Når bilen slingre fra højre til venstre – Sådan skifter du støddæmpere og fjedre!

Når bilen slingre fra højre til venstre – Sådan skifter du støddæmpere og fjedre!

Støddæmperne slides langsomt, og du vil i lang tid ikke bemærke at kørekvaliteten forværres. Før eller senere vil du ikke længere kunne ignorere den hoppende kørsel: dette er et klart tegn på at støddæmperne er slidte. Dette er ikke bare ubehageligt, men også farligt. I denne artikel kan du læse alt hvad du har brug for at vide om udskiftning af støddæmpere.

Konstruktion og funktion af støddæmpere

Konstruktion og funktion af støddæmpereEn støddæmper absorberer hjulets bevægelser, når der køres over bump og hermed mindsker de stødende og sender dem videre til karosseriet. Dette gør at kørsel bliver mere behagelig og sikkert. Bilen opretholder herved også kørselsretning, og slingre ikke under kørsel.

Man kan næppe i dag forestille sig, hvor ubehagelig transport førhen i tiden har været. Vejene var alt andet end plan belagte, og biler var udstyret med et meget basalt affjedringssystem. Den fantastiske konstruktioner af læderremme og bladfjedre var langt fra komfortable, tværtimod gjorde den dig næsten søsyg. Traditionelle løsninger i forbindelse med forbedring af komfort, var simpelthen ikke egnet til biler. Derfor udviklede der sig et behov for mere kompakte løsninger. Desuden skulle de også være særligt tilpasselige til biler, der efterhånden blev hurtigere og hurtigere.
Bladfjedre støddæmpereBladfjedre blev fortsat brugt. De er billige, simple at producere og pålidelige. Derfor kan de stadig findes på bagakslen ved nogle varevogne. De blev hurtigt udskiftet med olietrykstøddæmpere, som kunne absorbere mindre stød fra bump og huller.
spiralfjeder støddæmpereMed introduktionen af spiralfjeder blev fjederben udviklet, at de nu var tilegnet moderne køretøjer. Olietrykstøddæmpere bruges i dag kun i visse tilfælde. Forreste forgaffel på motorcykler er stadig udstyret med disse komponenter.
GasstøddæmpereGasstøddæmpere er i dag hvad der sidder i de fleste biller, og derfor standard. Fordelen ved disse er deres fremragende dæmpningsevne. Ulempen er dog hurtigt bliver slidt og behøver derfor regelmæssig udskiftning. En defekt gasstøddæmper kan ikke repareres.

Sådan identificerer du en defekt støddæmper

En defekt støddæmper har mistet evnen til at dæmpe stødende, og derfor dæmpes stødene nu kun af spiralfjederne. Når en bremsemanøvre, for forenden på bilen til at dykke og herefter gå kraftigt opad igen, er der ingen dæmpning af stødet til stede.
Dette kan også testes på en stillestående bil: pres ned på bilens hjørner og observer hvad der sker: Hvis bilen gynger op og ned flere gange, er støddæmperen i stykker.

Støddæmper Diskounter

Støddæmper for- og bagaksel Diskounter

tilgængelig fra kun 85,06 kr

til butikken

Yderligere indikation kan være en klukkende lyd eller at den lækker olie fra dæmperen. Raslende lyde under kørsel er en indikation af et ødelagt fjederben. Hvis dette komponent skal udskiftes, kræver det at du tager støddæmperen af også, hvilket også burde skiftes i denne anledning.

Forsigtig afmonter støddæmperForsigtig, Her kan forekomme dødelig fare!

På forakslen er støddæmperen en del af spiralen. Udskiftning af støddæmperen kræver at spiralfjederen skal presses sammen, hvilket resultere i meget høje spændingskræfter. Den ukontrollerede dekompression af en spiralfjeder kan forårsage livstruende skade.

ALDRIG udskrift støddæmperen uden det korrekte værktøj! Fjederklemmer kan købes hos de flest værkstøjsbutikker, for få penge. Dette garantere nem og sikker afmontering. Ethvert forsøg med andre værktøjer, kan udgøre en stor sikkerhedsrisiko.

Ansvarsfraskrivelse

Denne artikel er en generel en beskrivelse af udskiftningen af støddæmpere i en bil. Det er på ingen måde en manual eller reparationsvejledning. Vi giver udtryk for at denne slags udskiftninger burde overlades til fagfolk. Vi afviser enhver form for ansvar hvis du skulle prøve selv og følge trinene i denne beskrivelse.

Udskiftning af støddæmpere på bagakslen

Udskiftning af støddæmpere på bagakslenUdskiftning af støddæmpere der sidder på bagakslen er forholdsvis simpelt. Fjeder og dæmpningsenhed installeres ofte separat. Bilen skal løftes op, så der ikke er nogen form for pres på bagakslen, og så hjulene hænger frit. Herefter fjernes hjulene så man kan komme til at skrue støddæmperen af. Denne proces gælder kun hvis der ikke er installeret fjederben som en separat enhed på aksen.

