Luftfilteret er en typisk sliddel i bilen som kræver regelmæssig udskiftning. Man kan lade et værksted om udskiftningen, men dette er ikke nødvendigt. Trods alt kan denne arbejdsopgave nemt klares af hvilken som helst lægmand. Selv hvis man har lidt eller ingen viden om biler: blot følg vores manual og du kan ikke gå forkert.
Hvad er fordelen ved at udskifte et luftfilter?
Luftfilteret er den bilens såkaldte lunge. Motoren behøver luft for at kunne fungere. Luft er fyldt med skidt og støv partikler hvilket kan ødelægge motoren hvis luftforsyningen ikke filtreres. Luftfilteret sikrer at udelukkende ren luft trænger ind i motoren. Over tid tilstopper de fine porer og filteret kan ikke længere lade luft flyde gennem. Efterhånden bliver brændstof-luft mixet for “rigt”, hvilket forårsager motorens præstation til at aftage. Accelerationen er især nedsat. Derudover står luftfilteret på check-listen af den tekniske inspektion og kan måske forhindre bilen i at få et certifikat.
Det nye luftfilter – hvilket er det korrekte?
Den korrekte størrelse af det nye filter kan findes i bilmanualen. Oftest er der ingen grund til at tjekke det, da de fleste leverandører kan finde det rigtige produkt med nøgle-nummeret. Følgende komponenter er tilgængelige:
– Papir luftfilteret er den billigste version. Ikke ulig et kaffefilter udfører den arbejdet fint så længe den er ny. Den hovedsagelige ulempe er den levetid. Efter 15.000 kilometers anvendelse er det som regel enden på dens levetid. Nogle bilejere vil gerne udnytte de attraktive priser, dog er disse filtre normalt brugt som en løsning i nødstilfælde. |
– Den mest normale løsning, foretrukket af bilfabrikanter, er bomulds- eller skumfilteret. Prisen er moderat og den tilbyder en moderat levetid på omkring 30.000 km. Under garantiperioden af bilen er det bestemt nødvendigt at vælge dette filter, da de fleste fabrikanter vælger dette. Desværre varierer kvaliteten af filterets præstation og derfor er det bedst ikke at stole på den billigere version. Der findes også blandede versioner. I de seneste år er de blevet mere trivielle. |
– Mange bilister bruger et olieinddampede luftfilter. Denne version kan gentageligt renses og bagefter forsynes med ny olie. Som resultat opnår den en levetid på 60.000 kilometer selv om den er henholdsvis dyr. Dens materiale består næsten kun af skumgummi. Rygtet siger at disse luftfiltre kan ødelægge luftmasse-sensoren i diesel biler. Dette gælder dog kun, hvis produktets konstruktion er defekt eller hvis den uprofessionelt er blevet olieret. |
– Sportsfilteret er en undtagelse. Traditionelt er den skruet på luftindtaget uden våning, hvilket øger dens præstation såvel som lyden. MOT kræver derfor afskaffelse af denne. I dagligt anvendelse bringer dette filter ikke noget. |
Luftfilter • Topkvalitetbillig fra 10,48 kr.til butikken ⇒ |
Step for step: udskiftning af luftfilteret
Til udskiftningen skal du anvende følgende redskaber:
Bilmanualen, en skruetrækker, omsider en kombinationsnøgle, en klud, det nye luftfilter.
