre situationen ved egen indgriben.
2. Kølesystem og klimaanlæg: Når kølesystemet i et køretøj ikke længere fungere rigtigt, er samtlige styrekomponenter kontrolleres for lækager og der skal påfyldes det nye krævede kølervæske, Også disse opgaver bør du overlade til professionelle.
3. Motor og drev: Begge komponenter er køretøjets hjerte, når det drejer sig om kørsel og maksimal ydelse. Selv ved fejlagtig udskiftning af de mindste reservedele kan fører til betydelig motorskade eller hurtig slitage i transmission. Selv når udskiftningen er teknisk vellykket, mister køretøjet ofte præstation potentiale.
Bilreparationer, hvor modellen og den enkelte sag afgør
– Udskiftning af bremser og støddæmpere: Begge komponenter er vigtig for trafiksikkerheden og bør udskiftes hvis der er tegn på slid. På ældre køretøjer drejer det sig om rent mekaniske komponenter, her taler kun den store indsats og tidsforbrug mod egen reparation. I moderne køretøjer er udskiftning af en professionel (SACHS) afgørende.
![]() Textar bremseskiver ⇒ Mærke Producentgod værdi fra 107,41 kr.Se nu ⇒ |
– Tændrør: Tændrør er uundværlige til at antænde brændstofblandingen og er en af de nemmeste tilgængelige komponenter i motorrummet. Du kan selv skrue af og isætte nye tændrør med en smule bilkendskab er det muligt. For ikke at fremkalde motorskader, skal dette gøres sikkert og præcist, er du i tvivl er det bedre at gå til et værksted.
– Olie og oliefilterskift: Påfyldning af olie er ikke noget problem selv for ukyndige. Et komplet olieskift, herunder fjernelse af oliekarret såvel som udskiftning af oliefilteret eller oliepakning er mere kompliceret. Her er det afg‹rende spørgsmål om det rigtige udstyr, en lift og et stort udvalg af bilreparations værktøjer tilrådes.
Yderligere praktiske råd til bilreparation
Næsten altid er beslutningen om at gennemføre egen reparation økonomisk begrundet. Derfor er det vigtigt at vide hvor dyr en kommende bilreparation på et værksted er. Med tjenester som DEKRA reparationomkostnings beregning for mindre skader og lignende tilbud modtager du konkrete tal, med hvilke omkostninger du kan forvente. Herefter gælder det om at afveje omkostninger og indsats mod hinanden.
Derudover ved mange værksteder, at bilejere overvejer egne reparationer af omkostnings årsager og har særlige tilbud parat. Tjeneste som Smart-reparation for småskader som buler, ridser etableret landsdækkende. Efter en stikprøve af ADAC er det stadig vigtigt at se nærmere på den respektive udbyder. Ydelser og omkostninger variere meget, det betaler sig at indhente et andet tilbud fra et tilsvarende værksted.
Afslutningsvis: Hvilke reparationer man kan betro sig selv, afhænger af dit udstyr. Udover klassikere som hjulnøgle og donkraft, er et stort sæt momentnøgler og skruetrækkere, vrider, skraldenøgle og andet værktøj uundværligt. I tilfælde af at du som lægmand ikke er udstyret med en stor værktøjskasse, må du genoverveje. Værktøjsindkøb til en engangs reparation kan til sidst vise sig at være dyrere end et alternativt værkstedsbesøg.
Vores resultat til egen reparation af biler
I godt et årti er mulighederne for at udføre reparationer på dit eget køretøj blevet mindre. Så snart det drejer sig om motorens ydelse eller køretøjselektronik, er absolut fagviden en nødvendighed og et besøg på et bilværksted tilrådes. Nutildags kan enhver bilejer kun rådes til selv at udføre udskiftning uden begrænsning af meget enkle sliddele.
Foto: JackF, donatas1205, Cla78, Yaoinlove, Ruslan Olinchuk, Karin & Uwe Annas, golubovy, Kittiphan, malkovkosta, NorGal, photoiron / fotolia.com