Eftermontering af fartpilot – et projekt for de modige

Eftermontering af fartpilot - et projekt for de modige

En fartpilot er en nyttig funktion, til at kunne fastholde hastigheden behageligt ved længere rejser. Der er også mulighed for at udstyre køretøjer med manuel gearkasse med en fartpilot. Dette modul opnår man dog kun optimalt udbytte af funktionalitet i køretøjer med automatisk gearkasse. Ved moderne køretøjer er der som regel allerede forbeholdt mulighed for at installere en fartpilot. Hvis udstyrslisten tilbyder installation af en fartpilot, kan den også eftermonteres.

Afslappet kørsel med fartpilot

Afslappet kørsel med fartpilotEftermontering af en fartpilot er ikke et projekt for begyndere!
Der kræves stor koncentration og forkundskaber. Frem for alt skal håndtering af kabelføring til eftermontering beherskes, ellers er der risiko for alvorlig skade på køretøjet. Hvis du ikke er fortrolig med arbejds trinnene for afisolering og tilslutning af datakabler, skal du øve dem på forhånd. Dertil tjener et skrot køretøj godt til dette formål. Værktøjerne og kabelskoene er meget billige, så de nødvendige håndbevægelser trænes så længe, så kabelføring på dit eget køretøj ikke længere er noget problem.

Er bilen velegnet?

Tre faktorer bestemmer dette, om det giver mening at eftermontere en bil med fartpilot:

1. Det drejer sig om en bil med automatgear.
2. Bilen har en elektronisk gaspedal.
3. Der tilbydes fartpiloter til eftermontering.

installation af en fartpilot ikke muligHvis en af disse tre faktorer ikke angivet, er installation af en fartpilot ikke mulig. Imidlertid vanskeliggør det arbejdet så meget at det ikke betaler sig. Med en manuel gearkasse kan fartiloten ikke fungerer optimalt. En mekanisk gaspedal skal være udstyret med servomotorer til fartpiloten. Når alt kommer til alt, er det i sidste ende hverken tilladt eller gennemførligt at selvudvikle en fartpilot uden forudgående studier.

Varianter af eftermonterings løsninger

eftermontere eb bil med fartpilotIndsatsen for at eftermontere eb bil med fartpilot afhænger i høj grad af køretøjstype og dens alder. Nyere køretøjer kan eftermonteres med en GRA (hastighedsregulering system) meget nemmere end ældre køretøjer. I moderne køretøjer er det normalt tiltrækkeligt at udskifte multifunktionsgrebet og lære GRA`en til styreenheden for at drage fordel af denne funktion. Ved ældre køretøjer kan det derimod være nødvendigt at ombygge ledningsnettet og eftermontere yderligere elektroniske moduler.

Professionelle installations omkostninger

Professionelle installations omkostninger fartpilotOmkostningerne afhænger ligeledes meget af omfanget og udgifter til eftermontering løsningen. Til en Golf 6 er kun et nyt ratstamme greb nødvendigt. Dette koster i en tilbehørsforretning ca. 440 til 600 kr. I køretøjer af højere kvalitet kan multifunktionsgrebet med fartpilot koste optil 1400 kr. Specialværkstedet anslår af disse enkle løsninger ca. 740 kr. for installationen. En kompleks installation med ledningsnet yderligere moduler koster derimod op til 4500 kr. kun for arbejdstiden.

Op til 50% rabat på bilelektricitet - køb billigt online

Rækkefølgen for arbejdet med en fartpilot eftermontering

Rækkefølgen for arbejdet til eftermontering af fartpiloter er altid ret ens.

1. Aktivering af fartpiloten i styreenheden

Ved nogle eftermonterings løsninger aktiveres GRA , før den installeres i styreenheden, mens den for andre sker efter installation. Sådan finder du frem i installationsvejledningen til eftermontering.

2. Demonter airbag

For at demontere en airbag, skal man forinden frakoble batteriet og vente ca. 15 minutter. Først efter dette tidsrum har spændingen i alle kondensatorer reduceret i en sådan grad at airbag kan fjernes uden fare. Det anbefales at bruge clip stænger ved alt arbejde i interiøret. Dette forhindre pålideligt rider i beklædningen.

3. Fjern rattet og ratstammen

For at installere den nye ratstamme kontakt skal den gamle først fjernes. Dette gør som regel en omfangsrig fjernelse af beklædningen nødvendig. Også her: Arbejd forsigtigt og undgå ridser. Ellers overskygger det unødvendigt for succesen af dette projekt.

4. Installer eftermontering modul

Afhængig af omfang af eftermonterings sættet skal der foretages justering af køretøjets ledningsnet. Dette kan være temmelig tidskrævende. Frem for alt skal omgangen med afisoleringstænger, krympetænger, kabler og stik beherskes. Her hjælper kun yderste præcision og kunnen, ellers skaber du uundgåeligt en fejl ind i det indbyggede ledningsnet.

5. Alt tilbage på sin plads

Bilen skal være fuldstændig samlet igen, inden batteriet igen tilkobles. Afhængig af type, skal styreenheden i det nye modul nu indlæres.

Spar brændstof med fartpilot?

Spar brændstof med fartpilot?Fartpiloten er frem for alt en komfortfunktion, der fører til en yderst afslappet rejse på lange strækninger. Hastigheden holdes konstant og vender tilbage til den indstillet værdi, f.eks. efter en overhaling. En fartpilot regulere denne hastighed væsentlig mere præcis, end selv en øvet fører ville kunne. GRA`en kan faktisk herved sikre et noget lavere forbrug af brændstof.

En fartpilot indstillet til den foreskrevne hastighedEn fartpilot indstillet til den foreskrevne hastighed kan dog pålideligt forhindre tiltrækning af opmærksomhed i en hastighedskontrol. Det alene kan omkostningerne til installationen hurtigt tjene sig ind.

En GRA er ingen autopilotEn GRA er ingen autopilot. Dens anvendelse skal undersøges og praktiseres først. Ikke desto mindre er det ikke en funktion, der kgør kørsel mere farlig: Straks som der trædes på bremsepedalen, slukkes fartpiloten og køretøjets omstilles til normal driftstilstand. Dette forringer ikke komforten: Efter nedbremsning kan du trykke på hukommelses knappen for at skifte tilbage til GRA-tilstand. Ikke desto mindre anbefaler vi kun at bruge fartpiloten på motorveje. Her kan den fuldt ud udnytte sine fordele.
Ratstammekontakt Original fra VALEO til den bedste pris

Airbag vær opmærksom

eftermontere en fartpilotFor at eftermontere en fartpilot er det nødvendigt at lukke ned og fjerne airbagen fra rattet. Håndtering af airbaggen uden den krævede specialviden kan føre til livsfarlige situationer! Det er derfor ubetinget nødvendigt at du følger alle de trin der kræves for sikkert at demontere og installere ratstammens airbag.

Ansvarsfraskrivelse

De her beskrevne processer er ikke installationsinstruktioner snarere en generel beskrivelse. De er ikke egnede til efterligning, snarere blot beregnet il at forklare arbejdets omfang for læseren. Vi garantere hverken for fuldstændigheden eller for rigtigheden af alle beskrevne trin. Vi påtager intet ansvar for skader, der skyldes forsøg på at efterligne de trin der er beskrevet her. Eftermontering af et køretøjs fartpilot er udelukkende forbeholdt certificeret specialister indenfor køretøjs mekatronik.

Foto: Realstock, chombosan, A Aleksii, ipuwadol, Maksim Toome, Liukov, zenstock, algre / shutterstock.com