Step 0: Åbn motorhjelmen (glem ikke at fikse den) og lokaliser luftfilter-boksen. Den er åbenlyst placeret, tydeligt markeret med “Luftfilter” eller et andet klart symbol på den. Hvis du ikke kan lokalisere den, venligst kig igennem bilmanualen, som også forklarer hvordan man åbner boksen. |
Step 1: I tilfælde af, at din bil er en diesel bil, skal du først frakoble luftmasse-sensoren, som er direkte forbundet til luftfilterkassen. |
Step 2: Afhængig af modellen af bilen, skal du først fjerne indsugningsslangen. Tryk på slangens klemmer med kombinationsnøglen lige ved fjederen og skub den flere centimeter tilbage. Presset på slangens forbindelse blive frigjort og slangen kan fjernes. |
Step 3: Åbn luftfilterkassen. Den er oftest sikret med to eller fire klemmer som kan fjernes med en skruetrækker. Under disse kan der måske være flere bolte eller møtrikker. Hvis dette er tilfældet, skal disse fjernes med en skruetrækker eller skruenøgle. |
Step 4: Fjern det gamle luftfilter. Den kan smides ud i en normal skraldespand. Hvis luftfilterkassen er beskidt, rens den med en klud. Sæt nu det nye luftfilter i. Du kan ikke tage fejl. Den passer kun ind ét sted. |
Step 5: Først skal boltene eller møtrikkerne sættes på igen. Så skal luftfilterkassen sikres med klemmerne. |
Step 6: Sæt indsugningsslangen i ind i åbningen, og tag fjederen med skruenøglen og skub slangens klemmer fremad op til et par millimeters distance. Slip den og test den med hånden for at se om slangens klemmer er fikset. |
Step 7: I en dieselbil kan man nu koble luftmasse-sensoren i dens kontakt igen. |
Step 8: Sid i bilen med motorhjelmen åben og tænd bilen. Tryk på speederen gentageligt og lyt til lyden. Stig ud af bilen og se om bilen kører som den skal. Hvis alt er som det skal være, var udskiftningen en succes. Du kan nu lukke motorhjelmen. |
Læg venligst mærke til: Installationen af et sportsluftfilter er væsentligt mere kompliceret og kræver at man fjerne luftfilterkassen. Afhængig af bilen kan visse ting opstå, hvilket vi ikke kan tale om her. Det er derfor anbefalet at lægmænd ikke prøver på at udføre denne montering selv. Det kunne måske føre til præstations beskadigelse. Hvis dette gælder for dig bør du kontakte et værksted eller pålidelige kilder på internettet.
Hyppige fejl og løsningen til disse
På trods af at udskiftning af luftfiltre er forholdsvis simpel og kan udføres af lægmænd, har denne opgave flere faldgruber og fejl kan altid opstå. Hvis du skulle støde ind i problemer efter udskiftningen, vær venlig at læse de følgende tips:
1. Svingende motor præstation – Hvis du lægger mærke til en svingende præstation af motoren i din dieselbil, skyldes dette ofte at luftmasse-sensoren ikke er ordentligt koblet til sin kontakt. Ved at ryste den eller sikkert genindsætte den burde løse denne fejl.
2. Raslende lyd under kørsel – Hvis du hører en raslende lyd under den første køretur efter udskiftningen, er dette et tegn på at låget til luftfilterkassen ikke sidder ordentligt fast. Enten er klemmerne ikke sat ordentligt på eller også er en bolt/møtrik ikke fastgjort stramt nok. Dette kræver justering.
Advarsel: Luftfilter – moderne biler har ofte deres egen fejlanalyse. Instrumentbrættet viser måske en advarsel om luftfilteret efterfølgende en udskiftning. Generelt nulstilles dette automatisk så snart nok luft har nået forbrændingskamret. Det er måske nødvendigt at løse dette problem manuelt (læs manualen igennem). Alternativt kan et værksted tage sig af dette.
3. Fløjtende eller hvinende lyde kommer fra motoren – Hvis du hører fløjtende eller hvinende lyde fra motoren, har du måske ikke fastgjort indsugningsslangen ordentligt, hvilket fører til at luften slipper ud. Tjek sektionen mellem det forbindende stykke og indsugningsslangen nøje. Hvis det er nødvendigt, skal du påføre slangens klemmer igen og være sikker på, at forbindelsen er lufttæt.
Foto: NorGal, Daneshvar, fantasy / fotolia.com