Støddæmperne slides langsomt, og du vil i lang tid ikke bemærke at kørekvaliteten forværres. Før eller senere vil du ikke længere kunne ignorere den hoppende kørsel: dette er et klart tegn på at støddæmperne er slidte. Dette er ikke bare ubehageligt, men også farligt. I denne artikel kan du læse alt hvad du har brug for at vide om udskiftning af støddæmpere.
Konstruktion og funktion af støddæmpere
En støddæmper absorberer hjulets bevægelser, når der køres over bump og hermed mindsker de stødende og sender dem videre til karosseriet. Dette gør at kørsel bliver mere behagelig og sikkert. Bilen opretholder herved også kørselsretning, og slingre ikke under kørsel.
Man kan næppe i dag forestille sig, hvor ubehagelig transport førhen i tiden har været. Vejene var alt andet end plan belagte, og biler var udstyret med et meget basalt affjedringssystem. Den fantastiske konstruktioner af læderremme og bladfjedre var langt fra komfortable, tværtimod gjorde den dig næsten søsyg. Traditionelle løsninger i forbindelse med forbedring af komfort, var simpelthen ikke egnet til biler. Derfor udviklede der sig et behov for mere kompakte løsninger. Desuden skulle de også være særligt tilpasselige til biler, der efterhånden blev hurtigere og hurtigere.
Bladfjedre blev fortsat brugt. De er billige, simple at producere og pålidelige. Derfor kan de stadig findes på bagakslen ved nogle varevogne. De blev hurtigt udskiftet med olietrykstøddæmpere, som kunne absorbere mindre stød fra bump og huller.
Med introduktionen af spiralfjeder blev fjederben udviklet, at de nu var tilegnet moderne køretøjer. Olietrykstøddæmpere bruges i dag kun i visse tilfælde. Forreste forgaffel på motorcykler er stadig udstyret med disse komponenter.
Gasstøddæmpere er i dag hvad der sidder i de fleste biller, og derfor standard. Fordelen ved disse er deres fremragende dæmpningsevne. Ulempen er dog hurtigt bliver slidt og behøver derfor regelmæssig udskiftning. En defekt gasstøddæmper kan ikke repareres.
Sådan identificerer du en defekt støddæmper
En defekt støddæmper har mistet evnen til at dæmpe stødende, og derfor dæmpes stødene nu kun af spiralfjederne. Når en bremsemanøvre, for forenden på bilen til at dykke og herefter gå kraftigt opad igen, er der ingen dæmpning af stødet til stede.
Dette kan også testes på en stillestående bil: pres ned på bilens hjørner og observer hvad der sker: Hvis bilen gynger op og ned flere gange, er støddæmperen i stykker.
Støddæmper for- og bagaksel Diskountertilgængelig fra kun 85,06 krtil butikken ⇒ |
Yderligere indikation kan være en klukkende lyd eller at den lækker olie fra dæmperen. Raslende lyde under kørsel er en indikation af et ødelagt fjederben. Hvis dette komponent skal udskiftes, kræver det at du tager støddæmperen af også, hvilket også burde skiftes i denne anledning.
Forsigtig, Her kan forekomme dødelig fare!På forakslen er støddæmperen en del af spiralen. Udskiftning af støddæmperen kræver at spiralfjederen skal presses sammen, hvilket resultere i meget høje spændingskræfter. Den ukontrollerede dekompression af en spiralfjeder kan forårsage livstruende skade. ALDRIG udskrift støddæmperen uden det korrekte værktøj! Fjederklemmer kan købes hos de flest værkstøjsbutikker, for få penge. Dette garantere nem og sikker afmontering. Ethvert forsøg med andre værktøjer, kan udgøre en stor sikkerhedsrisiko. AnsvarsfraskrivelseDenne artikel er en generel en beskrivelse af udskiftningen af støddæmpere i en bil. Det er på ingen måde en manual eller reparationsvejledning. Vi giver udtryk for at denne slags udskiftninger burde overlades til fagfolk. Vi afviser enhver form for ansvar hvis du skulle prøve selv og følge trinene i denne beskrivelse. |
Nye støddæmpere tilbyder komfort og sikkerhed
Med nye støddæmpere er fuld sikkerhed under kørsel genoprettet. Bilen kan nu igen kontrolleres nemt, og er betydeligt mere komfortable at køre i. Bilen opretholder bedre kørselsretning, og slinger ikke længere. Dette bemærkes med det samme efter installation af de nye dæmpere. Derfor er det meget vigtigt at holde øje med støddæmperne. Et tjek efter hver 30.000-50.000 km kan spare dig for grimme overraskelse i fremtiden.
Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com