Udskiftning af støddæmpere på forakslen

Udskiftning af støddæmpere på forakslenForakslen er generelt udstyret med fjederben, hvor dæmpningseffekten er integreret i spiralfjederen. At fjerne disse er mere kompliceret.

1. Hejs billen op

Hejs billen opFør opløftning: løsen hjulmøtrikkerne

For sikker at kunne arbejde med bilen, skal du sikre dig at bilen er i en sikker position. Specielle sikkerheds standere er egnet til dette. Stykker af træ, mursten eller en enkelt donkraft øger risikoen for ustabilitet og eventuelle uheld. Husk altid at bruge de rigtige værktøjer

Bilen skal altid hejses på de rigtige punkter. Forkert placering kan gøre at donkraftene kan skade bilens ramme.

2. Aftagning af hjulene

Aftagning af hjuleneFør opløftning løsnes møtrikkerne. Nu kan de lettere skrues af.

3. Afmontering af støddæmperen fra hjulet

Afmontering af støddæmperen fra hjuletStøddæmperen er monteret på hjulophænget med to bolte. Hvis disse er for stramme og ikke kan løsnes, vil en smule olie (fx WD-40) kunne hjælpe med at løsne dem.

4. Afbrydelse af tilsluttede komponenter

Afbrydelse af tilsluttede komponenterBremseslangen, slidindikatorens kabel og ABS-sensoren afbrydes og lægges herefter til side. For ikke at adskille bremsekredsløbet kan dette skrues af og lægges til side. Dette hjælper med at gøre processen betydeligt lettere
Koblingsstangen skrues af ved dets øverste beslag samt styrehjulet. Nu kan bremseskiven foldes sidelæns og støddæmperen hænger fri.

5. Afmonter fjederbens lejer

Afmonter fjederbens lejerStøddæmpere er det der forbinder karosseriet med fjederbenets lejer. Dækslerne skal fjernes mens motorhjelmen er åben, hvor du herefter kan skrue boltene ud nedenunder.

6. Fornyelse af affjedringssystemet

Fornyelse af affjedringssystemetHvis du ikke har det rigtige værktøj til afmontering af fjederbenet, kan du udskifte hele komponentet. Spiralfjedrene er ligeledes slidte. Et komplet fjederben, med spiralfjeder og støddæmper er forholdsvis nemme at udskifte. Dette sikre også en god tilstand af affjedringssystemet.Spiralfjedre i premium kvalitet til bedste priser Hvis spiral skal bruges yderligere, kan du nøjes med kun at udskifte støddæmperen, men fjederbenet skal afmonteres.

Hvis man klemmer fjederen får man adgang til støddæmperen. Fjederpladen skrues af, og det støddæmpende element kan tages ud. Den korrekte installations retning, er markeret med pile.

VIGTIGT: Ved installtion af den nye støddæmper må der ikke anvendes slagnøgle, da dette kan løsne nogle af de andre pakninger. Hvis der ikke bliver efterset op på dette efterfølgende, kan fjederbenet risikere at falde ud under kørsel, hvilket kan skabe farlige situationer.

Udskiftning af støddæmperen, vil oftest også betyde udskiftning af fjederben.

7. Yderlige reparation

Alt samles i omvendt rækkefølge som afmonteringen.

Støddæmperen på den anden side burde nu også skiftes. Som regel burde alt på forakslen udskiftes i par. Dette gælder også bremser, styreskinner, kugleled og stænger. Da alle disse komponenter skal afmonteres når der monteres nye støddæmpere, brude de tjekkes grundigt for de bliver installeret i bilen igen. Hvis de forskellige komponenter er lige på grænsen til at skulle udskiftes, er dette en perfekt mulighed.

Der skal helt sikker også tjekkes kvalitet af akselmufferne. Hvis de er revet eller porøse, burde disse også udskiftes. Dette gælder specielt hvis de lækker smøremiddel. Dette betyder selvfølgelig en lille smule mere arbejde, men på den anden side er du nu en helt ny foraksel, uden de store omkostninger.Drivaksel manchet fra forskellige producenter - bestil nu Udskiftning af støddæmperne er et indgreb I hele forakslens system, og styreaksel. Derfor burde bilen tages til mekanikeren efterfølgende, for at tjekke sporingen. Ellers kan bilens evne til at køre ligeud forværres, hvilket kan forårsage uregelmæssigt slid på for dækkende.

Nye støddæmpere tilbyder komfort og sikkerhed

Nye støddæmpere tilbyder komfort og sikkerhed

Med nye støddæmpere er fuld sikkerhed under kørsel genoprettet. Bilen kan nu igen kontrolleres nemt, og er betydeligt mere komfortable at køre i. Bilen opretholder bedre kørselsretning, og slinger ikke længere. Dette bemærkes med det samme efter installation af de nye dæmpere. Derfor er det meget vigtigt at holde øje med støddæmperne. Et tjek efter hver 30.000-50.000 km kan spare dig for grimme overraskelse i fremtiden.

Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com